| کافی است نگاهی به دنیای موتورسیکلت های چینی در سال های اخیر بیندازید تا بفهمید چه طوفانی در حال شکل گیری است. برندهایی که روزگاری به تولید کپی های بی کیفیت از مدل های ژاپنی و اروپایی معروف بودند، حالا دست به خلاقیت هایی می زنند که حتی بزرگ ترین خودروسازان غربی را غافلگیر کرده اند. در این میان، شرکت بِندا موتورز (Benda) تبدیل به نماد جسارت و ماجراجویی در این صنعت شده است. از کپی کار تا خلاق  کمتر از یک دهه از تولد برند بندا می گذرد، اما این شرکت چینی در همین مدت کوتاه نشان داده که به هیچ قاعده ای پایبند نیست. آن ها در سال 2016 در شهر هانگژو شروع به کار کردند و به سرعت از تولید موتورسیکلت های کوچک اقتصادی به ساخت ماشین هایی رسیدند که انگار از آینده آمده اند. بندا در سال 2020 با مدل Chinchilla 300 پا به بازار گذاشت، یک کروزر کوچک با استایل آمریکایی. یک سال بعد Rock 300 را معرفی کرد و بعدتر با LFC 700 و موتور چهار سیلندر قدرتمندش نشان داد که به دنبال رقابت با بزرگان دنیاست. اما هیچ کدام از آن ها به اندازه ی P51، عجیب، جسور و شگفت انگیز نبودند.  P51؛ کوچولوی هیبریدی با روح جنگنده نام این موتورسیکلت از جنگنده افسانه ای آمریکایی P-51 Mustang گرفته شده است؛ هواپیمایی که در جنگ جهانی دوم شهرتی جهانی داشت و حتی در چین نیز نماد قدرت و همکاری میان دو کشور محسوب می شد. اما انتخاب نام فقط آغاز ماجراست. زیر قاب P51، یک موتور باکسر دوقلو 250 سی سی قرار دارد؛ موتوری که از لحاظ معماری شباهت زیادی به مدل های بی ام و دارد، اما بندا تصمیم گرفت پا را فراتر بگذارد. آن ها این پیشرانه را با یک موتور برقی جفت کرده اند تا حاصل، خروجی ترکیبی 62 اسب بخار و 100 نیوتن متر گشتاور باشد؛ عددی که حتی برای یک 600 سی سی هم تحسین برانگیز است. برای مقایسه، باید بدانید که هوندا CBR300R تنها حدود 30 اسب بخار قدرت دارد. پس تصور کنید که سوار موتورسیکلتی می شوید که نیمی از حجم موتور آن است اما دو برابر قدرت تولید می کند!  طراحی و ساختار P51 از شاسی آلومینیومی سبک وزن با زیرشاسی فولادی بهره می برد و وزن کلی آن تنها 178 کیلوگرم است. بخش جلو دوشاخ تلسکوپی با طرح خاص Girder دارد و عقب آن از بازوی تک طرفه با کمک فنر مرکزی استفاده می کند. چراغ جلوی توربین مانندش، امضای طراحی جدید بنداست. بندا با این ظاهر خاص می خواهد زبان طراحی خودش را تثبیت کند. سیستم هیبریدی آن نیز درست مانند خودروهای دوگانه سوز کار می کند؛ می تواند تنها با برق حرکت کند، یا هر دو موتور به صورت هماهنگ نیرو تولید کنند تا در کمتر از 3٫7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. چرا باکسر؟ چرا هیبرید؟  پاسخ بندا ساده است: چون می توانیم. مدیران بندا می گویند که موتورسواران چینی عاشق فناوری های جدید هستند و از تکرار خسته شده اند. پس تصمیم گرفتند ترکیبی غیرمنتظره از سنت (موتور باکسر کلاسیک) و آینده (سیستم هیبریدی) بسازند. نتیجه، موتورسیکلتی است که شاید کاربردی ترین نباشد، اما قطعا یکی از جالب ترین هاست. P51 نخستین بار به صورت مفهومی معرفی شد و سپس نسخه تولیدی آن در نمایشگاه EICMA میلان رونمایی شد. بندا می گوید که این مدل برای تولید انبوه آماده است و به زودی در چین عرضه می شود. پس از آن احتمالا به بازارهای بین المللی از جمله آمریکا هم راه پیدا خواهد کرد، البته اگر بندا بتواند مسیر تاییدیه های سخت گیرانه را پشت سر بگذارد. |