| فرارو- همزمان با بلند شدن زمزمه های افزایش قیمت بنزین و جنجال های رخ داده در مجلس، برخی اظهارنظرهای نمایندگان در این زمینه نیز مورد توجه فعالان حوزه سوخت قرار گرفته است. صمصامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مدعی شده نرخ بنزین 5000 تومان خواهد شد و اینکه می گویند دولت برای هر لیتر بنزین 50 هزار تومان هزینه می کند، حرف غلطی است. دولت حتی یک ریال و یک سنت هم بابت خرید بنزین پول نمی دهد و همه هزینه ها از نفت ملی پرداخت می شود. به گزارش فرارو، وحید سراوند رییس کارگروه انجمن CNG تهران و کارشناس ارشد مدیریت نفت و گاز در گفتگو با فرارو به بررسی این اظهارات پرداخته است: هزینه های جانبی بنزین 7500 تومان است وحید سراوند به فرارو گفت: اول باید بپذیریم که بخشی از تصمیمات و اتفاقاتی که درباره بنزین رخ می دهد، در پالایشگاه های دولتی است و اصلا ربطی به هزینه های حمل و امثالهم ندارد. اما اگر به سراغ نقد سخنان آقای صمصامی برویم، متوجه می شویم که لیتری 4 الی 5 هزار تومان هزینه پالایشگاه است. یعنی به ازای آن 24 الی 25 تومانی که پرداخت می شود، 29 تومان خریداری می شود. بنابراین در همین بخش لیتری 5 هزارتومان مازاد داریم. در شعاع 200 کیلومتری هر لیتر بنزین حدود 900 هزارتومان هزینه حمل دارد. کارمندان شرکت های پالایشگاه و پخش نیز دستمزد می گیرند و هزینه مازاد ایجاد می شود. نفت از پالایشگاه ها به انبارهای شهرها می رود. برای مثال در تهران، پالایشگاه شمال، جنوب، شرق و غرب داریم. وی افزود: هر یک از این انبارها کارمند و کارگرهای خود را دارند. پس در شعاع 200 کیلومتری حدود 1800 الی 1900 تومان هزینه حمل و نقل است. این رقم به جز کارمندان ستادی، نظارتی و پرسنل دیگر است. هزینه کارمزد جایگاه دار با ارزش افزوده امسال شده 640 تومان. لیتری 5 هزارتومان هزینه پالایش نفت و بنزین است. همه این ها بدون در نظر گرفتن قیمت بنزین است. پس تا این مرحله به عدد 6900 تومان میرسیم. 600 تومان هم اگر برای هزینه جایگاه محاسبه کنیم به عدد 7500 تومان می رسیم. اما همه این ها با این فرض است که نفت را صفر در نظر بگیریم. با افزودن هزینه های جانبی این رقم بالاتر هم خواهد رفت. 30 میلیون لیتر کسری داریم که قاچاق می شود رییس کارگروه انجمن CNG تهران گفت: نکته مهمتر از همه این ها این است که اصلا ارزش بنزین این نیست. ارزش بنزین چقدر است؟ اگر ما بنزین را صادر کنیم چقدر است؟ اصلا دلیل اصلی قاچاق بنزین، قیمت آن نیست، بلکه به دلیل بی ارزشی وجه رایج کشور ما است که این اتفاق رخ می دهد. به خاطر ضعف ها در سیستم توزیع است که قاچاق بنزین انجام می شود. این که یک نماینده فقط می خواهد صحبتی علیه دولت کرده باشد، نباید باعث شود، حقایق را به شکلی که خود مایل است تعریف کند. هزینه جانبی بنزین، آن هم در بخشی که مشهود است حداقل 7500 تومان است. وای به حال هزینه های پنهان آن. وی در خصص وضعیت قاچاق بنزین تاکید کرد: دولت، مقامات ارشد کشور، مسئولان و رییس مجلس، صراحتا گفته اند حدود 20 تا 30 میلیون لیتر قاچاق سوخت در کشور داریم. ظرفیت تولید پالایشگاهی کشور حدود 110 تا 120 میلیون لیتر در روز است، اما مصرف ما 143 میلیون لیتر روزانه است.در این بخش با 30 میلیون لیتر کسری مواجهیم و دقیقا همین 30 میلیون لیتر، واراداتی و صرف قاچاق می شود. این درحالیست که هدف از تقویت شبکه پایداری آن بوده نه قاچاق. قاچاق به 2 روش انجام می شود. در روش های کلان مسیر نامشخص است که چگونه از پالایشگاه ها، اقدام به قاچاق می کنند و روش دوم، استفاده از کارت سوخت جایگاه ها است. شما هیچ پمپ بنزینی را نمی بینید که بتوانید یک صدم لیتر، بنزین بدون کارت از آن درخواست کنید. بنزینی هم که در مخازن جایگاه ها ریخته می شود، به شدت تحت نظارت سامانه های هوشمند سوخت است. اگر یک جایگاه دار، یک لیتر بنزین کم بیاورد، به قیمت فوب خلیج فارس جریمه می شود. اگر بنزین 50 هزارتومان هم شود بی فایده است کارشناس ارشد مدیریت نفت و گاز در ادامه گفت: پس، قاچاق از طریق جایگاه دار یا مردم عادی اتفاق نخواهد افتاد. مشکل ما این است که نمایندگان مجلس یا بلد نیستند و یا نمی خواهند یاد بگیرند. یک شخص دیگر می گوید بنزین را به نفرات بدهیم. آخر چطور قرار است بنزین را بر اساس کارت ملی حدود 100 میلیون نفر بدهیم در حالی که 24 میلیون خودرو داریم. 24 میلیون خودرو ضربدر 160 تقسیم بر 30 می شود روزی 130 میلیون لیتر شارژ کارت سوخت شهروندان. بر اساس آمار رسمی شرکت پخش، به ازای کل ماشین های کشور بنزین 1500 تومانی و 3 هزارتومانی در ماه 190 میلیون لیتر شارژ می شود. حتی با جمع کردن کارت سوخت آزاد، مصرف پایین نمی آید. این ها مسائلی است که باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد. چرا تراکنش های سوخت گیری مردم رصد نمی شود؟ در مرحله اول باید کارت سوخت ها بررسی شود. به جای تمام گیر دادن های بی فایده چرا نمایندگان به فکر وضعیت ارزش پول ملی نیستند؟ اصلا اگر بنزین 50 هزارتومان هم شود بی فایده است و باز هم قاچاق انجام می شود. چرا که قیمت بنزین در عراق 100 هزارتومان و در گرجستان 126 هزار تومان و در ترکیه 150 هزار تومان است. وقتی نرخ دلار به ریال روند صعودی دارد و پول ما بی ارزش است، توقع داریم قاچاق نشود؟ این یک دور باطل است. |