| فرارو- بیجینگ U5 پلاس یک سدان چینی وسوسه برانگیز است که توسط دیار خودرو به بازار ایران عرضه می شود. برگ برنده اصلی آن هم پکیج کامل آپشن های روز دنیا در قیمتی است که سدان های داخلی از ارائه آن عاجزند هرچند تا آخر قصه همه چیز به این خوبی پیش نمی رود. به گزارش فرارو؛ اگر اولویت شما امکانات رفاهی و ایمنی به روز و حتی طراحی مدرن کابین باشد، U5 پلاس واقعا گزینه خوبی است اما مشکل از جایی شروع می شود که عملکرد، قدرت و شتاب برایتان اهمیت پیدا کند. شتاب صفر تا 100 این خودرو به شدت پایین است و موتور تنفس طبیعی و گیربکس CVT هم گزینه های چشمگیری نیستند یا حداقل آنقدر جذابیت ندارند که شاهین پلاس، دنا پلاس توربو و حتی جک J4 را کنار بگذارید و تازه 300 میلیون تومان هم بیشتر پول بدهید. در این نوشته با روی دیگر بیجینگ U5 پلاس هم آشنا می شویم چیزی که معمولا در تبلیغات اینستاگرامی از چشم خریداران پنهان می ماند. مزایا و امکانات بیجینگ U5 پلاس؛ برگ برنده سدان چینی در بازار ایران بیجینگ U5 پلاس دارای موتور 1.5 لیتر تنفس طبیعی، با قدرت 112 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر است. گیربکس آن را از نوع CVT انتخاب کرده اند که وظیفه انتقال نیرو به محور جلو را برعهده دارد. ابعاد خودرو معادل 4660 میلیمتر طول و 1820 میلیمتر عرض است و فاصله محوری به 2670 میلیمتر می رسد. مصرف ترکیبی را حدود 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان کرده اند و فهرست امکانات ایمنی و رفاهی نیز کاملا پروپیمان و قابل توجه به نظر می رسد. تقریبا همه چیز را در آن جا داده اند؛ از ترمزهای ABS-EBD گرفته تا کنترل پایداری (ESP)، TCS، HAC، EPB، چهار کیسه هوا و... با این حال عمده تبلیغات روی مانیتور یکپارچه با کلاستر ، دوربین 360 درجه ، رادار نقطه کور و تغییر لاین متمرکز است. مواردی که برای بازار ایران در همین سگمنت سدان های مونتاژی تازگی دارد و باعث می شود U5 پلاس از این منظر خاص و متفاوت به نظر برسد. خریدارانی که دنبال خودروی آپشنال هستند یا برچسب خودروی چینی آزارشان نمی دهند حتما از چنین مواردی ذوق زده می شوند. همچنین اگر میزان مصرف سوخت ترکیبی واقعاً همان 5.9 لیتر اعلامی باشد، می توان محصول بیجینگ را ستایش کرد. از سوی دیگر در تبلیغات روی قیمت تاکید می شود آن هم در شرایطی که بیجینگ U5 پلاس در بازار آزاد یک میلیارد و 700 میلیون تومان و در نمایندگی ها با قیمت یک میلیارد و 495 میلیون تومان عرضه می شود. درباره این مورد آخر می شود ساعت ها بحث کرد. خریداران بیجینگ U5 پلاس در ازای یک سری امکانات رفاهی، حداقل 200 تا 300 میلیون تومان بیشتر از دنا پلاس توربو هزینه می کنند مشخصات فنی و نقاط ضعف بیجینگ U5 پلاس؛ آنچه در تبلیغات نمی بینید! اگر دنبال نقطه ضعف اصلی بیجینگ U5 پلاس می گردید قبل از هر چیز باید به موتور آن اشاره کنید که روی کاغذ توان رقابت با سدان های توربو را ندارد. با این حال هزینه نهایی خرید آن به مراتب بالاتر است. 1. موتور تنفس طبیعی U5 پلاس؛ کندتر از رقبا موتور U5 پلاس از نوع 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی است که تنها 112 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این ارقام در برابر موتور 150 اسب بخاری و 215 نیوتن متری دنا پلاس توربو اتوماتیک بسیار ضعیف است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو نیز به حدود 12 ثانیه (و حتی بیشتر) می سرد که در مقایسه با دنا پلاس توربو 2 ثانیه کم می آورد. این یعنی با محصولی کاملاً کند و تا حدودی ناامیدکننده روبرو هستیم. 2. چالش گیربکس CVT در U5 پلاس؛ چرا رانندگان ایرانی دوستش ندارند؟ گیربکس ضریب متغیر پیوسته (CVT) مصرف سوخت بهینه و رانندگی نرمی را فراهم می کند اما در نگاه خریدار ایرانی آنقدرها خوش نام نیست و معمولا به دلیل کندی در شتاب گیری ثانویه، ایجاد صدای زوزه در دور موتور بالا و نداشتن حس اسپرت سرزنش می شود. در مقابل، دنا پلاس و شاهین پلاس از گیربکس های اتوماتیک سنتی (AT) استفاده می کنند که تجربه بهتری از رانندگی ارائه می دهند. 3. قیمت بیجینگ U5 پلاس؛ گران تر از رقبا با قدرت کمتر بزرگترین نقطه ضعف بیجینگ U5 پلاس، اختلاف قیمت قابل توجه آن با رقبای مستقیم و حتی قوی تر است. | خودرو | قیمت کارخانه (تومان) | قیمت بازار آزاد (تومان) | اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد | | بیجینگ U5 پلاس | 1,495,000,000 | 1,700,000,000 | 205,000,000 | | دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال | 1,186,000,000 | 1,330,000,000 | 144,000,000 | | شاهین پلاس اتوماتیک | 1,223,000,000 | 1,525,000,000 | 302,000,000 | | جک J4 | 1,235,000,000 | 1,270,000,000 | 35,000,000 | نکته: خریداران بیجینگ U5 پلاس در ازای امکانات رفاهی بیشتر مثل ADAS، دوربین 360 درجه و EPB، حداقل 200 تا 300 میلیون تومان بیشتر از خودروهای قدرتمندی مانند دنا پلاس توربو پرداخت می کنند، در حالی که عملکرد فنی و شتاب به مراتب پایین تر است. تحلیل قیمت تمام شده بیجینگ U5 پلاس در طرح پیش فروش شرکت دیار خودرو اولین عرضه رسمی این خودرو را اواخر شهریور 1404 به شکل پیش فروش با قیمت قطعی انجام داد که در آن نرخ سود مشارکت 12 درصد، سود انصراف 17.5 درصد، جریمه تاخیر 30 درصد و موعد تحویل 90 روز کاری تعیین شده بود. مشتریان کار را با پیش پرداخت 660 میلیون تومان آغاز کردند. آنها پذیرفتند قسط دوم را یک ماه پس از ثبت نام به مبلغ 150 میلیون تومان و قسط سوم را نیز دو ماه بعد ثبت نام با رقم 150 میلیون تومان واریز کنند. مبلغ باقی مانده نیز در قالب قسط پایانی، هم زمان با صدور دعوت نامه و تسویه نهایی واریز می شود. محاسبات نشان می دهد پس از اضافه شدن هزینه های جانبی شامل بیمه، مالیات، شماره گذاری و ... در نهایت مشتریان نزدیک 1.53 میلیارد تومان پرداخت کرده اند. گروهی که قصد استفاده ندارند هم بیجینگ U5 پلاس را در حالی بازار آزاد خودرو به قیمت حدود 1.7 میلیارد تومان عرضه کردند. این یعنی شرکت کنندگان در طرح پیش فروش بیجینگ U5 پلاس پس از حدود چهار ماه (از ثبت نام تا تحویل خودرو) حدود 11 درصد سود خالص (معادل 37 درصد سالانه) کسب کرده اند. رقمی که شاید از سود بانکی بیشتر باشد اما با سود حاصل از خرید طلا در همین دوره قابل مقایسه نیست. محاسبات نشان می دهند اگر همان مبلغ 1.53 میلیارد تومان را به جای پیش خرید خودرو صرف خرید طلا کرده بودید، الان می توانستید تا 3 برابر سود بیشتری کسب کنید. |