| رنو زوم، محصول مشترک رنو و ماترا، یک خودروی شهری بود که عملاً می توانست برای جاگیری در فضای پارک، ابعاد خود را کوچک کند. این خودرو که در سال 1992 معرفی شد، یکی از آن نمونه های اولیه و مفهومی بود که با وجود ایده جسورانه، منطق بسیار محکمی پشت خود داشت. این خودرو می توانست فاصله بین دو محور خود را از 2.65 متر به 2.30 متر کاهش دهد؛ این قابلیت به لطف یک شاسی تلسکوپی هوشمند فراهم می شد و آن را برای فضاهای پارک بسیار تنگ پاریس، ایده آل می ساخت. ماترا کوتاه شدهٔ مکانیک اویاسیون تراکسیون شرکتی فرانسوی بود که در حیطهٔ گسترده ای از قبیل خودرو، دوچرخه، هوانوردی و جنگ افزار فعالیت می کرد. در سال 1994 این شرکت تابعه به گروه لاگاردر شد و هم اکنون نیز با این نام فعالیت می کند. همچنین، این خودرو دارای درهای پروانه ای بود که روی لولاهای متمایل نصب شده بودند؛ این طراحی عجیب و در عین حال کاربردی، امکان باز شدن درها را حتی زمانی که خودروها پشت سر هم پارک شده بودند، فراهم می کرد. زوم کاملاً برقی بود و با توان تقریبی 25 کیلووات و برد 150 کیلومتر، دهه ها جلوتر از رونق و گسترش خودروهای الکتریکی (EV) قرار داشت. طراحان آن به شوخی می گفتند زوم تنها خودرویی است که می توان آن را با "یک نفس عمیق" پارک کرد، زیرا قسمت عقب خودرو به معنای واقعی کلمه مانند لاک پشتی که پاهایش را جمع می کند، زیر کابین جمع می شد. اگرچه این خودرو هرگز به تولید انبوه نرسید، اما همچنان یک رؤیای جذاب از آینده ای هوشمندتر، کوچک تر و جسورانه تر برای سفرهای شهری باقی مانده است. |