| فرارو- کوییک GXR L دنده ای، ارزان ترین سواری کشور، این روزها با قیمت 516 میلیون تومان از در کارخانه سایپا قابل خریداری است. به گزارش فرارو؛ کوییک که در تیپ های مختلف -از نسخه پایه SR تا مدل های R و GX پلاس- در خطوط تولید سایپا و پارس خودرو قرار دارد، همچنان ارزان ترین خودرو داخلی محسوب می شود. کوییک؛ جانشین معنوی پراید در بازار نکته یک: کف قیمتی بازار خودرو که پیش از این با پراید تعریف می شد، حالا به نام کوییک گره خورده است. قیمت تمام شده کارخانه برای ارزان ترین نسخه این خودرو یعنی کوییک GXR L دنده ای 516 میلیون اعلام شده. قیمت کوییک SR (با رعایت استانداردهای 85گانه) از خط تولید پارس خودرو هم حدود 499 میلیون تعیین شده. این رقم البته با احتساب 10 درصد هزینه های جانبی و مالیات در محدوده 548 میلیون و 900 هزار تومان قرار می گیرد. به این ترتیب، ارزان ترین خودرو سواری کشور عملا بیش از 510 میلیون قیمت دارد. نکته دو: خانواده کوییک در حال حاضر یکی از متنوع ترین خطوط تولید اقتصادی کشور را دارد. کوییک در هشت تیپ مختلف عرضه می شود: کوییک دنده ای ساده، کوییک S (نسخه به روزشده ساینا)، کوییک R (تیپ دو رنگ)، کوییک GX (نسخه فیس لیفت با امکانات بیشتر)، کوییک GX پلاس (نمونه مجهزتر با تریم داخلی متفاوت)، کوییک SR (نسخه ساده مطابق استاندارد 85گانه)، کوییک R اتوماتیک (گران ترین عضو خانواده) و کوییک پلاس اتوماتیک (که هنوز تیراژ محدودی دارد). نکته سه: کوییک هم زمان در دو سایت اصلی گروه سایپا تولید می شود؛ یکی سایپا مرکزی در جاده مخصوص و دیگری پارس خودرو در جاده قدیم کرج.  این هاچ بک اقتصادی در هر دو مجموعه روی پلتفرم مشترک Q200 ساخته می شود اما کوییک سایپا با کوییک پارس خودرو تفاوت هایی در سطح تجهیزات و حتی برخی جزییات فنی دارد. سایپا مرکزی مسئول تولید تیپ های پایه و ساده تر کوییک است؛ نسخه هایی مانند کوییک S، کوییک SR و کوییک دنده ای استاندارد. پارس خودرو اما تمرکز خود را بر نسخه های خاص تر گذاشته؛ مانند کوییک R، کوییک GX وکوییک GX پلاس. کوییک های پارس خودر ظاهر دو رنگ، سقف مشکی، تریم داخلی مشکی-قرمز، فرمان دی کات و ECU پلاس با کالیبراسیون دقیق تری دارند. حتی از لحاظ فنی هم تفاوت هایی میان کوییک های سایپا و پارس خودرو وجود دارد؛ پارس خودرو بخش قابل توجهی از تولید خود را به روشCKD (مونتاژ از قطعات منفصله) با کیفیت رنگ و دقت مونتاژ بالاتر انجام می دهد، در حالی که سایپا مرکزی بیشتر از روش تولید مستقیم (In‑house) بهره می برد. هرچند تفاوت محسوسی در مجموعه موتور و گیربکس دو خط تولید دیده نمی شود اما کوییک های پارس خودرو از لحاظ ظاهری نظم و کیفیت بیشتری و رنگ شفاف تری دارند که با جزییات کابین هماهنگ تر است. نکته چهار: گران ترین کوییک حاضر در خط تولید پارس خودرو، کوییک R اتوماتیک است. قیمت این خودرو به حدود 744 میلیون تومان از درب کارخانه می رسد. اختلاف قیمت ارزان ترین و گران ترین نسخه کوییک در کارخانه حالا برابر با 196 میلیون تومان است. نکته پنج: آمار تولید خودرو مربوط به نیمه نخست 1404 نشان می دهد مجموع تولید خانواده کوییک به حدود 60 هزار دستگاه رسیده. سهم سایپا مرکزی از این رقم 43٬396 دستگاه و پارس خودرو (در قالب گروه Q200 شامل کوییک و ساینا) حدود 24٬595 دستگاه است که حدود دو-سوم آن یعنی 15 تا 17 هزار دستگاه مربوط به کوییک بوده است. سهم نهایی کوییک از کل تولید خودروهای سواری کشور در این بازه حدود 8 تا 9 درصد برآورد شده. یعنی از هر 100 خودرو تولیدشده در کشور، حدود 8 دستگاه کوییک است. از هر 4 خودرو سایپا نیز یکی از خانواده کوییک متولد می شود. |