| پس از واکنش مقامات دولت چهاردهم به حواشی انتصاب معاون جدید رییس جمهور و رییس سازمان سیاست گذاری و مدیریت راهبردی انرژی، در نهایت شخص رییس جمهور به موضوع واکنش نشان داد. به گزارش هم میهن، مسعود پزشکیان در آغاز صحبت هایش در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت گفت: از نخستین روز آغاز به کار، موضوع حل ناترازی های انرژی برای من و مجموعه دولت یکی از اصلی ترین، مهم ترین و حیاتی ترین مسائل کشور بوده است. بر همین اساس، از گروه های متعدد صاحب نظر، ایده پرداز و دارای برنامه دعوت شد تا دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کنند. از میان این طرح ها و مباحث و برنامه ها، تحلیل ها و تسلط تیم و شخص آقای سقاب اصفهانی جامع تر، دقیق تر و کارآمدتر بود؛ ازاین رو ایشان برای ریاست سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی برگزیده شدند تا ان شاءالله با همکاری همه دستگاه ها، امور و برنامه ها در مسیر صحیح هدایت شود. توضیحات کوتاه و باقی ماندن ابهام ها به رغم توضیحات رییس جمهور اما انتقادات در مورد انتصابی که صورت گرفت، به طور کامل فروکش نکرد. همچنان در شبکه های اجتماعی و گاهی در رسانه ها، سوالات درباره علت این انتخاب و نقاط ابهامی که نسبت به آن وجود دارد، مطرح می شود. چراکه موضوع ناترازی انرژی در کشور از جمله معضلات عمیقی بود که طی یک سال گذشته خود را به صورت جدی نشان داد و در حال حاضر هم اصل نگرانی ها بر موضوع آب متمرکز شده است. در چنین شرایطی البته مقامات دولتی جزییاتی از این اقدام ارائه نمی دهند. رییس جمهور نیز صرفاً به تاکید بر همین موضوع بسنده کرد که طرح ارائه شده از سوی تیم سقاب اصفهانی، جامع تر از دیگر طرح های ارائه شده بوده است. اما در این موضوع یک نکته را نیز می توان در نظر گرفت که در این توضیحات کلی و کوتاه، بر ارائه طرح از سوی یک تیم تاکید می شود که تحت نظر سقاب فعالیت می کردند و احتمالاً حالا نیز در قالب سازمان سیاست گذاری و مدیریت راهبردی انرژی به کار خود ادامه می دهند. طرحی که دقیقاً مشخص نیست چیست اما برخی اعلام برائت ها از زمان خبری شدن انتصاب سقاب، توجه ها را به خود جلب کرد. از جمله یکی از روزنامه های حامی جلیلی که نوشت: باید توجه داشت با گذشت یک سال و نیم از پایان دولت شهید رییسی، طرح هایی که از افرادی همچون سقاب اصفهانی برای گران سازی حامل های انرژی ارائه می شود، مربوط به مدیران دولت فعلی است و امثال سقاب اصفهانی را باید مدیر دولت چهاردهم دانست، نه مشاور شهید رییسی. فارغ از واکنش های دولت و فعالان رسانه ای نزدیک به پاستور به نقدها درباره تصمیم پزشکیان، در کنار حمایت های متنوع از این انتساب، بخشی از واکنش های منفی همچنان مبتنی بر نگاه و اصول سیاسی است. به خصوص اینکه سقاب به جرگه مدیران باقی مانده از دولت سیزدهم در دولت پزشکیان اضافه شد که نه تنها عملکرد همه آن ها در 15 ماه گذشته مثبت ارزیابی نشده، بلکه برخی معتقدند بخشی از نقاط ضعف اصلی دولت چهاردهم نیز به آن ها برمی گردد. پزشکیان درباره علت این انتصاب بیشتر توضیح بدهد افشین حبیب زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب در تحلیل این تصمیم و توضیحات رییس جمهور، گفت: آقای پزشکیان موقعی که کار را دست گرفتند، اعلام کردند که دال مرکزی گفتمان شان موضوع وفاق است. این نگاه هم از این زاویه مطرح شد که می خواستند جناح های مختلف مشغول دعوا و جدل بر سر موضوعات نشوند و همه تمام توان شان را برای حل مشکلات مردم و کشور بگذارند. در همین مسیر هم اعلام کردند که از کارشناسان به خاطر تخصص شان و فارغ از گرایش سیاسی استفاده می کنند. در انتخاب مدیران دولت خود هم در همین مسیر حرکت کردند. اگر موضوع انتصاب آقای سقاب اصفهانی را از همین مسیر نگاه کنیم، آقای پزشکیان در مسیر وفاق حرکت کرده است. در این چند روز که موضوع داغ بود، شاهد واکنش های متضادی بودیم. برخی گفتند ایشان توانایی انجام این کار را دارد و برخی هم به شدت گلایه مند بودند که این انتخاب درست نیست و آنچه انجام شده، خارج از تعریف و دایره وفاق است. او ادامه داد: بخشی از این بحث ها قابل پذیرش است. اگر وفاق به نوعی پیش برود که مردم نتایج آن را در زندگی خود احساس نکنند و گشایشی ایجاد نشود، پرسش هایی برای جامعه به وجود می آید که پرسش های به حقی است. اگر افراد از گرایش های مختلف وارد دولت شوند اما از مشکلات مردم کاسته نشود، در میان مردم و گرایش های مختلف حساسیت نسبت به این انتصاب ها ایجاد می شود. حساسیتی که باید آقای رییس جمهور به آن ها توجه کنند. طبیعی است که وقتی مردم با این مشکلات دست به گریبان هستند و تغییری حتی در حد همین زمانی که از دولت چهاردهم گذشته احساس نمی کنند، در اصل وفاق مد نظر آقای رییس جمهور تردید کنند. این عضو حزب اسلامی کار در پاسخ به این موضوع که بخشی از انتقادها به حفظ مدیران دولت سیزدهم در دولت پزشکیان این است که برخی نقاط ضعف ها به عملکرد آن ها مربوط می شود، گفت: مهم کارآمدی مدیران دولت است. فرقی ندارد دولت اصلاح طلب سر کار باشد یا دولت اصولگرا. اگر آقای پزشکیان یا هر رییس جمهور دیگری با مشکلات ناشی از کارآمدی روبه رو شود، باید تلاش کند که علت را برطرف کند. اگر مشکل به افراد برمی گردد، قطعاً باید افراد را جابه جا کرد و گرایش آن ها هیچ اهمیتی ندارد. حبیب زاده تاکید کرد: در مورد آقای سقاب اصفهانی هم به نظرم دولت باید به نوعی رفتار می کرد که مردم متوجه می شدند افراد متخصص مورد سنجش قرار گرفتند. این ایراد به همه دولت ها از جمله دولت آقای پزشکیان وارد بوده که دنبال افراد شناخته شده در رسانه ها برای سپردن مسئولیت رفته اند. افرادی که می توان گفت بخش قابل توجهی از آن ها به خاطر روابط، مسئولیت ها را بر عهده گرفتند و جلوی چشم مسئولین بودند. مردم هم به دلیل ناکارآمدی هایی که بروز کرده، خاطرات بدی از این موضوع دارند. الان هم اگر گله می کنند، این پیش زمینه وجود دارد و احتمالاً این ویژگی ها را در گزینه مورد انتخاب آقای پزشکیان می بینند. به نظر من این گله ها به حق است و باید بیش از آنچه آقای پزشکیان و بقیه مقامات دولت گفتند، درباره علت این انتخاب توضیح داده شود که آقای سقاب اصفهانی چه ویژگی های مهمی داشت که این پست مهم و تخصصی را بر عهده گرفت. برنامه سقاب برای بررسی کارشناسان منتشر شود امیرمیثم نیکفر، کارشناس حوزه انرژی نیز در این باره به هم میهن گفت: گاهی می گوییم انتصاب بر اساس رزومه است که خیلی وقت ها کارآمد نیست. مهم این است که افراد چه برنامه ای دارند و کارشناسان این برنامه را تایید می کنند یا نه. این از همه چیز مهم تر است. اگر آقای پزشکیان این انتخاب را بر اساس برنامه ای انجام داده که کارشناسان ارشد در دولت و آن هایی که طرف مشورت قرار گرفتند آن را اجرایی ارزیابی و تایید کرده اند، کار بسیار بزرگی کرده است. اقدامی بسیار مبارک و در مسیر شایسته گزینی و شایسته سالاری است. در مورد ویژگی های شخصیتی و اینکه می گویند آقای سقاب که بوده و کارش چه بوده، اطلاع و نظر خاصی ندارم. بنایم را بر این می گذارم که حقیقت این است که آقای سقاب اصفهانی برنامه ای ارائه کرده و اجرایی بودنش توسط کارشناسان تایید شده است. او تاکید کرد: با این همه، خواهشم این است که این برنامه به صورت عمومی هم منتشر شود تا کارشناسان و متخصصان این حوزه خارج از بدنه دولت هم آن را بررسی و نظرات شان را در مورد میزان اجرایی بودن آن حتی از طریق رسانه ها ارائه کنند. او در مورد واکنش هایی که به این انتصاب نشان داده شد نیز گفت: تقریباً تمام واکنش هایی که به این موضوع نشان داده شد، از منظر سیاسی بود. من جز چند مورد، واکنش فنی مشاهده نکردم. بالاخره این موضوع مطرح می شود که آقای پزشکیان از جریان اصلاحات رییس جمهور شده و چرا باید فردی از تیم شهید رییسی را به کار بگیرد. اما به نظرم پزشکیان نشان داده که اهل تصمیم های سخت است و در این تصمیم گیری ها خیلی به مسائل جناحی نگاه نمی کند. شایسته گزینی و استفاده از کارشناسان هم راه سختی است که هزینه دارد و بدنه اجتماعی هوادار ایشان هم ممکن است که ناراضی شود. اما باز هم بر این نکته تاکید می کنم که برنامه ای اجرایی ارائه شده و آقای پزشکیان آن را مشاهده کرده باشد. نیکفر در پاسخ به این سوال که آیا نتیجه مشخص می کند که برنامه اجرایی بوده است یا نه؟ گفت: ما امروز در کشور، خیلی در شرایطی نیستیم که بخواهیم صبر کنیم تا نتیجه را ببینیم. برنامه وقتی مطالعه شود، مشخص است که چه نتیجه ای دارد و به کجا می رسد. برنامه نتیجه را پیش بینی می کند. در دولت قبل خیلی هشدار دادیم که ساخت یک میلیون مسکن شدنی نیست. اگر شما این میزان را استارت زده باشید، نشانه اش این است که مصالح در کشور نایاب می شود. مثل دوره احمدی نژاد و مسکن مهر که سالی 600 هزار واحد را کلید زدند و مثلاً سیمان در کشور نایاب شد. ماسه گیر نمی آمد. در حالی که در قضیه سالی یک میلیون مسکن، کارخانه های شیرآلات و مصالح آنچه درگیر صنعت ساختمان بود، مگس می پراندند. اما در جواب ما می گفتند که صبر کنید تا آخر برنامه را ببینید. نتیجه را هم دیدیم. هشدار این است که نباید منتظر نتیجه بود، بلکه باید برنامه را دید، منصفانه و فنی آن را نقد کنیم. حالا می خواهد آقای رییسی فردی از اصلاحات را مامور انجام این کار کند یا پزشکیان فردی از جریان اصولگرا را. برنامه اجرایی باشد، برای همه مغتنم است. |