| رسانه های خودرویی هر روز از ورود یک مدل جدید از خودروهای وارداتی خبر می دهند که سال ها از ورود آنها به ایران خبری نبود. طی آخرین خبر هم به ورود فول ترین پرادو J250 اشاره کرده است. به گزارش ایران، فکرش را بکنید 12 سال از آخرین باری که ورود این اسامی قدر را شنیدیم، می گذرد. تویوتا لندکروزر و پرادو بعد از 12 سال به ایران می آیند. حالا خبر رسیده نمونه اولیه پرادو در گمرک جنوب کشور رؤیت شده و این اتفاق توسط یک شرکت واردکننده خصوصی انجام شده است. در ظاهر ممکن است فکر کنیم چون در اوایل دهه 90 واردات خودرو در ایران آزاد بود، پس باید پرادو هم دوباره به ایران آمده باشد، ولی واقعیت این است که تویوتا پرادو از سال 1389 به بعد، به صورت رسمی دیگر وارد ایران نشد. آخرین باری که تویوتا پرادو به صورت رسمی و قانونی وارد ایران شد، مربوط به مدل های 2010 میلادی (1389 شمسی) بود. شرکت ایرتویا تا اواسط سال 2010 اقدام به واردات مدل های پرادو نسل چهارم کد J150 می کرد. حالا با تغییرات در تعرفه ها و همچنین آزادسازی واردات خودرو، شاهد ورود مدل های جدیدی از خودروهای وارداتی هستیم. اما در این میان یک سؤال به وجود می آید: آیا امپراطوری چینی ها بر بازار خودروی داخلی تمام شده است؟ بعد از آغاز تحریم ها و بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی در آغاز سال 1397، بسیاری از شرکت های خارجی از بازار خودروی ایران خارج شدند. کره جنوبی، فرانسه و ژاپن در سرلیست این خروج قرار داشتند. باز شدن این عرصه به چینی ها میدان داد و ورود خودروهای چینی و پس از آن مونتاژ آغاز شد. واردکنندگان بزرگ مانند ایرتویا، خاندان فردوس و گرامی به مونتاژ روی آوردند. چینی ها قطعات و مونتاژ را آوردند اما انتقال تکنولوژی اتفاق نیفتاد. حتی در دوره جدید که واردات خودرو باز شد، باز هم خودروهای وارداتی با منشأ چینی به ایران آمدند. اما چند وقتی است معادله واردات خودرو عوض شده است. تعرفه پلکانی موجب شده تا شاهد ورود خودروهای اقتصادی تر به کشور باشیم. امکان واردات از سایر کشورها غیر از چین نیز محقق شده است. تعرفه خودروهای تا 1500 سی سی 20 درصد تعیین شده است. |