| مایکروسافت به تازگی راهنمای جامع انتشار بازی Xbox را برای همه توسعه دهندگان منتشر کرد. این راهنما که تا پیش از این تنها با قراردادهای محرمانگی قابل دسترسی بود، اکنون به صورت کامل و آزاد در دسترس عموم قرار گرفته است. این اقدام همزمان با رونمایی از Steam Machine صورت گرفت و توجه بسیاری از فعالان صنعت بازی را جلب کرد. برای بسیاری از توسعه دهندگان مستقل، پلتفرم Steam همیشه به عنوان محل مناسبی برای انتشار اولین بازی ها شناخته می شود. با استفاده از سیستم SteamDirect، سازندگان می توانند بازی خود را ظرف مدت کوتاهی به بازار عرضه کنند. اما ورود به کنسول هایی مانند PlayStation و Nintendo به مراتب پیچیده تر است. یکی از چالش برانگیزترین پلتفرم ها برای مستقل ها، کنسول Xbox بوده است. با وجود برنامه ID@Xbox بسیاری از آثار مستقل به دلیل فرایند سخت انتشار روی کنسول های مایکروسافت عرضه نشدند. اکنون اما مایکروسافت تصمیم گرفته این روند را تغییر دهد و با انتشار آزاد راهنمای انتشار، مشکلات را کاهش دهد. طبق اعلام اد استوارت، مدیر ارشد پروژه ID@Xbox در وبلاگ Microsoft Game Dev، این راهنمای رسمی به صورت کاملا رایگان و آزاد در اختیار همه قرار می گیرد. او تاکید کرده است: با باز کردن مستندات انتشار بازی، موانع یادگیری را برمی داریم و برای تیم ها با هر اندازه ای، مسیر انتشار روی Xbox را شفاف و آسان می کنیم. چه اولین بار باشد که بازی می سازید و چه ناشر حرفه ای باشید، اکنون می توانید به سادگی این راهنما را بررسی و در طول ساخت اثر خود به آن مراجعه کنید . این حرکت، الگویی از سیاست های Steam محسوب می شود. به ویژه که شرکت مذکور به تازگی خبر ورود خود به بازار کنسول با Steam Machine را اعلام کرده است؛ کنسولی که بازی های Steam روی پی سی را در تلویزیون اجرا می کند. مایکروسافت با توجه به تبریک فیل اسپنسر به تیم Steam، از این تغییرات آگاه است. به نظر می رسد مایکروسافت هم می خواهد روند بازتر و در دسترس تری مثل Steam را برای Xbox دنبال کند، به ویژه حالا که بازی های انحصاری بزرگی مانند Halo و Gears of War را روی سایر کنسول ها هم عرضه می کند. |