| دانگ فنگ H30 کراس یکی از کراس اوورهای مونتاژی چینی در بازار ایران بود که کیفیت فنی مناسب و طراحی نسبتاً قابل قبولی را ارائه می داد. به گزارش آخرین خودرو، شرکت دانگ فنگ توسط برند زیرمجموعه خود فنگشن در سال 2009 یک سدان خانوادگی نسبتاً جمع وجور با نام دانگ فنگ S30 را راهی بازار کرد. مدتی بعد نسخه هاچ بک این خودرو هم به میدان آمد اما در سال 2010 شرکت دانگ فنگ تصمیم گرفت تا با اعمال برخی تحولات جزیی روی بدنه مدل هاچ بک، نمونه کراس اور این خودرو را به بازار بفرستد که ما آن را با نام دانگ فنگ H30 کراس می شناسیم. دانگ فنگ H30 کراس در سال 2013 مورد فیس لیفت جزیی قرار گرفت که شرکت ایران خودرو از سال 1394 همین مدل را به فهرست تولیدات مونتاژی خود اضافه کرد دانگ فنگ H30 کراس طی سال های 1394 تا 1398 توسط ایران خودرو به تولید رسید و طی این مدت به عنوان یکی از محصولات نسبتاً خوش قیمت و باکیفیت چینی در رده قیمتی میانی بازار شناخته شد، به نحوی که برخی از خریداران خودروهای داخلی تصمیم گرفتند تا به جای تولیدات قدیمی تر ایرانی به سراغ این محصول مونتاژی چینی بروند. طراحی بدنه دانگ فنگ H30 کراس همان طور که اشاره کردیم H30 کراس در واقع نسخه هاچ بک مدل S30 بوده که با برخی ترفندها نظیر اضافه شدن فلاپ های پلاستیکی مشکی رنگ به اطراف گلگیر و رکاب ها به همراه افزودن باربند سقفی، حالا شمایل نزدیک به خودروهای کراس اور پیدا کرده است. این ترفند را ما در ساندرو استپ وی هم دیده بودیم و البته با استقبال مناسب مشتریان هم روبه رو شده است. بدنه کشیده و ارتفاع نه چندان زیاد این خودرو خیلی به محصولات کراس اور شباهت ندارد اما به هر ترتیب می توان با ارفاق آن را چیزی بین یک خودروی هاچ بک و کراس اور کوچک جا داد. طراحی چراغ های عمودی عقب روی ستون های انتهایی ما را به یاد محصولات ولوو می اندازد و نمای جلو نیز حالت ساده و به دور از چینش های غیرمنطقی و خاص شرقی طراحی شده است. استایل بدنه حالت کشیده داشته و حجم پردازی معمولی روی آن صورت گرفته تا خودرو فرم بهتری پیدا کند. به طور کلی دانگ فنگ H30 کراس طراحی ظاهری چندان پیچیده و مدرنی ارائه نمی دهد اما در زمان خودش برای مشتریان ایرانی جذاب به نظر می رسید؛ چرا که اکثر محصولات اقتصادی بازار طرح های فوق العاده قدیمی تر داشتند و این خودرو توانست تنوع بصری بیشتری به بازار خودروهای میان قیمت اقتصادی ایران ببخشد. مشخصات فنی Dongfeng H30 cross یکی از دلایل اصلی موفقیت دانگ فنگ H30 کراس در بازار ایران، موتور آشنای آن بود که خیال مشتریان را از بابت تعمیرات و تأمین قطعات فنی راحت می کرد. این خودرو همان موتور معروف TU5 را در سینه دارد و در اصل از پلتفرم یکی از محصولات قدیمی پژو-سیتروئن ساخته شده است. پیشرانه حدود 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که توسط یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود. این ماشین 1230 کیلوگرمی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حدود 12.5 ثانیه زمان نیاز دارد که شتاب تقریباً قابل قبول برای یک خودرو خانوادگی با گیربکس اتوماتیک محسوب می شود. میانگین مصرف سوخت آن نیز حدود 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که البته کمی بالا برآورد می شود. دوام فنی مناسب و فراوانی قطعات یدکی به همراه سهولت تعمیرات موتور باعث شده تا H30 کراس از بابت خدمات فنی و نگهداری هیچ گونه نگرانی خاصی برای مشتریان ایجاد نکند و در نتیجه افراد کمتر ریسک پذیر نیز جرأت خرید آن را پیدا کرده اند. البته باید دقت کنید که معمولاً توصیه می شود هر یک یا دو سال یک بار رادیاتور خنک کننده موتور به صورت کامل به همراه شلنگ ها و لوله های آن تعویض شود تا قطعات گران قیمتی مثل گیربکس اتوماتیک این خودرو دچار ایراد نشوند و موتور نیز در بهترین حالت خود باقی بماند. کیفیت سواری H30 کراس در حد نرم و تقریباً لذت بخش است اما هندلینگ آن معمولی بوده و پایداری حین عبور از مسیرهای منحنی شکل در این خودرو به ویژه در سرعت های بالا آنچنان اطمینان بخش نیست.  طراحی داخل کابین و امکانات کابین دانگ فنگ H30 کراس دقیقاً مطابق با سبک خودروهای اقتصادی اوایل دهه 2010 میلادی ساخته شده و اثر چندانی از خلاقیت یا نوآوری در طراحی داشبورد یا رودری های آن به چشم نمی خورد. البته طراحان سعی کردند تا با پیچ وتاب دادن به برخی از خطوط اصلی داشبورد و ایجاد انحنا در آنها، کابین را کمی زیباتر کنند که البته به نظر ما نتیجه کار خیلی هم جذاب از آب درنیامده و باعث اعوجاج بصری نسبی در داشبورد این خودرو شده است. در این بین غربیلک فرمان فرم تقریباً زیبا و خوش دستی را مقابل راننده می گذارد که به دست گرفتن آن حس تسلط خاصی در کاربر به وجود می آورد. کیلومترشمار نیز به صورت آنالوگ و با استوانه های سه گانه مقابل چشمان راننده اطلاعات لازم را ارائه می دهد. کیفیت متریال استفاده شده در این کابین مطابق یک خودرو اقتصادی بوده و برای چنین محصولی تقریباً قابل قبول به نظر می رسد. میزان فضای صندلی های ردیف دوم نیز با توجه به فاصله محوری 2610 میلی متری، اگرچه خیلی بزرگ نیست اما احتمالاً محدودیت چندانی برای افراد با قد متعارف ایجاد نمی کند. ضمناً صندوق عقب دانگ فنگ H30 کراس حدود 417 لیتر گنجایش دارد که برای یک خودرو کراس اور در این ابعاد، رقم چندان کمی محسوب نمی شود، به نحوی که لوازم مسافرتی 3 تا 4 نفر را می توان داخل آن جا داد. در مورد امکانات دانگ فنگ H30 کراس باید بدانید که تجهیزات متعارف و تقریباً حداقلی نظیر سنسور پارک عقب، ترمز ضدقفل ABS و EBD، نمایشگر لمسی 6.5 اینچی همراه با دوربین عقب، چهار کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک و سانروف در لیست این محصول مونتاژی چینی ایران خودرو دیده می شود. رقبای دانگ فنگ H30 کراس با اینکه پس از آغاز مجدد تحریم ها، این خودرو دیگر در خط تولید ایران خودرو حضور نداشت اما هنوز هم در بازار ایران جزو طرفداران خاص خود را دارد و در بازار ایران محصولاتی مثل ام وی ام X22، ام وی ام X33، رنو ساندرو استپ وی، لیفان X50، لیفان X60 و… را می توان جزو مهم ترین حریفان این کراس اور کوچک چینی دانست. |