| فرارو- سدان وارداتی جدید مزدا بیش از دوبرابر نرخ جهانی در ایران قیمت گذاری شده است. به گزارش فرارو؛ مزدا EZ‑6 با فناوری بردافزا، وعده پیمایش تا 1200 کیلومتر را می دهد. خودروی وارداتی جدید حالا در آستانه ی ورود رسمی به خیابان های ایران قرار گرفته است. مشخصات ظاهری مزدا EZ-6 از زبان طراحی کودو (به زبان ژاپنی یعنی روح حرکت) استفاده کرده. همان زبان هنری که در آن، خطوط طراحی نه فقط مرزهای فلزی بلکه تجلی نوعی جریان زندگی هستند. به اعتقاد طراحان مزدا، خودرو باید چون موجودی زنده باشد؛ به همین دلیل هم از منحنی های نرم، تناسب های کشیده و پخش نور روی سطوح بدنه برای ایجاد احساس تنفس و حرکت استفاده می کنند. بدین ترتیب، چراغ ها مانند چشم حیوان طراحی شده اند، جلوپنجره گویی در حال حرکت است و بدنه با بازتاب های متغیر نور محیط، حس جهش و جریان را منتقل می کند. مزدا EZ-6 وارداتی این مرتبه دو رنگ جدید هم به سبد محصولات خود اضافه کرده: قرمز و سرمه ای.  سقف مزدا EZ‑6 با فرم فست بک طراحی شده -یعنی خط سقف به صورت یک تکه و شیب دار تا انتهای صندوق امتداد دارد- و اسپویلر فعال روی صندوق هم در سرعت های بالاتر از 90 کیلومتر باز می شود؛ بدین ترتیب، پایداری و آیرودینامیک خودرو نه تنها بهتر خواهد شد، بلکه حس تحرک بیشتری هم در ظاهر آن ایجاد می شود. مشخصات فنی و پیشرانه مزدا EZ‑6 وارداتی از ساختار فنی خاص و منحصر به فردی استفاده می کند که در هیچ کدام از خودروهای هیبریدی موجود در بازار ایران یافت نمی شود. پیشرانه اصلی این خودرو یک موتور بنزینی 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که برعکس خودروهای دوگانه یا هیبرید معمول، هیچ ارتباطی با چرخ ها نداشته و تنها وظیفه اش تولید برق برای شارژ باتری است. یعنی نیروی حرکتی کاملا توسط موتور الکتریکی تامین خواهد شد و حداکثر 218 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور در محور عقب قرار گرفته تا حس رانندگی تمام برقی را به سرنشینان منتقل کند. مزدا EZ‑6 هیبرید از باتری 28.4 کیلووات ساعتی استفاده کرده که تنها در 20 دقیقه تا 80 درصد شارژ می شود. حداکثر برد حرکتی EZ‑6 بیش از 1200 کیلومتر ثبت شده و آن را در رده خودروهای برقی بردبالا قرار داده است. فناوری جدید مزدا که به نام بردافزا یا EREV (Extended Range Electric Vehicle) شناخته می شود، در واقع حالتی میان خودرو برقی و خودرو هیبریدی ایجاد می کند. به این معنا که موتور بنزینی حکم مولد برق را داشته و موتور اصلی همیشه برقی است. در نتیجه، فناوری بردافزای مزدا به راننده همان تجربه نرمی، شتاب و سکوت خودروهای تمام برقی را القا می کند. با این تفاوت که دیگر نگرانی اتمام شارژ در سفرهای طولانی وجود نخواهد داشت. چراکه هر زمان شارژ خودرو به انتها رسید، موتور بنزینی دوباره باتری را شارژ می کند. مزدا EZ‑6 با همین ترکیب هوشمندانه به یکی از پیشرفته ترین سدان های وارداتی ایران بدل شده است. امکانات و فضای داخلی مزدا EZ‑6 وارداتی  فضای داخلی مزدا EZ-6 همان قدر که ساده به نظر می رسد، از فناوری های مدرن هم لبریز است. یک نمایشگر 14.6 اینچی مرکزی، داشبورد دیجیتال کامل و هدآپ دیسپلی 50 اینچی با نمایش افزوده از جمله فناوری های بکار رفته در مزدای وارداتی هستند. علاوه بر این، سیستم صوتی 14 بلندگوی سونی، نورپردازی داخلی 64 رنگه و صندلی های برقی جلو با امکان استراحت کامل نیز EZ-6 را به خودرویی لوکس بدل کرده. سامانه پردازشی مزدا EZ-6 از چیپست اسنپدراگون 8155 بهره برده و با پشتیبانی از فرمان های صوتی در چهار بخش کابین، کنترل سیستم های خودرو را به صورت هوشمند در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. سقف پانورامیک ثابت و شیشه ی جلوی بزرگ، فضای داخلی را روشن و دلباز کرده و حس باز بودن را در کابین تقویت می کند هرچند سقف خودرو بازشو نیست. قیمت مزدای جدید بازار قیمت مزدا EZ-6 هیبرید بصورت علی الحساب 3 میلیارد و 600 میلیون تومان تعیین شده که با احتساب هزینه های شماره گذاری و تعرفه گمرکی (حدود 10 تا 15 درصد) افزایش خواهد یابد. قیمت نهایی این خودرو احتمالا در محدوده 4 تا 4.2 میلیارد تومان قرار بگیرد. این در حالی است که قیمت جهانی مزدا EZ-6 هیبرید در چین بین 19.6 تا 25.3 هزار دلار است که با تعرفه واردات (15 درصد برای خودروهای هیبرید) و هزینه شماره گذاری معادل 1.4 تا 1.8 میلیارد تومان تمام خواهد شد. |