|  کوپه لوکس سنچوری نه تنها نماد جدایی رسمی برند سنچوری از تویوتا است، بلکه به عنوان بالاترین سطح لوکس سازی ژاپنی، مستقیماً با غول هایی چون رولز رویس و بنتلی رقابت می کند. به گزارش اکو ایران، این کوپه بدون نام، با طراحی فست بک عظیم، چیدمان چهار صندلی ، مرزهای سنتی را جابه جا کرده و سنچوری را به عنوان برندی مستقل بالاتر از لکسوس تثبیت می کند. در حالی که رولز رویس اسپکتر تمام برقی است، سنچوری با دریچه های روی کاپوت که به موتور احتراقی اشاره دارد، رویکرد متعادل تری را دنبال می کند. تویوتا هنوز زمان عرضه را اعلام نکرده، اما تأکید دارد که سنچوری "اوج لوکس ژاپنی" است. این رونمایی، نقطه عطفی در تاریخ 58 ساله سنچوری است و سؤالاتی درباره آینده لکسوس و استراتژی لوکس تویوتا مطرح می کند. در ادامه، به تاریخچه محصولات سنچوری، اهداف برند جدید و سرنوشت لکسوس می پردازیم. مشخصات فنی و طراحی کوپه جدید سنچوری
 کوپه جدید سنچوری با بدنه فست بک عظیم الجثه و طراحی دو درب نامتقارن (دو در کشویی در سمت چپ برای دسترسی آسان به عقب و یک در معمولی در سمت راننده) معرفی شد. این خودرو که ابعادی بزرگ تر از لکسوس LS دارد، با ظاهری باشکوه و حضور جاده ای مشابه رولز رویس اسپکتر، از چراغ های دوگانه (dual-headlight) مشابه سنچوری SUV بهره می برد. کابین آن شامل چهار صندلی مجزا با خط میانی برجسته، بدون ستون B، فرمان yoke-style و صفحه نمایش مرکزی کوچک و هوشمند (شبیه گوشی) است. موتور آن احتمالاً V8 5.0 لیتری تنفس طبیعی با 425 اسب بخار یا V6 پلاگین-هیبرید (مانند SUV) خواهد بود که دریچه های هود نشان دهنده موتور احتراقی است. ویژگی های خاص شامل عدم وجود پنجره عقب (در نسخه کانسپت)، سفارشی سازی کامل "One of One" و تولید محدود است. این مدل ترکیبی از کانسپت و پیش تولید بوده و نسخه نهایی با درهای معمولی، آینه ها و ستون B عرضه خواهد شد.تاریخچه محصولات سنچوری: از نماد ملی ژاپن تا لوکس جهانی برند سنچوری، که از سال 1967 نماد لوکس ژاپنی بوده، ریشه در تلاش تویوتا برای ایجاد خودرویی هم تراز با استانداردهای جهانی دارد. نام "سنچوری" به مناسبت صدمین سال تولد ساکیچی تویودا، بنیان گذار تویوتا، انتخاب شد و اولین مدل بر پایه مدل  کراون ایت 1964 ساخته شد. این سدان فول سایز، با موتور V8 2.6 لیتری، دو سال پس از معرفی نیسان پرزیدنت عرضه شد و از همان ابتدا برای مقامات دولتی، رهبران کسب وکار و خاندان امپراتوری ژاپن طراحی گردید. نسل اول (1967-1997): این مدل، که 30 سال بدون تغییرات اساسی پلتفرم تولید شد، بر سادگی ژاپنی و راحتی مطلق تمرکز داشت. با تعلیق هوایی (اولین در سدان های ژاپنی)، درهای عقب عریض و طراحی الهام گرفته از سلیقه سنتی ژاپنی، سنچوری به نماد "لوکس بدون تجمل" تبدیل شد. تولید ماهانه محدود به 50-100 دستگاه بود و لوگوی ققنوس (hou-ou) منحصربه فرد آن، از لوگوی بیضی تویوتا متمایز بود. 
 نسل دوم (1997-2017): بازطراحی کامل با موتور V12 1GZ-FE (تنها V12 تولید انبوه ژاپنی با 276 اسب بخار و تمرکز بر سکوت مطلق)، سنچوری را به سطح جدیدی رساند. این مدل، که فقط 6000 دستگاه تولید شد، با عایق بندی کامل کابین و تمرکز بر "کان کوتسو" (مهارت شهودی)، برای مقامات ارشد ژاپن ضروری شد. در دوران حباب اقتصادی دهه 80، تولید دو برابر شد و نسخه لیموزین 1989 برای مشتریان ثروتمند اضافه گردید. 
 نسل سوم (2018-تاکنون): بازگشت به V8 5.0 لیتری هیبریدی (425 اسب بخار) با تأکید بر کارایی و لوکس مدرن. در 2023، سنچوری SUV با V6 پلاگین-هیبریدی معرفی شد و به بازار چین (40 دستگاه ماهانه از طریق نمایندگی های لکسوس) وارد گردید. هر خودرو با "کتاب تاریخ سنچوری" (شامل امضاهای مونتاژکاران) مستندسازی می شود، که تویوتا آن ها را برای همیشه نگهداری می کند. سنچوری همیشه مخصوص بازار ژاپن بوده، اما با تولید محدود و تمرکز بر سفارشی سازی، به "بهترین خودروی جهان برای ژاپنی ها" تبدیل شد. برند تازه تأسیس سنچوری: هدف گیری بازارهای جهانی و رقابت با غول های لوکس
 در اکتبر 2025، تویوتا سنچوری را به عنوان برند مستقل   بالاتر از لکسوس   معرفی کرد؛ ایده ای از آکیو تویودا، رییس تویوتا، که می خواست برندی "در کلاس سوپرلوکس ها" ایجاد کند. این جداسازی، سنچوری را از سایه تویوتا خارج می کند و با شعار "One of One"، بر سفارشی سازی کامل تمرکز دارد.سرنوشت لکسوس پس از تأسیس سنچوری: آزادی نوآوری و تمرکز بر پیشگامی تأسیس سنچوری، لکسوس را از صدر سلسله مراتب لوکس تویوتا  پایین می کشد، اما به گفته سیمون هامپریز، مدیر برندینگ تویوتا، این تغییر "آزادی عمل" به لکسوس می دهد. لکسوس، که با LS 400 رقیب بنز و BMW شد و سال گذشته 851 هزار دستگاه فروخت، حالا می تواند "به عنوان پیشگام چالش های جسورانه" پیش برود . تأثیر مثبت: لکسوس بر نوآوری (مانند  سوپرکارها، الکتریکی ها و ...) تمرکز می کند، در حالی که سنچوری "اوج اوج"  را هدف می گیرد. این جداسازی، مانند سلسله مراتب ساعت های ژاپنی (Seiko، Grand Seiko، Credor)، لکسوس را برای رقابت با آئودی و مرسدس آزاد می گذارد و سنچوری را برای بنتلی و رولز رویس. هامپریز می گوید: "لکسوس پیشگام می ماند، سنچوری منحصربه فرد." رونمایی از کوپه سنچوری، نه تنها ادامه میراث 1967 است، بلکه تویوتا را به عنوان قدرت لوکس آسیایی تثبیت می کند. با تمرکز سنچوری بر کلاس اولترا-لاکچری ها  و آزادی لکسوس برای نوآوری، تویوتا سلسله مراتب خود را بازسازی کرده.  |