| تیپ جدید شاهین دنده ای از نسخه های پلاس به حساب می آید. پیش از این شاهین دنده ای تنها در نسخه توربو 8 سوپاپ و با تیپ های G (با سانروف) و GL (بدون سانروف) راهی بازار شده بود. حال قرار است تا شاهین پلاس با جعبه دنده دستی به بازار بیاید و به عنوان نسخه جدید شاهین دنده ای به فروش برسد. به گزارش آخرین خودرو، شاهین پلاس دنده دستی به پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ مجهز است که فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی را دارد. این پیشرانه که به ME16 در سایپا معروف است، نسخه ای کمی متفاوت از TU5 پلاس به حساب می آید. این پیشرانه 111 اسب بخار قدرت را با گشتاور 150 نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده 5 سرعته دستی 5F18 توان را به چرخ های جلوی این سدان ملی سایپا می رساند. شاهین پلاس دنده دستی نسبت به شاهین توربو دنده دستی، احتمالاً شتاب ضعیف تری را دارد. اما این خودروی ارتقا یافته می تواند استهلاک به مراتب کمتری را نسبت به نسخه 8 سوپاپ داشته باشد و مصرف سوخت کمتری را ثبت کند. در شاهین پلاس دنده دستی از تعلیق مک فرسون جلو و نیمه مستقل عقب استفاده شده است.  همچنین این خودرو دارای امکاناتی مانند سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی اندروید 10 اینچی، رینگ آلومینیومی 15 اینچی، سنسور نور، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، استارت دکمه ای، آینه تاشو برقی، شیشه های عقب دودی و دو کیسه هوا است. به احتمال زیاد شاهین پلاس دنده دستی قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان را در کارخانه سایپا خواهد داشت. اما این پرسش مطرح است که چرا شاهین پلاس دنده دستی به امکاناتی مانند کروز کنترل و محدودکننده سرعت مجهز نیست؟ زیرا در حال حاضر خودروی رقیب شاهین پلاس دنده دستی، یعنی تارا V1 پلاس دارای قابلیت کروز کنترل و محدودکننده سرعت است. |