| در یکی از کافه های شهر ریاض پایتخت عربستان، دو زن سعودی نقاب خود را بالا می زنند تا جرعه ای از آبجوی خنک بنوشند، و در همین حال مشتری دیگری با نگاهی نگران به لیوانش از گارسون می پرسد: داخلش الکل دارد؟ به گزارش فرارو، این نوشیدنی البته بدون الکل است، موضوعی که کاملاً مطابق قوانین سخت گیرانه عربستان درباره منع مشروبات الکلی است. اما دیدن زنان نقاب دار با لیوان های بزرگ آبجو در کافه ای که تصویر یک لیوان آبجو روی پنجره اش نقش بسته، همچنان تصویری کم سابقه در این کشور و نشانه ای از تغییرات اجتماعی سال های اخیر است. مدیران کافه ای در خیابان التحلیه که شلوغ ترین خیابان ریاض است می گویند از زمانی که آبجوی بشکه ای بدون الکل برند آلمانی وارشتاینر را عرضه می کنند، همیشه پر از مشتری است. این آبجو در لیوان های بزرگ سرو می شود و همراه با بادام زمینی ارائه می گردد؛ درست مانند بارهای رایج در سراسر جهان. در اطراف میزها، جوانانی با لباس سنتی سفید عربستانی نشسته اند و از خود هنگام نوشیدن فیلم می گیرند یا فوتبال تماشا می کنند. داخل کافه نیز گارسونی پشت یک بار براق و مشکی ایستاده است. عبدالله اسلام، مدیر کافه می گوید: ایده ما این است که تجربه ای متفاوت ارائه دهیم که مردم بتوانند آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. عربستان در سال های اخیر شاهد گشایش فرهنگی، هنری و اجتماعی بزرگی بوده است: بازگشایی سینماها، اجازه رانندگی به زنان، و استقبال از گردشگران خارجی. اما ممنوعیت الکل همچنان پابرجاست. حدود 70 درصد جمعیت عربستان زیر 35 سال سن دارند. این ممنوعیت به سال 1952 بازمی گردد؛ زمانی که یکی از پسران ملک عبدالعزیز در حالت مستی یک دیپلمات بریتانیایی را به قتل رساند. از آن زمان داشتن هر بطری مشروب تنها از طریق بازار سیاه و با پرداخت هزینه های سنگین امکان پذیر بوده است. در ژانویه 2024، اولین فروشگاه عرضه مشروبات الکلی در محله دیپلماتیک ریاض افتتاح شد، اما فقط برای دیپلمات های غیرمسلمان مجاز بود. در اواخر سال 2024 نیز با اعطای میزبانی جام جهانی 2034 به عربستان، بحث ها درباره احتمال تغییر سیاست ها دوباره مطرح شد. با این حال، سفیر عربستان در لندن اعلام کرده که در جریان جام جهانی 2034 هیچ نوشیدنی الکلی عرضه نخواهد شد. در اطراف کافه، رهگذران با کنجکاوی علت ازدحام را می پرسند. شیخه، دختر 18 ساله، می گوید: ظاهرش ترسناک است؛ مثل نوشیدنی الکلی به نظر می رسد. وی با خنده ادامه می دهد: خود کلمه آبجو ترسناک است، اما ترسم را کنار گذاشتم. راستش نوشیدنی تازه و خوش طعمی است. این دختر و دوستش پس از دیدن ویدئوهای این کافه در تیک تاک تصمیم گرفتند آن را امتحان کنند. مدیر کافه می گوید هدف، ارائه تجربه ای مشابه بار است اما با رعایت ارزش های محلی. به نظر می رسد بسیاری از مردم عربستان مشتاق امتحان کردن چیزهای جدید هستند، بدون اینکه مرزهای فرهنگی را پشت سر بگذارند. احمد محمد، جوان 18 ساله، پس از نوشیدن لیوانش می گوید: در کشور ما مشروبات الکلی وجود ندارد، و ما هم نمی خواهیم وجود داشته باشد. |