| فرارو- هزینه تولید هر خودرو در ایران به طور متوسط دو هزار دلار تخمین زده می شود. به گزارش فرارو؛ مرکز پژو هش های مجلس با طرح این ادعا معمایی جدید برای بازار خودرو ایجاد کرده است. همزمان با اخباری که با مظمون افزایش زیان انباشته خودروسازان به بیرون درز پیدا می کند، هزینه تولید خودرو از سود سه برابری خودروسازان بابت هر محصول حکایت دارد. علاوه بر این موضوع، روند متفاوت قیمت ماشین های چینی در ایران و بازارهای جهانی درکنار ایجاد سامانه های نوظهور معماهای جدید بازار خودرو به حساب می آیند. روند متفاوت خودروهای چینی در ایران و بازار جهانی ماشین های چینی نسبت به رقبای موجود در سایر کشورها قیمت کمتری دارند. بخش بزرگی از این ماجرا به فرهنگ کاری و سیاست های بازاریابی چینی ها ارتباط پیدا می کند اما ماشین های چینی معمای دیگری در بازار خودرو ایران دارند. قیمت خودروهای چینی مثل چری تیگو 7 پرو در استرالیا سال گذشته میلادی پنج هزار دلار کاهش پیدا کرد. در ایران اما خبری از کاهش قیمت محصولات چری نیست و قیمت ماشین های چینی پا به پای ماشین های ایران خودرو و سایپا بالا می رود. وابسته بودن مونتاژ خودرو در ایران به قیمت دلار اولین عامل در مسیر متفاوت خودروهای چینی حساب می شود و خود مونتاژکاران هم احتمالا به آیتم هایی مثل ارتقا هزینه ها و دستمزد های پرداختی اشاره می کنند. خلاصه که قیمت ماشین های مونتاژی و وارداتی در ایران و بازار جهانی سازوکاری متفاوت دارد. سود سه برابری خودروساز از تولید کجا هزینه تولید خودرو در ایران به طور متوسط دو هزار دلار تخمین زده می شود. این ادعا از سوی مرکز پژوهش های مجلس مطرح شده و درقالب گزارشی تحت عنوان پایش دوره ای شاخص های ترسیم کننده وضعیت صنعت خودرو قرار گرفته است. هزینه تولید خودرو در گزارش مجلس به شکل متوسط اعلام شده و قاعدتا برای کوییک و ری را که به ترتیب ارزان ترین و گران ترین سواری های تولیدی کشور حساب می شوند، فرق دارد. هزینه تولید کوییک با این اوصاف حتی کمتر از دو هزار دلار تخمین زده می شود اما همین خودرو توسط سایپا با قیمتی معادل پنج تا شش هزار دلار از کارخانه خارج می شود. تولید خودرو با این اوصاف روی کاغذ باید منجر به افزایش درآمد خودروسازان شود اما همیشه خدا با اخباری با مضمون افزایش زیان انباشه خودروسازان روبرو می شویم. یک جای کار نمی لنگد؟ ایجاد سامانه های تکراری برای عرضه خودرو سامانه یکپارچه فروش خودرو نمونه ای از طرح های شکست خورده در عرضه و فروش محسوب می شود. اواخر 1401 وزارت صمت دولت سیزدهم سامانه ای به اسم سامانه فروش خودرو طراحی کرد تا همه خودروسازان از این بستر برای اضافه کردن مدل ها به بازار استفاده کنند. عمر سامانه یکپارچه فروش خودرو به دو سال نرسید و نهایتا همه چیز با همان فرمت قبلی ادامه پیدا کرد. مسیر فروش خودرو به همان سایت اصلی ایران خودرو و سایپا منتقل شد و درکنار آن سامانه خودروهای وارداتی هم به فعالیت ادامه داد. وزارت صمت اما دوباره سراغ سامانه ای جدید رفته است؛ خودرو نوین. سامانه خودرو نوین برای عرضه و فروش خودروهای برقی طراحی شده و قاعدتا هزینه و بودجه جداگانه دیگری برای ایجاد این سامانه صرف شده است. |