| اخطار رییس جمهور به خودروسازان برای پایان دادن به تولید خودروهای بی کیفیت که مصرف سوخت بالایی دارند، بار دیگر لزوم نوسازی صنعت خودروسازی کشور و تولید خودروهای ایمن و کم مصرف را آن هم در شرایطی که جهان به سمت خودروهای برقی و خودران در حرکت است، گوشزد کرد. به گزارش اعتماد، مسعود پزشکیان، رییس جمهوری 25 آبان ماه در جلسه هیات دولت خطاب به وزیر صمت دستور داده بود؛ در جلسه ای با خودروسازان، صریحا اعلام کنید که اگر تا یک سال آینده موتور خودروها اصلاح و مصرف آنها بهینه نشود، هیچ گونه ارزی دریافت نخواهند کرد و اجازه تولید نیز نخواهند داشت. حسین رحیمی نژاد، کارشناس صنعت خودرو، می گوید: سخنان رییس جمهور در ظاهر متوجه ایران خودرو و سایپا است، اما در واقعیت این پیام تمام عرضه کنندگان خودرو در کشور را در برمی گیرد، چراکه سخنان رییس جمهور از منظر ارزی مطرح شده و باید بررسی شود کدام مجموعه ها بیشترین منابع ارزی را دریافت می کنند. او تاکید می کند که اگر عرضه خودرو در کشور متوقف شود، بازار به سرعت دچار کمبود می شود و دولت نمی تواند این خلأ را با واردات جبران کند. امیر حسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو، توضیح می دهد: لحن صحبت ها بیشتر شبیه یک تهدید است تا یک برنامه کارشناسی شده. دولت از خودروسازان می خواهد کیفیت موتور را ارتقا بدهند اما اینکه این تغییر دقیقا با چه سازوکار، چه حمایت و با چه زیرساختی باید انجام شود، مشخص نیست. او یادآوری می کند: خودروسازان داخلی، از جمله ایران خودرو و سایپا ، در سال های اخیر استاندارد یورو5 را رعایت می کنند و مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای داخلی طبق استاندارد جهانی سالانه کاهش می یابد، اما مشکل اساسی، عدم وجود بنزین یورو5 واقعی در کشور است. کاکایی توضیح می دهد: بسیاری از خودروهای داخلی از 15 سال پیش باید بنزین با اوکتان بالاتر از 93 مصرف کنند، اما چنین بنزینی یا وجود ندارد یا بسیار محدود است. بنابراین مشکل اصلی موتور خودرو نه طراحی و نه کیفیت ساخت، بلکه کیفیت پایین سوخت و نبود زیرساخت لازم است. او تاکید می کند: مساله موتور فقط یک بخش کوچک از بحران بزرگ تری است. اصلی ترین مقصر وضع موجود، سیاستمداران و نمایندگان مجلس هستند که با رویکرد پوپولیستی اجازه نمی دهند اصلاح قیمت حامل های انرژی اتفاق بیفتد. تا زمانی که سیستم حمل ونقل عمومی توسعه نیابد و قیمت بنزین اصلاح نشود، هیچ برنامه خودرویی به نتیجه نمی رسد. کاکایی نتیجه گیری می کند: رییس جمهور به جای تهدید صنعت خودرو باید به ریشه های بحران بپردازد؛ کیفیت سوخت، سیاستگذاری غلط انرژی، ضعف حمل ونقل عمومی، قیمت گذاری دستوری و توقف اصلاحات اساسی. صنعت خودرو توان ارتقای استاندارد را دارد، اما زیرساخت های موجود این ارتقا را بی اثر می کند و دولت باید با مجلس و سیاستمداران وارد گفت وگو شود تا اصلاحات ساختاری در انرژی و حمل ونقل ممکن شود. |