صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
جمعه، 23 آبان 1404 - 19:51   
 آخرین خبرها
  تور تفریحی شکار/ شکار انسان‌ها در بوسنی!
  قلعه‌نویی و کادر تیم‌ملی تماشاچیان ویژه بازی مصر-ازبکستان
  رایزنی‌های مهم گروسی با مدیر شرکت روس‌اتم
  درگذشت شوکه کننده فرامرز عزیزی قهرمان بدنسازی / علت چه بود؟!
  بازگشت ستاره هجومی سپاهان به خط حمله
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 55709صفحه نخست » اخبار مهمجمعه، 23 آبان 1404 - 18:15

نقد و بررسی سریال «پلوریبوس»


سریال پلوریبوس داستانی مرموز و فلسفی با پرسش‌های بنیادین درباره فردگرایی، خوشبختی و نظم اجتماعی را در جهانی پساآخرالزمانی است.

فرارو- سریال پلوریبوس وینس گیلیگان، جهانی را نشان می دهد که پس از یک تحول جمعی، اکثر انسان ها در خوشبختی کامل به سر می برند و تنها کارول، قهرمان زن داستان، باید معنای این تغییر و جایگاه انسانیت را در چنین جهانی کشف کند.

به نقل از نیویورک تایمز، سریال جدید وینس گیلیگان با عنوان Pluribus، اثری پررمز و راز و در عین حال تماشایی است که پایان جهان را به شکلی تازه و فلسفی روایت می کند؛ پایانی که در آن تقریباً همه احساس آرامش می کنند.

اگرچه توضیح رویداد محوری این مجموعه می تواند فاش کننده ی بخش مهمی از داستان باشد، اما حتی بدون افشا نیز دشوار است آن را به طور دقیق تعریف کرد. پلوریبوس با همین رازآلودگی اش تماشاگر را درگیر می کند؛ سریالی که هم می تواند آزاردهنده و هم شگفت انگیز باشد.

داستان از یک دگرگونی ناگهانی آغاز می شود. اتفاقی رخ می دهد که باعث می شود نوع بشر دیگر آن چه پیش تر بوده، نباشد. بیشتر انسان ها دچار نوعی تحول جمعی می شوند. بجز کارول استورکا (با بازی رئا سیهورن)، نویسنده ای بدبین و خسته از زندگی که رمان های عاشقانه ی سطحی اما پرفروشی می نویسد. او به شکلی مرموز از این تغییر در امان می ماند و حالا باید برای نجات انسانیت مبارزه کند؛ البته اگر اساساً چیزی برای نجات دادن باقی مانده باشد.

زیرا این تحول، هرچند پایان تمدن بشری به معنای سنتی اش است، جهانی پر از صلح و رضایت به بار می آورد. مردم دیگر جنگ نمی کنند، رنج نمی کشند و حتی ناراحت نمی شوند. اما آیا جهانی بدون درد، همان آرمان شهر است؟ یا نوعی آخرالزمان آرام و خاموش؟ این پرسش، محور اصلی روایت پلوریبوس را شکل می دهد.

گیلیگان، خالق شاهکارهایی چون Breaking Bad و Better Call Saul، این بار با اثری کاملاً متفاوت بازگشته است. هرچند باز هم مکان وقوع داستان نیومکزیکوست، اما در این جا منظره های خشک و بیابانی آن، نه بستر جنایت و فساد، بلکه تصویری از جهانی بیگانه و فرازمینی را ترسیم می کند. این بار خبری از ضدقهرمانان قانون شکن نیست؛ بلکه قهرمانی زن، خسته و مقاوم در برابر انبوهی از شادی مصنوعی، در مرکز ماجرا قرار گرفته است.

در نگاه نخست، ممکن است گمان کنید این داستان محصول ذهن دیمن لیندلوف، خالق The Leftovers و Mrs. Davis است. در پلوریبوس نیز مانند آثار لیندلوف، با آخرالزمانی مبهم، ترکیبی از طنز و تردید، و جست وجوی معنای انسانیت در جهانی بی معنا روبه رو هستیم. همچنین شباهت هایی با Severance محصول اپل دارد، اثری درباره ی تغییر آگاهی انسان و مرز میان ذهن و واقعیت.

اما با همه ی این مقایسه ها، پلوریبوس کاملاً منحصربه فرد است. گیلیگان استاد ایجاد سردرگمی و افشای تدریجی اطلاعات است. در اپیزود آغازین، او بیننده را در شبی ظاهراً معمولی با کارول و همسرش هلن (با بازی میریام شور) همراه می کند، شبی که ناگهان به هرج ومرجی غیرقابل توصیف بدل می شود.

بخش مهمی از جذابیت سریال، بازی درخشان رئا سیهورن است. او پس از شش فصل حضور درخشان در نقش کیم وکسلر در Better Call Saul، این بار با نقشی کاملاً متفاوت بازگشته؛ زنی طعنه زن، افسرده و در عین حال جسور که از ابتذال خوشبختی جمعی در امان مانده است. او تنهاست، اما همین تنهایی انگیزه ای تازه برای زیستن به او می دهد؛ انگیزه ای که حتی آثار پرفروشش نتوانسته بودند فراهم کنند.

کارول در تلاش برای کشف حقیقت، به نمونه ای از قهرمانان همیشگی گیلیگان تبدیل می شود: شخصیتی منزوی که با وسواس در پی پاسخ است. همان گونه که والتر وایت با آهن ربا نقشه ای پیچیده را می ساخت یا ساول گودمن نقشه های فریبکارانه اش را تمرین می کرد، کارول نیز این بار در مقیاسی کیهانی با مسئله ای وجودی روبه روست. او در برابر کل جهان ایستاده است.

از بسیاری جهات، پلوریبوس گسترده تر از آثار قبلی گیلیگان است، اما در عین حال متمرکزتر نیز به نظر می رسد. سرعت روایت گاه کند و تأمل برانگیز است، اما هر بار که به نظر می رسد مسیر گم شده، سریال با چرخشی شگفت انگیز تماشاگر را دوباره شگفت زده می کند.

منتقدان تنها هفت قسمت از فصل نخست را دیده اند، در حالی که فصل دوم نیز در دست تولید است. پرسش اصلی اما این است که پلوریبوس در نهایت چه می خواهد بگوید؟

عنوان سریال از شعار لاتین E Pluribus Unum گرفته شده است. جمله ای که روی سکه های آمریکایی دیده می شود و به معنای از بسیاری، یکی است. این اشاره، بار سیاسی اثر را آشکار می کند؛ هرچند سریال مستقیماً سیاسی نیست، اما پرسش های عمیقی درباره ی نظم اجتماعی و مفهوم فردگرایی مطرح می کند.

آیا فردیت مهم تر از هماهنگی جمعی است؟ آیا آزادی بیان ارزشمندتر از صلح اجباری است؟ آیا بهتر است آزاد بود یا در امنیت زندگی کرد؟ پلوریبوس این پرسش ها را بی آن که پاسخی صریح دهد، پیش روی مخاطب می گذارد. سریال را می توان هم نقدی پیشرو بر استبداد جمعی دانست، هم دفاعی لیبرترینی از فردگرایی، یا حتی حمله ای محافظه کارانه به آرمان شهرهای اشتراکی. گیلیگان عمداً در این میانه حرکت می کند و ابهام را به عنوان فضیلت اصلی اثر حفظ می نماید.

از منظر فلسفی، پلوریبوس را می توان بازتابی مدرن از دیدگاه جان استوارت میل دانست که می گفت: بهتر است انسانی ناراضی باشیم تا حیوانی خوشحال. در این جا، خوشبختیِ همگانی نه نتیجه ی آزادی، بلکه پیامد از دست دادن فردیت است. موضوعی که با دغدغه های امروز درباره ی هوش مصنوعی و یکی شدن ذهن ها در شبکه ای واحد هم خوانی دارد.

در نهایت، پلوریبوس سریالی است خیال انگیز و در عین حال نگران کننده؛ روایتی از جهانی که شاید بیش از آن چه تصور می کنیم به واقعیت نزدیک است. پس از تماشای هفت قسمت، هنوز نمی توان با قطعیت گفت مقصد این سفر کجاست، اما همان طور که یکی از شخصیت ها می گوید، شاید ما هم ناخواسته در همان مسیر گام برمی داریم.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
تور تفریحی شکار/ شکار انسان‌ها در بوسنی!
  تور تفریحی شکار/ شکار انسان‌ها در بوسنی!
آنچه تورهای شکار حیوانات آفریقایی برای ثروتمندان سفید فراهم کردند را برای هدف گرفتن آدمها در قاره اروپا، ترتیب دادند.
بازگشت ستاره هجومی سپاهان به خط حمله
  بازگشت ستاره هجومی سپاهان به خط حمله
ایوان سانچس ستاره اسپانیایی سپاهان در تمرین امروز تیمش حضور داشت.
حمله رسانه‌های پرتغال به اخراج جنجالی رونالدو
  حمله رسانه‌های پرتغال به اخراج جنجالی رونالدو
کریستیانو رونالدو برای اولین بار در 226 بازی ملی با کارت قرمز اخراج شد و رفتار جنجالی‌اش در هنگام ترک زمین، انتقادات شدیدی را در پرتغال برانگیخت.
4 متهم حیوان‌آزار دستگیر شدند
  4 متهم حیوان‌آزار دستگیر شدند
برابر قوانین ایران، حیوان آزاری جرم محسوب می‌شود و مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه مورد مشابه مراتب را از طریق سامانه 110 گزارش دهند.
ستاره پرسپولیسی در نزدیک‌ترین فاصله به جام‌جهانی
  ستاره پرسپولیسی در نزدیک‌ترین فاصله به جام‌جهانی
یورگن لوکادیا، مهاجم گلزن چند فصل قبل پرسپولیس در آستانه صعود به جام جهانی قرار دارد.
تصویر؛ تشویق و در آغوش گرفتن بیرانوند توسط ستاره پرسپولیس
  تصویر؛ تشویق و در آغوش گرفتن بیرانوند توسط ستاره پرسپولیس
علیپور بازی امیدوارکننده‌ای در دیدار تیم ملی برابر کیپ ورد داشت.
جمهوری آذربایجان سفیر روسیه را احضار کرد
  جمهوری آذربایجان سفیر روسیه را احضار کرد
در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان که امروز (جمعه) منتشر شد، آمده است: میخاییل یِودوکیموف سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در جمهوری آذربایجان به این نهاد احضار شد.
با وجود اخراج جنجالی؛ رونالدو بازهم به ورزشگاه می‌ورد!
  با وجود اخراج جنجالی؛ رونالدو بازهم به ورزشگاه می‌ورد!
کاپیتان محروم پرتغال از اردو معاف شده اما ممکن است روز یکشنبه در ورزشگاه دراگائو حضور داشته باشد.
آمار تیم‌ملی مصر مقابل آسیایی‌ها قبل از بازی با ازبکستان و ایران
  آمار تیم‌ملی مصر مقابل آسیایی‌ها قبل از بازی با ازبکستان و ایران
تیم ملی مصر امشب در اولین مسابقه خود در تورنمنت چهارجانبه العین برابر ازبکستان قرار می‌گیرد.
از لیلا اوتادی تا مژده لواسانی؛ چرا سلبریتی‌ها شاعر می‌شوند؟
  از لیلا اوتادی تا مژده لواسانی؛ چرا سلبریتی‌ها شاعر می‌شوند؟
با حذف وزن و قافیه از شعر فارسی، بسیاری شعر گفتن را به‌مثابه امری ساده و همگانی تلقی کردند و این مسئله باعث شد تا در طول چند دهه اخیر با خیل عظیمی از نوشته‌های شعرنما روبه‌رو باشیم.
کیپ‌ورد-ایران از نگاه رسانه‌های پرتغالی
  کیپ‌ورد-ایران از نگاه رسانه‌های پرتغالی
رسانه‌های پرتغالی نوشتند که دیدار با ایران، گام مهمی برای کیپ‌ورد در مرحله آماده‌سازی این تیم در راه جام جهانی بوده است.
آنچلوتی: فینال جام جهانی بین برزیل و ایتالیا است
  آنچلوتی: فینال جام جهانی بین برزیل و ایتالیا است
کارلو آنچلوتی اطمینان دارد که آتزوری راهی جام جهانی خواهد شد و آرزو کرد فینال بین برزیل و ایتالیا باشد.
  پربیننده ترین اخبار       
  ادعای نتانیاهو: در ایران به اهداف خود رسیدیم و جنگ تمام شد
  خروج رسمی برجام از دستورکار شورای حکام آژانس/ پرونده ایران به پادمان محدود شد
  «تسو» و مادر واقعی‌اش در یک جشنواره فیلم؛ 13 سال بعد از سریال «جومونگ»
  کارت کالایی لبنیات؛ طرح جدید برای کاهش قیمت شیر و ماست
  اجاره اتوبوس از افغانستان و پاکستان
  چرا طلا گران شد؟
  تصادف یک خودروی سوخت‌بر حامل بنزین قاچاق با سه خودرو؛ 13 نفر جان باختند
  تصویر؛ استوری عجیب شجاع خلیل‌زاده پس از پیروزی تیم ملی مقابل کیپ‌ورد
  تب خرید خودرو کارکرده بالا گرفت
  تبعات یک تصمیم؛ بارورسازی یا عقیم‌سازی ابرها؟
  کاوه مدنی: نه پیشگو هستم نه غیب‌گو/ گفتم ورشکستگی آب، گفتند جوان این حرف‌ها را نزن
  10 نکته درباره سخنی از ابراهیم فیاض؛ مطهری برانداز نبود اما آخوندِ شاهی هم نبود
  10 ساعت حبس؛ به مسافران قطار تهران - بندرعباس چه گذشت؟
  ترامپ در تلاش برای پنهان کردن کبودی مزمن دست راست
  پشت‌پرده ششمین سقوط سنگین بورس ایران
  لوموند: ایران با بدترین خشکسالی شش دههٔ اخیر روبه‌روست
  قانون جدید در معاملات مسکن
  اطلس S؛ هاچبک اقتصادی سایپا به بازار آمد
  کیا تلوراید؛ رنجروور کره‌ای در راه بازار
  تاریخ رسمی عرضه بنزین سوپر مشخص شد
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved