| فیس لیفت پژو 207 (Peugeot 207 Facelift) بالاخره رسما تایید شد و این بار بهتر از یک تغییر ظاهری ساده است. آیا این پروژه، یک تحول فنی واقعی است یا تکرار گذشته؟ پاسخ در گیربکس است. مدل جدید پژو 207 با هدف حذف گیربکس AL4 و استفاده از گیربکس دوکلاچه (DCT) تعریف شده است. این فیس لیفت 207 با مدل ارتقایافته فعلی (دارای سیستم کنترل پایداری) کاملا متفاوتی است. در ادامه تمام جزییات فنی و زمان عرضه را بررسی می کنیم. به گزارش پرشین خودرو، پس از مدت ها گمانه زنی، مدیرعامل ایران خودرو به تمام شایعات پایان داد. او تایید کرد که پروژه پژو 207 فیس لیفت ایران خودرو در کنار فیس لیفت تارا در دستور کار قطعی قرار دارد. این تاییدیه رسمی که در سامانه کدال نیز اطلاعات آن ثبت شده، نشان می دهد این شرکت قصد ندارد هاچ بک پرفروش خود را کنار بگذارد. زمان عرضه مدل جدید پژو 207 طبق اعلام های صورت گرفته، ابتدا گمانه زنی هایی برای عرضه در سال 1404 وجود داشت. با این حال، منابع موثق تر، از جمله در گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل، مهرماه 1405 را به عنوان زمان ورود به خط تولید اعلام کرده اند. بنابراین، به نظر می رسد باید تا پایان سال 1405 منتظر ورود این خودرو به خیابان ها باشید.  مشخصات فنی پژو 207 فیس لیفت (مدل 1404-1405) مشخصات فنی پژو 207 فیس لیفت 1404 دقیقا همان نقطه ای است که تفاوت اصلی را رقم می زند. آیا ایران خودرو صرفا به تغییر سپر و چراغ بسنده می کند یا شاهد یک تحول فنی واقعی خواهیم بود؟ خبرهای تایید شده نشان می دهند که تمرکز اصلی روی تغییر گیربکس است. مهم ترین خبر در مورد پژو 207 فیس لیفت با گیربکس جدید، استفاده از سیستم انتقال قدرت دوکلاچه (DCT) است. این بزرگترین تغییر فنی مدل جدید پژو 207 محسوب می شود. طبق اعلام مدیرعامل ایران خودرو، این پروژه با هدف ارتقای تجربه رانندگی تعریف شده است. این گیربکس احتمالا از نوع تَر (Wet Clutch) خواهد بود که نسبت به گیربکس های اتوماتیک معمولی (AT) یا AMT (نیمه اتوماتیک) مزایای مشخصی دارد: رانندگی بسیار نرم تر و تعویض دنده های سریع تر کاهش مصرف سوخت به دلیل بازدهی بالاتر در مورد تامین کننده این گیربکس، نام شرکت DAE شنیده می شود، هرچند شایعاتی هم در مورد تولید آن در شرکت نیرو محرکه وجود دارد که هنوز قابل تایید نیست.  پیشرانه احتمالی 207 جدید ایران خودرو (TU5 و TU5P) گیربکس جدید به تنهایی معنا ندارد، باید دید با کدام موتور هماهنگ می شود. تمام شواهد نشان می دهند که ایران خودرو قصد دارد از همان پیشرانه آشنای TU5 پلاس (TU5P) برای فیس لیفت پژو 207 استفاده کند. این موتور نسخه به روزرسانی شده TU5 قدیمی است. این پیشرانه به لطف تغییراتی مانند افزودن سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (CVVT)، به قدرت حدود 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن متر دست یافته است. چالش های فنی هماهنگی موتور و گیربکس هماهنگی (کالیبراسیون) پیشرانه TU5P با یک گیربکس DCT، یک پروژه بسیار سنگین نرم افزاری و سخت افزاری است. این ترکیب روی کاغذ عالی به نظر می رسد و نتیجه موفق آن می تواند یک خودروی چابک تر، سریع تر و با رانندگی بسیار نرم تر بسازد. اما اگر مهندسان ایران خودرو نتوانند این هماهنگی را به درستی انجام دهند، تجربه رانندگی می تواند به یک شکست فنی تبدیل شود. این بزرگترین ریسک و مهم ترین نقطه عطف این پروژه خواهد بود. باید بپذیریم که فیس لیفت 207 برای رقابت در بازار به چیزی بیشتر از طراحی فعلی نیاز دارد. طراحی کنونی که اساسا یک به روزرسانی برای پژو 206 (یا همان 206 پلاس جهانی) محسوب می شود، در بازار جهانی کاملا منسوخ شده است. انتظار می رود این بار شاهد یک تغییر ظاهری سنگین باشیم. تغییرات احتمالی مدل جدید خیلی بیشتر از تعویض چراغ ها خواهند بود و شامل موارد زیر هستند: بازطراحی کامل دماغه خودرو برای ایجاد ظاهری مدرن تر و هماهنگ با زبان طراحی جدید استفاده از گرافیک جدید (احتمالا LED) در چراغ ها برخی رندرها به تغییر دستگیره های در (هم رنگ بدنه) و تغییرات جزیی در خطوط پروفایل جانبی اشاره دارند تا خودرو اسپرت تر به نظر برسد  کابین، پاشنه آشیل 207 فعلی است. هرچند ایران خودرو یکبار داشبورد را به روز کرد، اما ساختار کلی آن قدیمی است. برای داخل پژو 207 فیس لیفت، ایران خودرو وعده استایل داخلی جدید را داده است. اینکه داخل این خودرو چقدر متحول می شود، هنوز مشخص نیست. اما انتظارات شامل موارد زیر هستند: طراحی مجدد کامل داشبورد و پنل میانی استفاده از نمایشگر مرکزی بزرگتر و مدرن تر احتمال استفاده از پشت آمپر دیجیتال (حداقل در نسخه فول آپشن) طراحی جدید غربیلک فرمان با دکمه های کنترلی به روز شده تا این لحظه، هیچ تصویر رسمی از پژو 207 فیس لیفت جدید منتشر نشده است. اما برای پاسخ به کنجکاوی بازار، علاقه مندان با کمک ابزارهای هوش مصنوعی (مانند ChatGPT و Gemini) رندرهایی را خلق کرده اند. این تصاویر به ما کمک می کنند تا پتانسیل تغییرات را تجسم کنیم. در این رندرها چه می بینیم؟ باید تاکید کرد این تصاویر صرفا گمانه زنی های طراحی هستند و هیچکدام مورد تایید رسمی ایران خودرو نیستند. |