| فرارو- پرتره الیزابت لدرر کلیمت با قیمت 236.4 میلیون دلار فروخته شد و ساتبیز در این حراج مجموعاً 706 میلیون دلار درآمد کسب کرد، در حالی که آثار معاصر و مفهومی نیز رکوردها و لحظات جنجالی خود را رقم زدند. به نقل از سی ان ان، یک نقاشی کمیاب از گوستاو کلیمت و یک توالت طلای 18 عیار، دو اثر عجیب و جنجالی بودند که اولین حراج جدید ساتبیز در نیویورک را در شب سه شنبه رقم زدند و رکوردهای جدیدی در بازار هنر معاصر ثبت کردند. نقاشی برجسته کلیمت با عنوان پرتره الیزابت لدرر ، طی یک رقابت 20 دقیقه ای میان شرکت کنندگان در حراج، به قیمت 236.4 میلیون دلار فروخته شد و به گران ترین اثر هنر مدرن تاریخ حراج تبدیل شد. این اثر همچنین گران ترین اثر فروخته شده در تاریخ ساتبیز به شمار می رود. پرتره دختر جوان حامیان هنری کلیمت، که در آخرین سال های زندگی هنرمند خلق شده بود، از نابودی در دوران جنگ جهانی دوم نجات یافت؛ اثرهای دیگر او که در همان زمان در قلعه ایمندورف اتریش بودند، در یک آتش سوزی نابود شدند. الیسابت لدرر بخشی از مجموعه لئونارد آ. لدرر ، وارث استی لودر بود که اوایل امسال درگذشت. طبق اعلام الیور بارکر ، رییس اروپایی ساتبیز، این پرتره یکی از آخرین فرصت ها برای به دست آوردن یک پرتره با این اهمیت از کلیمت بود. پیش تر در سال 2023، آخرین پرتره تکمیل شده کلیمت با عنوان بانو با بادبزن به قیمت 108.4 میلیون دلار فروخته شده بود. در طول این حراج، بیشتر آثار هنری فراتر از حد انتظارات خود فروخته شدند، از جمله یک نقاشی از ادوارد مونک به قیمت 35.1 میلیون دلار و یک منظره دیگر از کلیمت به قیمت 86 میلیون دلار. افتتاحیه حراج با یک مجسمه از الکساندر کالدر رقم خورد که با حضور 9 خریدار مشتاق، تقریباً سه برابر قیمت پیش بینی شده به فروش رفت و به قیمت 889 هزار دلار رسید. تا این مرحله، مجموعه لدرر حدود 527.5 میلیون دلار درآمد داشت که بسیار فراتر از برآورد 400 میلیون دلاری پیش بینی شده بود و بخش باقی مانده در یک رویداد روزانه جداگانه به فروش خواهد رسید. این موفقیت، شب پررونقی را برای بازار هنر سطح بالا رقم زد، بازاری که طی بیش از دو سال گذشته با کندی مواجه شده بود. با احتساب درآمد حاصل از حراج معاصر بعدی، ساتبیز مجموعاً 706 میلیون دلار درآمد داشت که رکوردی شخصی برای این خانه حراج جهانی محسوب می شود. فروش آثار هنری برجسته مدرن حراج دوم با فروش یک اثر از ژان میشل باسکیا به قیمت 48.3 میلیون دلار هدایت شد و همچنین رکورد جدیدی برای نقاش بریتانیایی معاصر سسلی براون به مبلغ 9.8 میلیون دلار ثبت کرد. با این حال، دو اثر برجسته دیگر، یکی از کری جیمز مارشال و دیگری از بارکلی ال. هندریکس فروخته نشدند که نشان دهنده تفاوت غیرمنتظره ای با روند کلی شب بود. ادامه فروش های مهم و نمایشگاه ها حراج های برجسته ساتبیز طی هفته ادامه خواهند داشت و انتظار می رود مجموع درآمد کل بیش از یک میلیارد دلار شود. نمایشگاه پیش از فروش، جمعیت زیادی را برای بازدید از آثار باسکیا، ایو کلین، هنری ماتیس، سسلی براون و جف کونز جذب کرد و همچنین بازدیدکنندگان برای دیدن توالت کاتلان صف کشیدند. این توالت در یک سرویس بهداشتی کوچک و آینه ای در طبقه چهارم ساختمان بروئر نصب شده بود و قوانین فقط نگاه کنید، لمس نکنید در آن اجرا شد. ستاد جدید ساتبیز، که پیش تر محل موزه ویتنی و سپس شعبه ای از مجموعه معاصر موزه متروپولیتن بود، حضور عمومی این خانه حراج را تقویت کرده و در نزدیکی Museum Mile نیویورک، محل تجمع بسیاری از مؤسسات مهم هنری، قرار دارد. افتتاح این مرکز در زمانی حساس رخ داده است؛ زیرا فروش جهانی هنر و عتیقه در سال 2024 برای دومین سال متوالی کاهش یافته و چندین گالری مهم سنتی یا تعطیل شده اند یا فعالیت خود را تغییر داده اند. با وجود کاهش عمومی بازار، فروش موفق آثار سوررئالیست پاپلین کارپیداس در تابستان و مقاومت بازار متوسط، برخی تحلیل ها به بازگشت نسبی بازار اشاره کرده اند. حراج های دو بخشی کریستی نیز موفق بود و با فروش یک نقاشی مارک روتکو به قیمت 62 میلیون دلار، مجموعاً به 690 میلیون دلار رسید که افزایش قابل توجهی نسبت به سال 2024 بود. در هفته جاری، ساتبیز همچنان آثار برجسته دیگری از جمله یک نقاشی روان شناسانه فریدا کالو را عرضه خواهد کرد که می تواند رکورد گران ترین اثر فروخته شده توسط یک هنرمند زن را بشکند و از جورجینا اوکیف پیشی بگیرد. |