| بررسی بازار خودروهای داخلی و وارداتی در بازه زمانی یک هفته ای یعنی از هفتم تا چهاردهم آبان ماه نشان از آرامش نسبی و ثبات قیمتی انواع خودرو دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، در این بین، قیمت انواع خودروهای داخلی به طور میانگین با افت محدود یک درصدی و بهای خودروهای خارجی با رشد اندک 0.6 درصدی مواجه شده است. به نظر می رسد کاهش بهای ارز در یک هفته گذشته و برگزاری نهمین دوره طرح فروش محصولات ایران خودرو در ثبات قیمتی و افت قیمت ها در بازار خودروی ایران نقشی تعیین کننده ایفا کرده اند، به طوری که بررسی تغییرات قیمتی دلار در یک هفته گذشته یعنی از تاریخ شنبه (دهم آبان ماه) در مقایسه با آخرین قیمت این ارز حکایت از کاهش 0.9 درصدی دارد. بنا به تجربه ادوار گذشته، عرضه رسمی خودرو از سوی خودروسازان در قالب طرح های فروش فوق العاده یا پیش فروش، با اثرگذاری بر انتظارات قیمتی و کاهش تقاضای سفته بازی، منجر به افت نسبی قیمت ها در بازار آزاد می شود. هرچند این اثر عموما موقتی اما قابل توجه است. در عین حال، گمانه زنی ها درباره کاهش بهای خودروهای داخلی و وارداتی همزمان با موافقت بهارستان نشینان با مدل پیشنهادی وزارت صمت در مورد تعرفه خودروهای وارداتی تقویت شده است. این تصمیم با هدف تعادل بخشی به بازار، حمایت از حقوق مصرف کننده و جلوگیری از افزایش بی ضابطه قیمت خودرو بالاخره بعد از نزدیک به هشت ماه اتخاذ شده و قرار است حقوق ورودی خودروهای وارداتی به صورت پلکانی و متناسب با حجم موتور تعیین شود. در این گزارش قیمت 8 مدل خودروی داخلی از هفتم تا چهاردهم آبان ماه را زیر ذره بین برده شد. در این بین، خودروی شاهین دنده ای رکورددار افت قیمت در بازار خودروهای داخلی بوده است. قیمت این خودرو که هفتم آبان ماه یک میلیارد و 220 میلیون تومان بود، در چهارشنبه هفته گذشته به یک میلیارد و 190 میلیون تومان رسید که به معنای کاهش 30 میلیون تومانی معادل 2.4 درصد است. دومین خودرویی که بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد، تارا اتومات بود که بهای آن با کاهش 30 میلیونی معادل 2.1 درصد مواجه شد. تارا که هفتم آبان ماه به بهای یک میلیارد و 370 میلیون تومان در بازار دادوستد شد، قیمت آن در چهاردهم آبان ماه به یک میلیارد و 340 میلیون تومان رسید. در بازار خودروهای وارداتی نیز بهای هشت مدل خودرو موردبررسی قرار گرفت که حکایت از رشد اندک 0.6 درصدی دارد. در بین خودروهای بررسی شده، هیوندای کرتا بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد؛ به گونه ای که بهای این خودرو از سه میلیارد و 150 میلیون تومان به سه میلیارد و 400 میلیون تومان رسید، این یعنی رشدی معادل 7.9 درصدی. در مقابل، خودروی چانگان بیشترین افت قیمت معادل 3درصد را به ثبت رساند. |