| تصور کنید در ایستگاه اتوبوس منتظر هستید، ساعت خود را چک می کنید و با خود می گویید: اتوبوس دیر کرده یا کسی در کشور دیگری آن را خاموش کرده است؟! به دوران جدید پارانویای حمل ونقل عمومی خوش آمدید که به لطف شرکت موویا دانمارک و ناوگان اتوبوس های برقی چینی آن محقق شده است. پس از کشف این موضوع که اتوبوس های ساخت یوتانگ می توانند توسط سازنده یا هر کسی که به سیستم های کامپیوتری این شرکت دسترسی دارد، از راه دور غیرفعال شوند، نگرانی هایی در دانمارک به وجود آورده است. اگرچه هنوز چنین اتفاقی نیفتاده، اما احتمال وقوع آن مقامات را به شدت نگران کرده است. این کشف نگرانی هایی را در مورد امنیت ملی ایجاد کرده است. مقامات دانمارکی درحال بررسی نحوه محدود کردن دسترسی ناخواسته و درعین حال بهره مندی از مزایای اتوبوس های متصل هستند. پس از آنکه روتر، بزرگ ترین اپراتور حمل ونقل عمومی نروژ، این نقص امنیتی را در ناوگان اتوبوس های یوتانگ خود کشف کرد، دانمارک هم از این موضوع مطلع شد. این اتوبوس های ساخت چین دارای یک سیم کارت رومانیایی هستند. به گفته یوتانگ، این سیم کارت ها برای دریافت به روزرسانی های نرم افزاری و عملیات عیب یابی فنی از راه دور نصب شده اند.  احتمال خرابکاری در اتوبوس های چینی روتر هیچ مدرکی از فعالیت مخرب پیدا نکرده است. بااین حال شرکت حمل ونقل نروژی خاطرنشان کرد که این قابلیت دسترسی از راه دور می تواند به شخصی از کشور دیگری اجازه دهد تا سیستم های الکترونیکی اتوبوس ها را در اختیار بگیرد، آن ها را خاموش کند یا درها را قفل کرده و افراد را در داخل حبس کند. شرکت حمل ونقل عمومی دانمارک، موویا، می گوید که 469 اتوبوس برقی چینی را اداره می کند که 262 مورد از آن ها ساخت یوتانگ هستند. یوتانگ به گاردین گفته است که کاملاً از قوانین، مقررات و استانداردهای صنعتی مربوط به کشورهایی که وسایل نقلیه در آن فعالیت می کنند، پیروی می کند. تولیدکننده چینی می گوید داده های وسایل نقلیه اتحادیه مستقر در اروپا را در یک مرکز داده خدمات آمازون در فرانکفورت ذخیره می کند. اگرچه یوتانگ و چین زیر ذره بین قرار گرفته اند، نگرانی ها در مورد خودروهای متصل به همین جا ختم نمی شود. با افزایش تعداد خودروهایی که قادر به دریافت به روزرسانی های OTA و انتقال داده ها هستند، نگرانی های بیشتری ایجاد خواهد شد. اوایل امسال، وزارت بازرگانی ایالات متحده قانونی را تصویب کرد که خرید سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری متصل از روسیه و چین را ممنوع می کرد. حتی تولیدکنندگان تایر نیز مصون نیستند. فناوری تایر سایبری مجهز به حسگر پیرلی، که تا حدودی از طریق سهام سینوکم به چین مرتبط می شود، با محدودیت های قانونی احتمالی مواجه شده است. |