صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
دوشنبه، 26 آبان 1404 - 11:51   
 آخرین خبرها
  قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه 26 آبان 1404/ ارزان‌ترین قطعه چند؟
  رامبد جوان: مجبور بودم دخترم را در کانادا به دنیا بیاورم!
  سامانه فعلی آخرین موج بارش‌ها است؛ 7 استان بدون حتی یک میلی‌متر بارش
  قائم‌پناه: استیضاح وزرا در شرایط فعلی کار کشور را مختل می‌کند
  رودستر 400؛ وسپای یک میلیارد تومانی با روح جنگنده
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 56379صفحه نخست » اخبار مهمدوشنبه، 26 آبان 1404 - 09:55

آیا همه کاپیتان‌ها با کشتی خود غرق می‌شوند؟


از فاجعه تایتانیک تا کشتی تفریحی Costa Concordia؛ سنتی که می‌گوید «کاپیتان باید آخرین کسی باشد که کشتی را ترک می‌کند»، داستان شجاعت، مسئولیت و گاهی بی‌پروایی را در دل تاریخ دریانوردی روایت می‌کند.

تاریخ دریانوردی به آغاز تمدن بشر بازمی گردد. برخی از محققان بر این باورند که انسان ها از اواخر دوره پلیستوسن اولیه، یعنی حدود 900 هزار سال پیش، سفرهای دریایی خود را آغاز کرده اند. با این حال، باور به اینکه کاپیتان باید همراه با کشتی در حال غرق شدنش از بین برود، سنتی است که به نظر می رسد در قرن نوزدهم شکل گرفته باشد . این باور بازتابی از ارزش های شرافتمندانه و جوانمردی در دوران ویکتوریایی بود؛ زمانی که حس مسئولیت و وفاداری به وظیفه خود را با تعهد اخلاقی نسبت به حفظ جان تمام سرنشینان کشتی در هم آمیختند.

نکته جالب این است که هیچ قانون رسمی وجود ندارد که کاپیتان را موظف کند تا همراه با کشتی خود بمیرد . با این حال، قوانین بین المللی دریایی تأکید دارند که کاپیتان باید اصول دریانوردی محتاطانه را رعایت کرده و امنیت مسافران و خدمه را تضمین کند.

کاپیتان کشتی

برای نخستین بار، پس از فاجعه غرق شدن کشتی تایتانیک در سال 1912، وظایف قانونی کاپیتان ها در قالب کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) در سال 1914 تدوین شد. به واسطه این کنوانسیون بعدها سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) را تاسیس کردند؛ نهادی وابسته به سازمان ملل که وظیفه تدوین قوانین جهانی حمل ونقل دریایی و نظارت بر ایمنی و امنیت کشتیرانی را بر عهده دارد. در حال حاضر، 176 کشور عضو این سازمان هستند.

برخی کشورها که از پیشینه طولانی تری در دریانوردی برخوردارند، مانند اسپانیا، یونان، ایتالیا و فنلاند، قوانینی وجود دارد که بر اساس آن، کاپیتان باید آخرین فردی باشد که کشتی را ترک می کند؛ به این معنا که ابتدا باید از خروج ایمن تمام سرنشینان و خدمه مطمئن شده و هر تلاشی را برای نجات کشتی انجام دهد. با اینکه هیچ قانونی کاپیتان را مجبور به فدا کردن جان خود نمی کند، اما بسیاری از آن ها در طول تاریخ چنین کرده اند؛ موضوعی که الهام بخش بسیاری از افسانه های کشتی ارواح شده است؛ کشتی هایی که گفته می شود هنوز هم در اقیانوس ها سرگردان هستند.

کاپیتان کشتی

زنان و کودکان اولویت دارند

در قرن های گذشته، معمولاً کاپیتان ها مالک کشتی های خود بودند؛ بنابراین نه تنها اختیار کامل بر آن داشتند، بلکه مسئولیت نهایی نیز بر عهده آنها بود. کشتی برای بسیاری از آن ها حکم خانه و تمام دارایی شان را داشت. در چنین شرایطی، اگر فاجعه ای رخ می داد، مبارزه تا آخرین نفس گزینه ای شرافتمندانه تر از ورشکستگی حتمی یا حتی پیگرد قانونی بود. از همین رو، کاپیتان ها مدت ها پیش از قرن نوزدهم نیز همراه کشتی های خود غرق می شدند.

با این حال، مفهوم کاپیتان باید همراه کشتی خود بمیرد برای همیشه در ذهن مردم دنیا در شب 14 آوریل 1912 نقش بست؛ زمانی که تایتانیک با کوه یخی برخورد کرد و غرق شد ، حادثه ای که هنوز هم می تواند در دنیای امروز تکرار شود. این فاجعه جان حدود 1٬500 نفر را گرفت، از جمله کاپیتان ادوارد اسمیت. گزارش ها حاکی از آن است که او نیز همراه با کشتی غرق شد و به دلیل رسیدگی به وضعیت مسافران، به ویژه زنان و کودکان، و همچنین به خاطر آمادگی برای مرگ مورد تحسین قرار گرفت.

کاپیتان کشتی

منشأ عبارت معروف اول زنان و کودکان به یک فاجعه دریایی در سال 1852 بازمی گردد . در آن زمان، کشتی بریتانیایی HMS Birkenhead در حال عبور از دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی بود که با صخره ها برخورد کرد و غرق شد. از میان حدود 640 افسر و سرباز به همراه تعداد زیادی از همسران و فرزندانشان (آمار دقیق متفاوت است)، تنها 193 نفر نجات یافتند.

کاپیتان سالموند همراه کشتی غرق شد، اما همه زنان و کودکان زنده ماندند، چراکه مردان جان خود را فدای امنیت آن ها کردند. این اقدام قهرمانانه به سرعت در سراسر انگلستان و جهان آن روزگار پخش شد و بعدها الهام بخش اصطلاح و قانون نانوشته ای گشت که هنوز هم شناخته می شود: قانون برکن هد (Birkenhead Drill)؛ قانونی نانوشته که می گوید در زمان بحران، ابتدا باید زنان و کودکان از کشتی خارج شوند؛ قانونی که کاپیتان اسمیت در تایتانیک نیز دقیقاً از آن پیروی کرد.

ارتباط میان قوانین نجات در دریا و فدا کردن جان کاپیتان

یکی دیگر از جنبه های سنت آخرین مردی که می ماند به قوانین نجات دریایی مربوط می شود. پروفسور راد سالیوان، استاد حقوق دریایی در دانشکده حقوق فلوریدا، در گفت وگویی با NPR توضیح می دهد:

هرگز این طور نبوده که تصور شود کاپیتان آن قدر به کشتی خود وابسته است که اگر کشتی غرق شود، او هم باید بمیرد.

به گفته او، مسئله بیشتر به این برمی گردد که به محض ترک کشتی توسط کاپیتان، هر فرد دیگری می تواند وارد آن شود و طبق قانون، لاشه کشتی و هر گنجینه ای که در آن باقی مانده را برای خود تصاحب کند.

نمونه بارز این موضوع در 12 سپتامبر 1857 رخ داد؛ زمانی که کاپیتان هرندون همراه با کشتی SS Central America در نزدیکی دماغه هترِس، در میان طوفانی سهمگین، غرق شد. این کشتی 575 سرنشین داشت که بسیاری از آن ها زن و کودک بودند و همچنین حدود دو میلیون دلار طلا را حمل می کرد. طبق گزارش ها، تمام زنان و کودکان پیش از غرق شدن کشتی نجات یافتند؛ احتمالاً با پیروی از همان دستورالعمل برکن هد که پنج سال پیش از آن در انگلستان مرسوم شده بود.

متأسفانه کاپیتان هرندون زنده نماند، اما رفتار او در واپسین لحظات زندگی به افسانه ای دریایی بدل شد. گفته می شود او ساعت خود را به یکی از مسافران داد تا پس از مرگش آن را به همسرش برساند. سپس به کابین خود بازگشت، لباس رسمی اش را پوشید و به سکان خانه رفت. در حالی که کشتی آرام آرام در امواج فرو می رفت، به قایق نجاتی که نزدیک می شد هشدار داد جلوتر نیاید تا زیر آب کشیده نشود؛ کلاهش را به نشانه خداحافظی بالا برد و همراه کشتی در دریا ناپدید شد.

کاپیتان کشتی

همه کاپیتان ها شجاع نیستند

در سال 1893، دو ناو جنگی بریتانیایی به نام های HMS Victoria و HMS Camperdown در نزدیکی سواحل طرابلس لبنان مشغول انجام مانورهای تاکتیکی بودند. دریاسالار سر جورج ترایون برای نمایش توانایی ناوگانش در انجام مانورهای معکوس، دستور داد دو ستون کشتی که پشت سر ویکتوریا و کمپرداون حرکت می کردند، هم زمان به سمت یکدیگر گردش کنند؛ فارغ از اینکه فاصله لازم برای چنین چرخشی در نظر گرفته شده باشد.

در آن دوران هنوز بی سیم اختراع نشده بود و کشتی ها از طریق علائم دیداری، مانند پرچم یا چراغ، با هم ارتباط برقرار می کردند. نتیجه فاجعه بار بود: HMS Camperdown مستقیماً به پهلوی HMS Victoria برخورد کرد و باعث غرق شدن آن شد. بیش از 350 ملوان، از جمله خود دریاسالار ترایون، جان باختند. شاهدان آخرین بار او را روی پل فرماندهی کشتی دیدند، درست پیش از آن که ویکتوریا در آب فرو رود. گفته می شود آخرین جمله اش این بود: تقصیر من است.

بیش از یک قرن بعد، در ژانویه 2012، ماجرایی کاملاً متفاوت رقم خورد. کشتی تفریحی Costa Concordia به فرمان کاپیتان فرانچسکو شتینو در نزدیکی جزیره ژولیو در ایتالیا به صخره ای به نام Scole Rocks برخورد کرد. پیش از آن که تمام 4٬229 سرنشین کشتی تخلیه شوند، شتینو خودش سوار قایق نجات شد و ادعا کرد که از آنجا عملیات تخلیه را هدایت می کند! اما دادگاه این ادعا را نپذیرفت، زیرا طبق ماده 1097 قانون دریایی ایتالیا، کاپیتان باید آخرین کسی باشد که از کشتی خارج می شود.

تحقیقات بعدی نشان داد که کشتی با سرعتی بسیار بالا (حدود 15٫5 گره دریایی) بیش از حد به ساحل نزدیک شده بود. در این حادثه 32 نفر جان خود را از دست دادند و شتینو به 16 سال زندان محکوم شد؛ که یک سال از آن به دلیل ترک زودهنگام کشتی بود.

در نتیجه، همه کاپیتان ها شجاع نیستند!

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه 26 آبان 1404/ ارزان‌ترین قطعه چند؟
  قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه 26 آبان 1404/ ارزان‌ترین قطعه چند؟
ارزان‌ترین قطعه سکه پارسیان در بازار با قیمت یک میلیون و 323 هزار تومان فروخته می‌شود
معمار ژاپنی با ایده‌ای خلاقانه زمین 39 متری را به شاهکار معماری تبدیل کرد
  معمار ژاپنی با ایده‌ای خلاقانه زمین 39 متری را به شاهکار معماری تبدیل کرد
در 39 متر مربع، خانه‌ای که حس آزادی و نزدیکی به شهر را همزمان به شما هدیه می‌دهد؛ نیکو، استودیوی ژاپنی، با خانه درختی خود مرز بین زندگی خصوصی و شهری را بازتعریف کرده است.
جدول مدالی بازی‌های کشورهای اسلامی
  جدول مدالی بازی‌های کشورهای اسلامی
کاروان ایران در پایان روز نهم بازی‌های کشورهای اسلامی ریاض با 16 مدال طلا، 15 نقره و 21 برنز در رده سوم جدول مدالی قرار گرفت.
چرا هیچ خودرویی هفت سیلندری وجود ندارد؟
  چرا هیچ خودرویی هفت سیلندری وجود ندارد؟
شش سیلندر نرم است، هشت سیلندر قدرتمند، اما هفت سیلندر؟ هیچ‌کس جرات نکرده بسازد.
حاشیه‌های حکم قاضی برای زینب موسوی/ شاملو هم علیه فردوسی حرف زد، چون سوادش را نداشت
  حاشیه‌های حکم قاضی برای زینب موسوی/ شاملو هم علیه فردوسی حرف زد، چون سوادش را نداشت
چه لزومی دارد در امری که نه تقدّس دارد و نه در قانون جرم کیفری شمرده شده و نه شاکی خصوصی دارد و مردم هم به صورت عرفی و عقلی و ادبی و اجتماعی می‌توانند از آن صیانت و دفاع کنند،
پیشگیری از «آب‌سیاه» ممکن شد
  پیشگیری از «آب‌سیاه» ممکن شد
دانشمندان دو مولکول طبیعی کشف کردند که می‌توانند پیشرفت بیماری آب‌سیاه را متوقف کنند و حتی ممکن است برخی آسیب‌های بینایی را بازگردانند.
زمان دقیق پخش سریال سلمان فارسی |‌ بازیگران زن خارجی را در این سریال ببینید
  زمان دقیق پخش سریال سلمان فارسی |‌ بازیگران زن خارجی را در این سریال ببینید
فیلمبرداری سریال تاریخی «سلمان فارسی» این روزها در عمارت بودخشان، خانه پدری سلمان، در جریان است.
قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون امروز دوشنبه 26 آبان 1404/ آیفون 17 پرو چند؟
  قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون امروز دوشنبه 26 آبان 1404/ آیفون 17 پرو چند؟
حداقل قیمت فروش آیفون 17 پرو در بازار 235 میلیون تومان است
وزیر طالبان درباره حقابه هیرمند شیادی می‌کند
  وزیر طالبان درباره حقابه هیرمند شیادی می‌کند
اگر حکومت خودخوانده طالبان انگیزه‌ای برای انحراف آب رود هیرمند ندارد، چرا با اصلاح بند کمال خان صریحا مخالفت کرد؟ چرا باید سیلاب رود هیرمند به جای استفاده کشاورزان بلوچ ولایت نیمروز افغانستان و تأمین حقابه هیرمند به شوره‌زار گودزره بریزد؟ اگر انحراف ...
تهدید خاموش در ترکیه؛ گسلی که زلزله‌های آینده را رقم می‌زند
  تهدید خاموش در ترکیه؛ گسلی که زلزله‌های آینده را رقم می‌زند
در دل ترکیه، جایی که گسل‌ها زیر پای قاره‌ها نفس می‌کشند، محققان موفق شده‌اند با بازسازی گدازه‌های هزاران‌ساله، پرده از حرکتی بردارند که تاکنون از چشم انسان پنهان مانده بود؛
آیا همه کاپیتان‌ها با کشتی خود غرق می‌شوند؟
  آیا همه کاپیتان‌ها با کشتی خود غرق می‌شوند؟
از فاجعه تایتانیک تا کشتی تفریحی Costa Concordia؛ سنتی که می‌گوید «کاپیتان باید آخرین کسی باشد که کشتی را ترک می‌کند»، داستان شجاعت، مسئولیت و گاهی بی‌پروایی را در دل تاریخ دریانوردی روایت می‌کند.
اولین پرواز جت جنگنده بدون خلبان Anduril با موفقیت انجام شد
  اولین پرواز جت جنگنده بدون خلبان Anduril با موفقیت انجام شد
اولین جت بدون خلبان Fury فقط در 556 روز از طراحی تا پرواز آزمایشی رسید؛ حالا آندوریل برای ساخت نسل بعدی وینگمن‌های خودران ارتش آمریکا آماده می‌شود.
  پربیننده ترین اخبار       
  پیام روشن قلعه‌نویی پس از اظهارات جنجالی مهدی ترابی
  تفال به حافظ: چه نسبت است به رندی صلاح و تقوا را
  «نرجس سلیمانی زیر آتش فحاشی‌ها/ «چند می‌گیری تخریب کنی؟»
  ادعای جنجالی کانادایی‌ها درباره اتهام تجاوز 3 ورزشکار ایرانی به دختر کره‌ای
  معمار ژاپنی با ایده‌ای خلاقانه زمین 39 متری را به شاهکار معماری تبدیل کرد
  رونمایی از زوج جدید خط دفاعی استقلال در جام حذفی
  شکار یک بزمجه شجاع توسط شیرها
  سردرگمی وزارت خارجه، مردم ایران هنوز منتظر خبری واقعی هستند
  اولین پرواز جت جنگنده بدون خلبان Anduril با موفقیت انجام شد
  دو پرونده مفقودی مرموز در آبادان/ ماجرای گم شدن دو دختر در مکانی مشابه
  واکنش کیهان به خودسوزی احمد بالدی/ او یک رستوران در منطقه مرفه‌نشین داشت/ حق با شهرداری بود
  روایت تازه اسماعیلی از پیدا شدن پیکر آل هاشم در سانحه سقوط بالگرد
  برنامه ورزشکاران ایران در دهمین روز بازی‌های کشورهای اسلامی ریاض
  پشت پرده هشتگ «استعفای عارف»/ کانون‌های فشار چه می‌خواهند؟
  چرا زمان‌ را با مذاکره هدر می‌دهیم؟
  قیمت دلار امروز دوشنبه 26 آبان 1404
  اولین جت مافوق‌صوت جهان با سوخت هیدروژنی به سرعت 12 ماخ
  قیمت موبایل‌ | جدول کامل قیمت گوشی‌های بازار امروز
  افزایش حقوق بازنشستگان کلید خورد
  سریال خاطره انگیز «آنشرلی» نوروزی شد؛ دوبلوری که بعد از سال‌ها بازگشت
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved