| مصطفی پورمحمدی، مدیرعامل شرکت حمل ونقل و وارد کننده ناوگان اتوبوس های برون شهری اظهار داشت: با وجود تصویب دولت برای واردات دو هزار اتوبوس برون شهری در سال 1402، هیچ زیرساختی برای اجرا فراهم نشده و فعالان حمل ونقل با بروکراسی پیچیده در وزارت صمت، گمرک، ادارات مربوطه ،بانک مرکزی و دیگر نهادها روبه رو هستند. به گزارش فارس، وی ادامه داد: در حال حاضر بین 13 تا 16 دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر اروپایی حتی مدل های 2025، 2026 از اول امسال در گمرک بازرگان و 24 دستگاه اتوبوس چینی در بندر رجایی بیش از یک ماه است که متوقف مانده اند؛ در حالی که مردم در ترمینال ها با کمبود شدید صندلی و اتوبوس مواجه اند. او افزود: این اتوبوس ها خریداری شده اند و تنها منتظر جواز خروج از گمرک هستند. پورمحمدی گفت: در گذشته واردات اتوبوس از آلمان تنها 30 تا 40 روز زمان می برد، اما اکنون بیش از یک سال در گمرک معطل می مانند. هزینه های انبارداری بسیار بالا رفته و فشار زیادی به شرکت ها وارد می کند. پورمحمدی گفت: طبق استاندارد، باید به ازای هر 4 تا 4.5 هزار نفر، یک اتوبوس فعال وجود داشته باشد؛ یعنی برای کشوری با جمعیت 80 تا 90 میلیون نفر، حداقل 20 هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم اما اکنون کل ناوگان برون شهری تنها 6 تا 7 هزار دستگاه است که بیشتر آن ها عمر بالای 14 یا 15 سال دارند و تقریباً هیچ اتوبوس نوسازی شده ای در کشور فعال نیست. این مدیرعامل شرکت حمل و نقل اعلام کرد: در ایام خاص مانند اربعین، 28 صفر، راهیان نور و نوروز تازه متوجه می شویم که اتوبوس کافی نداریم. در نتیجه، با عجله از افغانستان و پاکستان اتوبوس اجاره می کنیم تا مراسم ها را برگزار کنیم و آبروی کشور را بخریم. |