| زیان خالص خودروسازی سایپا 18 درصد کاهش یافته است. به گزارش جهان صنعت نیوز، شرکت سایپا به عنوان دومین خودروساز کشور در محیطی پرچالش شامل تحریم ، تورم، نوسانات ارزی و مدیریت دولتی فعالیت می کند. گزارش میان دوره ای شش ماهه منتهی به 31شهریور1404 نشان دهنده زیان خالص 5/ 68 هزار میلیارد ریالی است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 18 درصد کاهش یافته است. این بهبود نسبی، عمدتا ناشی از افزایش 254 درصدی سایر درآمدها و کاهش 45 درصدی هزینه های فروش، اداری و عمومی بوده است اما همچنان تحت فشار هزینه های مالی سنگین و حاشیه سود ناخالص ضعیف قرار دارد. براساس داده هایی که از کدال استخراج شده است به چند نکته کلیدی می توان اشاره کرد: 1- درآمد عملیاتی تقریبا ثابت(2درصد) رشد ناچیز درآمد نشان دهنده عدم افزایش حجم فروش یا قیمت گذاری محدود است. در مقایسه با سال1403، نیمه اول1404 تنها 45درصد از درآمد سالانه را پوشش داده است. 2- بهبود حاشیه سود ناخالص سود ناخالص 2/ 6 هزار میلیاردی در مقابل زیان 6/5 هزار میلیاردی دوره قبل، نتیجه کنترل نسبی بهای تمام شده است. با این حال حاشیه سود ناخالص تنها 3/ 1درصد است که برای صنعت خودروسازی بسیار پایین و شکننده است. 3- کاهش هزینه های عملیاتی (45-درصد) این کاهش می تواند ناشی از صرفه جویی یا کاهش هزینه ها در برخی امور باشد و ممکن است کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار دهد. 4- افزایش انفجاری سایر درآمدها (254درصد) بخش عمده آن از فروش یا تسعیر ارز ناشی شده است اما این درآمدها پایدار نیستند و نمی توانند جایگزین سود عملیاتی شوند. 5- هزینه های مالی همچنان سنگین (12-درصد) 6/ 64 هزار میلیارد ریال هزینه مالی معادل 93درصد زیان خالص است و مانده تسهیلات در پایان دوره در کوتاه مدت به 261 هزار میلیارد ریال رسیده است. در پایان باید اشاره کرد که سایپا در چرخه زیان ساختاری گرفتار است. بهبود 18 درصدی زیان در شش ماهه اول 1404، ناشی از صرفه جویی اجباری و درآمدها غیرپایدار است، نه بهبود عملیاتی. هزینه های مالی و قیمت گذاری دستوری دو مانع اصلی هستند. سایپا در نیمه اول 1404 زیان کمتری متحمل شده اما هنوز در وضعیت بحرانی است. بدون اصلاحات ساختاری در قیمت گذاری، تامین مالی و مدیریت دولتی، این شرکت به سمت ورشکستگی عملیاتی حرکت می کند. |