| تندر 90 پلاس نسخه فیس لیفت و ارتقا یافته رنو ال 90 است که شرکت ایران خودرو از میانه دهه 90 شمسی آن را با قیمت بالاتر وارد بازار کشور کرد. به گزارش آخرین خودرو، تندر 90 پلاس در سال 1396 از سوی ایران خودرو به عنوان نسخه فیس لیفت و جدید رنو ال 90 وارد بازار شد. این خودرو در واقع همان رنو ال 90 است که از سال 1386 در بازار ایران با تیپ های مختلف به فروش می رسید اما بعد از حدود 10 سال دستخوش فیس لیفت شده و تغییرات ظاهری جزیی روی بدنه آن صورت گرفته است تا حالت شکیل و کمی مجلل تر پیدا کند و شرکت بتواند آن را با قیمت بالاتر در بازار به فروش برساند تندر 90 پلاس از لحاظ فنی تقریباً تفاوتی با دیگر نمونه های رنو ال 90 ندارد اما گیربکس دستی آن از سال 96 به بعد دستخوش تغییراتی شد تا مشکل روغن ریزی و خرابی جعبه دنده ناشی از آن مرتفع شود. تندر 90 پلاس نهایتاً در سال 1399 به دلیل شروع تحریم ها و خروج کمپانی های خارجی از بازار خودرو کشور، به پایان راه خود رسید و شرکت ایران خودرو تولید آن را متوقف کرد. طراحی بدنه تندر 90 پلاس ماشین تندر پلاس از لحاظ ساختاری و نوع طراحی بدنه تفاوت اساسی با رنو ال 90 ندارد اما نکته اینجاست که برخی المان های ظاهری آن نظیر طراحی سپر جلو، پنجره و چراغ های عقب تا حدودی تغییر کرده تا جلوه جذاب و کمی لوکس تر برای آن فراهم شود. قسمت انتهایی درب صندوق نیز حالتی برآمده شبیه به یک اسپویلر کوچک پیدا کرده تا خودرو کمی اسپرت و آیرودینامیک تر احساس شود. به صورت کلی باید گفت که با همان اتاق نه چندان زیبا و تا حدودی قدیمی رنو ال 90 طرف هستیم اما این تغییرات کوچک سبب شده تا چه از نظر طراحی چهره و چه از نظر فرم بخش عقب، تندر پلاس بتواند ظاهر زیبا و کمی دلنشین تر نسبت به نوع 90 معمولی فراهم کند. به ویژه در مقایسه با محصولاتی مثل پژو پارس می توان ظاهر تندر پلاس را کمی جذاب و تا حدودی مجلل تر برآورد کرد.  مشخصات فنی تندر 90 پلاس خودرو تندر 90 پلاس ایران خودرو با همان موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی K4M شرکت رنو عرضه شده است. بنابراین 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور از طریق این پیشرانه به محور چرخ ها منتقل می شود. البته نکته اینجاست که گیربکس دنده ای تندر پلاس به روزرسانی شده و از سری JHQ است که دیگر مشکل روغن ریزی ناگهانی ناشی از پارگی و پوسیدگی گردگیر پلوس را ندارد. این مورد سبب شده تا مالکان تندر پلاس دنده ای دیگر نگرانی بابت خرابی گیربکس گران قیمت خود ناشی از خروج یکباره روغن نداشته باشند. این در حالی است که جعبه دنده های قدیمی تندر 90 چنین ایرادی داشتند و بسیاری از مشتریان را مجبور به پرداخت هزینه های گزاف تعویض گیربکس کردند. شتاب صفر تا صد تندر پلاس دنده ای نسبتاً مهیج بوده و حدود 10.2 ثانیه ارزیابی می شود که برای یک سدان خانوادگی رقم مناسبی محسوب می شود. حداکثر سرعت این خودرو نزدیک 180 کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن نیز 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی است. ناگفته نماند که تندر پلاس دنده ای دارای گیربکس 5 دنده دستی است اما نسخه اتوماتیک این خودرو نیز در بازار موجود است که از گیربکس 4 دنده اتوماتیک AT استفاده می کند. تندر پلاس اتوماتیک از لحاظ شتاب گیری ضعیف تر بوده و حدود 11.7 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. ضمن آنکه مصرف سوخت آن نیز بالاتر رفته و معادل 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی بنزین مصرف می کند که این کاهش عملکرد جزو ویژگی های ذاتی گیربکس های اتوماتیک قدیمی است و باعث افت راندمان موتور می شود. باک سوخت هر دو نسخه تندر پلاس حدود 50 لیتر ظرفیت دارد و سیستم تعلیق مستقل مک فرسون برای جلو به همراه تعلیق محور پیچشی نیمه مستقل برای عقب نیز از دیگر ویژگی های فنی تندر پلاس است. کیفیت سواری نسبتاً نرم و لذت بخش است اما به طور کلی هندلینگ خانواده تندر 90 خیلی اطمینان بخش و جذاب نیست، به طوری که در سرعت های بالا هنگام دور زدن احتمال اسپین شدن و بیش فرمانی وجود دارد. طراحی داخل کابین و امکانات تندر 90 پلاس فضای داخل کابین تندر پلاس در بخش داشبورد خیلی تغییر نکرده و تقریباً همان داشبورد قبلی تندر 90 اما با برخی جزییات جدیدتر را به مشتریان تحویل داده است. این داشبورد کمی ارتقا پیدا کرده ولی همچنان همان حالت ساده و نه چندان جذاب را دارد. اما رودری ها تغییر کرده و از نمونه های مشابه ساندرو در اینجا استفاده شده که ارگونومی بهتر و زیبایی بالاتری را نصیب کابین تندر 90 پلاس کرده اند. کیفیت کابین همچنان پایین است و از پلاستیک های خشک برای ساخت داشبورد و رودری ها استفاده شده که به همراه تریم خاکستری رنگ محیط نسبتاً خنثی و نه چندان دلنشین را برای آن به وجود آورده اند. اما میزان فضای داخل کابین همچون گذشته جادار و مناسب حضور حداکثر 5 نفر سرنشین بزرگسال است که کاربردپذیری خودرو را برای مصارف خانوادگی بالا می برد. همچنین حدود 510 لیتر فضا در صندوق عقب وجود دارد که نگرانی های خانوادگی را برای مصارف مسافرتی و جا دادن چمدان ها از بین می برد. در مورد امکانات تندر 90 پلاس دنده ای باید گفت که این خودرو به صورت استاندارد و فابریک کارخانه امکانات چندانی ندارد و همان موارد اجباری مثل دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی با گرمکن و… را ارائه می دهد. اما مواردی مثل سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، دوربین عقب در نمونه های سفارشی و یا مدل اتوماتیک این خودرو نصب شده اند. همچنین کروزکنترل نیز به صورت سفارشی در پلاس اتوماتیک توسط کارخانه نصب شده است. رقبای تندر 90 پلاس تندر پلاس دنده ای در بازار ایران به طور مستقیم با خودروهایی مثل پژو پارس TU5، سورن پلاس، پژو 206 صندوقدار اتوماتیک، ام وی ام 550 و… به رقابت می پردازد. مدل اتوماتیک نیز با خودروهایی مثل ام وی ام Arrizo 5، پژو پارس اتوماتیک و… قابلیت رقابت خواهد داشت. |