| بازار پیکاپ های ایران که دهه ها در تسخیر وانت های کار و پیکاپ های آفرودی دو دیفرانسیل بود، حالا شاهد ورود بازیگری متفاوت است. شرکت سانگ یانگ، که اکنون با نام تجاری KGM (KG Mobility) فعالیت می کند ، پیکاپ سایز بزرگ خود، موسو گرند، را در سری پاورلاین (Powerline) معرفی کرده است. به گزارش خودرو بانک، نام "موسو" برای بازار ایران یادآور شاسی بلند نام آشنای دهه هشتاد شمسی است، اما این بازگشت در قالبی کاملاً متفاوت رخ داده است. موسو گرند پاورلاین، با تمرکز بر پیشرانه قدرتمند دیزلی و سطح بالایی از امکانات رفاهی، تلاش دارد تا تعریف جدیدی از یک "پیکاپ شهری و جاده ای لوکس" ارائه دهد. بررسی اسناد و مشخصات فنی منتشر شده نشان دهنده یک استراتژی دوگانه و تا حدی متناقض است: از یک سو، با یک پیشرانه دیزلی حجیم و بسیار پُرگشتاور روبرو هستیم که برای حمل بارهای سنگین و یدک کشی ایده آل است؛ از سوی دیگر، استفاده از سیستم تعلیق پیشرفته 5 اتصالی در عقب (مشابه SUVها) و لیست بلندبالایی از آپشن های رفاهی ، خبر از تمرکز بر آسایش سرنشینان می دهد. با این حال، مهم ترین نکته فنی که هویت این خودرو را تعریف می کند، عرضه هر دو تیپ 1 و 3 با سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل (2WD) و محور محرک عقب است. این انتخاب، موسو گرند را از یک رقیب آفرودی به یک "تراک اسپرت-یوتیلیتی" (SUT) تبدیل می کند که قدرت را فدای آسایش در جاده کرده است. در این تحلیل جامع، به کالبدشکافی مشخصات فنی، بررسی دقیق تفاوت های تیپ 1 و 3، و تحلیل جایگاه این پیکاپ کره ای در بازار خواهیم پرداخت. KGM و تولد دوباره یک نام آشنا؛ هویت موسو گرند تغییر نام از سانگ یانگ به KGM پس از چالش های مالی متعدد و تغییر مالکیت، نشان دهنده تلاشی برای شروعی دوباره و بازسازی برند است. موسو گرند، که بر پایه پلتفرم شاسی بلند رکستون ساخته شده، پرچم دار این هویت جدید در سگمنت پیکاپ ها است. فراتر از یک وانت کار: ابعاد و زبان طراحی موسو گرند، همانطور که از نامش پیداست، یک پیکاپ بزرگ جثه است. با طول کلی 5405 میلی متر، عرض 1950 میلی متر و فاصله محوری چشمگیر 3210 میلی متر ، این خودرو در رده پیکاپ های سایز متوسط رو به بزرگ (نزدیک به فول سایز) قرار می گیرد. این ابعاد بزرگ، فضای کابین جادار (برای 5 سرنشین ) و فضای بار قابل توجهی را تضمین می کند. وزن خالص خودرو 2105 کیلوگرم و حداکثر وزن مجاز آن 3220 کیلوگرم است که نشان دهنده ظرفیت حمل بار و سرنشین (Payload) بسیار بالایی در حدود 1115 کیلوگرم است که برای یک پیکاپ با تعلیق فنر لول در عقب، عددی قابل توجه است. تصاویر منتشر شده ، جلوپنجره کرومی بزرگ (که در تیپ 1 به صورت استاندارد وجود دارد ) و طراحی چراغ های مدرن را نشان می دهد. هرچند چراغ های جلو در هر دو تیپ از نوع هالوژنی MFR (با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی و دی لایت) هستند که شاید برای یک خودروی مدرن در تیپ فول، یک نقطه ضعف جزیی باشد. در نمای داخلی نیز، تصویر داشبورد [صفحه 2 فایل اطلاعات موسو دیزلی]، یک کابین کاملاً مدرن و به دور از فضای خشن وانت های کاری را به نمایش می گذارد که نقطه کانونی آن، نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی مولتی مدیا است. رنگ بندی و پالت ظاهری برای این خودرو، مجموعه ای از رنگ های متالیک و روغنی در نظر گرفته شده است. این پالت شامل مشکی متالیک ، خاکستری تیره متالیک ، قرمز متالیک ، سبز متالیک ، خاکستری روشن متالیک ، بژ متالیک و همچنین سفید روغنی می شود. این تنوع رنگی نیز به خوبی نشان می دهد که KGM این خودرو را بیشتر برای مصارف شخصی و سبک زندگی هدف گذاری کرده تا مصارف صرفاً تجاری. نقطه ضعف استراتژیک یا انتخاب هوشمندانه؟ چرا فقط 2WD؟ بزرگترین علامت سوال در مورد موسو گرند پاورلاین، عدم وجود سیستم چهار چرخ محرک (4WD) است. هر دو تیپ 1 و 3 به صراحت با سیستم انتقال قدرت 2WD (محور عقب) مشخص شده اند. در بازاری که توانایی آفرود به عنوان بخشی از هویت پیکاپ ها تلقی می شود، این یک تصمیم پرریسک است. اما از دیدگاهی دیگر، این انتخاب می تواند هوشمندانه باشد. KGM با این کار، موسو گرند را از رقابت مستقیم با پیکاپ های آفرودی سرسخت کنار کشیده و آن را در جایگاهی منحصربه فرد قرار می دهد. این خودرو برای چه کسی مناسب است؟ برای پیمانکاری که نیاز به حمل بار سنگین در مسیرهای جاده ای و شهری دارد؛ برای خانواده ای که به یک خودروی مسافرتی قدرتمند با قابلیت یدک کشی (مثلاً برای کاروان یا قایق) نیاز دارد؛ و یا برای افرادی که صرفاً به دنبال ابهت و فضای یک پیکاپ بزرگ هستند اما نمی خواهند با سواری خشک و مصرف سوخت بالای یک خودروی 4WD کنار بیایند. حذف سیستم 4WD و دیفرانسیل جلو، به کاهش وزن، کاهش پیچیدگی فنی، کاهش استهلاک و البته کاهش مصرف سوخت کمک شایانی می کند. کالبدشکافی فنی؛ قدرت دیزل و شاسی رام شده برگ برنده اصلی سری پاورلاین، زیر کاپوت آن نهفته است. KGM به جای استفاده از پیشرانه های بنزینی رایج، به سراغ یک واحد دیزلی مدرن و قدرتمند رفته است که مشخصات آن روی کاغذ تحسین برانگیز است. قلب تپنده: پیشرانه 2.2 لیتری دیزل یورو 6 موسو گرند به یک موتور چهار سیلندر خطی دیزلی به حجم دقیق 2157 سی سی مجهز شده است. این پیشرانه قادر به تولید حداکثر قدرت 202 اسب بخار در دور موتور نسبتاً پایین 3800 دور در دقیقه است. اما ستاره واقعی این قوای محرکه، گشتاور آن است: 441 نیوتن متر گشتاور که در بازه دور موتور بسیار وسیع و کاربردی 1600 تا 2600 دور در دقیقه به صورت کامل در دسترس است. تحلیل این اعداد به ما می گوید که موسو گرند یک متخصص "کشش" است. این گشتاور عظیم در دورهای پایین به معنای شتاب گیری ثانویه قدرتمند، توانایی حمل بار سنگین در شیب ها بدون فشار به موتور، و قابلیت یدک کشی عالی است. نکته مهم دیگر، استاندارد آلایندگی Euro 6d Step 2 است. این یکی از سخت گیرانه ترین استانداردهای آلایندگی دیزل در جهان است و نشان می دهد که این پیشرانه از پیچیده ترین سیستم های کاهنده آلایندگی (مانند فیلتر DPF و احتمالاً سیستم SCR با مایع ادبلو) بهره می برد. این موضوع در کنار مزیت زیست محیطی، یک چالش بالقوه نیز ایجاد می کند: وابستگی شدید به کیفیت سوخت دیزل (گازوییل) که می تواند در برخی مناطق به یک دغدغه مالکیتی تبدیل شود. گیربکس AISIN و عملکرد جاده ای انتقال این 441 نیوتن متر گشتاور بر عهده یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (6AT) ساخت شرکت معتبر ژاپنی AISIN است. استفاده از گیربکس آیسین، که به دوام و عملکرد نرم شهرت دارد، تضمینی برای قابلیت اطمینان این پیکاپ است. در داخل کابین نیز، دسته دنده با پوشش چرمی و قاب کرومی ، حس لوکس بودن را به راننده منتقل می کند. از نظر عملکردی، حداکثر سرعت خودرو 172 کیلومتر در ساعت اعلام شده که برای یک پیکاپ 2.1 تنی کاملاً کافی به نظر می رسد. نکته شگفت انگیز، مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده است: تنها 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر. اگرچه این عدد در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده، اما برای خودرویی با این ابعاد و این میزان گشتاور، یک دستاورد مهندسی قابل توجه محسوب می شود. این مصرف بهینه در کنار مخزن سوخت 75 لیتری ، به موسو گرند برد تئوریک بیش از 860 کیلومتر با یک باک سوخت می بخشد که آن را به گزینه ای ایده آل برای سفرهای طولانی بین شهری تبدیل می کند. معماری شاسی: راحتی به سبک SUV دومین مزیت رقابتی بزرگ موسو گرند، در معماری سیستم تعلیق آن نهفته است. در حالی که محور جلو از سیستم رایج و کارآمد جناقی دوبل به همراه کمک فنرهای پیچشی بهره می برد، محور عقب یک سورپرایز بزرگ دارد: استفاده از سیستم تعلیق 5 مفصلی (5-Link) به همراه کمک فنرهای پیچشی. اکثریت قریب به اتفاق پیکاپ ها در این کلاس، برای دستیابی به حداکثر ظرفیت باربری و دوام، از فنرهای شمش (Leaf Spring) در عقب استفاده می کنند. فنرهای شمش ارزان، جان سخت و عالی برای حمل بار هستند، اما در هنگام خالی بودن خودرو، سواری بسیار خشک، پرتنش و ناراحتی را به سرنشینان تحمیل می کنند. KGM با انتخاب سیستم 5 اتصالی (مشابه آنچه در SUV رکستون استفاده می شود)، آگاهانه "راحتی سواری" را به "حداکثر ظرفیت باربری خشن" ترجیح داده است. این سیستم تعلیق، پایداری خودرو در پیچ ها را به شدت افزایش می دهد، ضربات ناشی از ناهمواری های جاده را بسیار بهتر جذب می کند و سواری ای نرم و قابل مقایسه با یک شاسی بلند خانوادگی را ارائه می دهد. این انتخاب، بار دیگر بر هویت "سبک زندگی" (Lifestyle) موسو گرند تاکید می کند. سیستم ترمز نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی است که برای مهار این هیولای 2.1 تنی، ضروری است.  جدول کامل مشخصات فنی موسو گرند دیزلی در ادامه، خلاصه ای از مشخصات فنی کلیدی این خودرو بر اساس اطلاعات منتشر شده آمده است: | نوع و حجم موتور | چهار سیلندر خطی دیزلی - 2157 سی سی | | استاندارد آلایندگی | Euro 6d Step 2 | | حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) | 202 / 3,800 | | حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) | 441 / 1,600-2,600 | | نوع گیربکس | 6 دنده اتوماتیک (6AT) ساخت AISIN ژاپن | | سیستم انتقال قدرت | 2WD (محور عقب) | | حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 172 | | حجم مخزن سوخت (لیتر) | 75 | | میانگین مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر) | 8.7 | | سیستم تعلیق جلو | جناقی دوبل به همراه کمک فنرهای پیچشی | | سیستم تعلیق عقب | 5 مفصلی به همراه کمک فنرهای پیچشی | | سیستم ترمز (جلو / عقب) | دیسکی خنک شونده / دیسکی | | تعداد سرنشینان (نفر) | 5 | | ابعاد (طول × عرض × ارتفاع) (میلیمتر) | 5405×1950×1855 | | فاصله محورها (میلیمتر) | 3210 | | وزن خالص (کیلوگرم) | 2105 | | حداکثر وزن (کیلوگرم) | 3220 | مانیفست آپشن ها؛ تفاوت تیپ 1 و تیپ 3 در چیست؟ هر دو تیپ 1 و 3 بر روی یک پلتفرم فنی و ایمنی مشترک ساخته شده اند، اما تیپ 3 با افزودن مجموعه ای از امکانات رفاهی و تغییرات ظاهری، خود را به سطح یک خودروی لوکس نزدیک می کند. امکانات مشترک (تیپ 1): پایه اما کامل در ایمنی نقطه قوت هر دو تیپ، لیست کامل و جامع تجهیزات ایمنی استاندارد است. هر دو خودرو مجهز به: سیستم کنترل پایداری (ESP) سیستم ضد واژگونی (ARP) سیستم کنترل حرکت رو به بالا در شیب (HAS) سیستم کنترل سرعت در سرپایینی (HDC) سیستم هشدار ترمز اضطراری (ESS) سیستم ترمز ضد قفل (ABS) سیستم ضد هرزگردی چرخ ها (TCS) وجود همزمان HDC و HAS در یک خودروی 2WD شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما این سیستم ها حتی بدون 4WD نیز در مدیریت سرعت در سراشیبی های تند جاده ای و جلوگیری از عقب گرد در شیب ها، بسیار مفید هستند. در بخش رفاهی، تیپ 1 (نسخه پایه) نیز به هیچ وجه خودروی فقیری نیست و به صورت استاندارد دارای امکانات زیر است: سیستم کروز کنترل سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ایربگ راننده و سرنشین جلو شیشه های برقی (شیشه راننده با یکبار لمس) تنظیم ارتفاع دستی فرمان صفحه نمایشگر عظیم 12.3 اینچ مولتی مدیا دوربین دنده عقب، بلوتوث، و پشتیبانی از Carplay ریموت کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و 6 بلندگو سنسور نور (اتولایت) و سنسور باران (برف پاک کن خودکار) سنسور پارک جلو و عقب سیستم نمایشگر و سنسور میزان باد چرخ ها (TPMS) سیستم تهویه مطبوع (دستی یا اتوماتیک در منبع مشخص نشده) چراغ های هالوژنی جلو (MFR) با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی و دی لایت چراغ های مه شکن جلو و عقب پوشش چرم مصنوعی صندلی ها رینگ و لاستیک سایز 235/70R17 تیپ 3: جهش به سمت لوکس (امکانات اختصاصی) تیپ 3 تمام امکانات تیپ 1 را به همراه لیست بلندبالایی از آپشن های لوکس و تغییرات ظاهری ارائه می دهد. این موارد عبارتند از: تکنولوژی و راحتی کابین: قفل فرمان برقی و سیستم ورود به خودرو هوشمند (Keyless Entry) آینه های جانبی با امکان تاشو و تنظیمات برقی، مجهز به گرمکن، چراغ راهنما و چراغ گودال (خوش آمدگویی) صندلی برقی راننده و سرنشین جلو تنظیم گودی کمر راننده در دو جهت (برقی) گرمکن صندلی های جلو و عقب (آپشن بسیار لوکس) فرمان با پوشش چرمی به همراه گرمکن فرمان سان روف برقی به همراه کنسول چراغ های سقفی و لامپ های LED تغییرات ظاهری و تریم: تریم داخلی لوکس به رنگ مشکی: شامل سقف مشکی، قاب ستون ها، کنسول و داشبورد مشکی، آفتابگیرها و پوشش سانروف مشکی رینگ و لاستیک بزرگتر: سایز 255/60R18 مشکی با طرح تراشه الماس (دایموند کات). این رینگ ها ظاهر اسپرت تری دارند اما به دلیل فاق کوتاه تر لاستیک، ممکن است سواری را کمی خشک تر از تیپ 1 کنند. پکیج ظاهری مشکی (Black Pack): شامل قاب مشکی آینه های جانبی، دستگیره های جانبی مشکی، قاب مشکی پنجره ها و گارنیش مشکی درب صندوق. برای درک بهتر، در ادامه لیست امکاناتی که به صورت انحصاری در تیپ 3 یافت می شوند ، آمده است: سیستم ورود بدون کلید (هوشمند) و قفل فرمان برقی آینه های تاشو برقی با گرمکن و چراغ خوش آمدگویی تریم داخلی لوکس تمام مشکی (سقف، ستون ها و...) گرمکن صندلی های جلو و عقب صندلی های برقی جلو (راننده و سرنشین) تنظیم گودی کمر برقی راننده فرمان با پوشش چرمی گرمکن فرمان رینگ 18 اینچی مشکی دایموند کات پکیج ظاهری مشکی (قاب آینه ها، دستگیره ها و...) سان روف برقی پیکاپی برای جاده، نه بیراهه پیکاپ KGM موسو گرند دیزلی سری پاورلاین، محصولی جسورانه در بازار ایران است. این خودرو با تکیه بر سه ستون اصلی، یعنی (1) پیشرانه دیزلی فوق العاده قدرتمند و پُرگشتاور ، (2) سواری بسیار نرم و راحت به لطف تعلیق 5 اتصالی عقب ، و (3) لیست کامل امکانات ایمنی و رفاهی حتی در تیپ پایه ، تلاش می کند تا سگمنت جدیدی را هدف قرار دهد. این خودرو یک آفرودر نیست؛ غیبت سیستم 4WD این را فریاد می زند. موسو گرند یک "سدان شاسی دار" یا یک "SUV با قابلیت حمل بار" است. تیپ 1، یک گزینه ایده آل برای افرادی است که به یک خودروی کاری-خانوادگی قدرتمند، ایمن و کم مصرف برای مسیرهای جاده ای نیاز دارند و از امکاناتی نظیر نمایشگر 12.3 اینچی و سنسورهای کامل لذت می برند. در مقابل، تیپ 3 یک بیانیه لوکس است؛ با آپشن هایی مانند گرمکن فرمان، گرمکن صندلی های عقب، صندلی های برقی و سانروف ، این خودرو مستقیماً با SUVهای لوکس بازار رقابت می کند، با این مزیت که فضایی عظیم برای حمل بار نیز در اختیار مالک قرار می دهد. موفقیت این پیکاپ کره ای، بیش از هرچیز به قیمت گذاری، خدمات پس از فروش و پذیرش یک پیکاپ دیزلی لوکس 2WD از سوی بازار ایران بستگی خواهد داشت. جدول مقایسه امکانات و تجهیزات تیپ 1 و تیپ 3 موسو گرند دیزلی | امکانات و تجهیزات | تیپ 1 | تیپ 3 | | سیستم انتقال قدرت (تک دیفرانسیل - محور عقب) | 2WD | 2WD | | سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP) | • | • | | سیستم ضد واژگونی (ARP) | • | • | | سیستم کنترل حرکت رو به بالا در شیب (HAS) | • | • | | سیستم کنترل سرعت در سرپایینی (HDC) | • | • | | سیستم هشدار ترمز اضطراری (ESS) | • | • | | سیستم ترمز ضد قفل (ABS) | • | • | | سیستم ضد هرزگردی چرخ ها (TCS) | • | • | | سیستم کروز کنترل | • | • | | سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) | • | • | | شیشه های برقی (راننده با یکبار لمس) | • | • | | تنظیم ارتفاع دستی فرمان | • | • | | جلو پنجره کرومی | • | • | | شیشه جلو ضد اشعه نور آفتاب | • | • | | ایربگ راننده و سرنشین جلو | • | • | | سنسور نور چراغ های جلو و برف پاک کن | • | • | | سیستم تهویه | • | • | | رینگ و لاستیک سایز 235/70R17 | • | - | | نمایشگر و سنسور میزان باد چرخ ها | • | • | | پوشش چرم مصنوعی صندلی ها | • | • | | چراغ های هالوژنی جلو (MFR) با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی و Day Light | • | • | | چراغ های مه شکن جلو و عقب | • | • | | آینه وسط ضد نور دستی | • | • | | سنسور پارک جلو و عقب | • | • | | صفحه نمایشگر 12.3 اینچ مولتی مدیا (دوربین عقب، بلوتوث، Carplay، ریموت روی فرمان، 6 بلندگو) | • | • | | قفل فرمان برقی، سیستم ورود به خودرو هوشمند، آینه های جانبی (تاشو برقی، گرمکن، راهنما، چراغ گودال) | - | • | | تریم داخلی لوکس به رنگ مشکی (سقف، ستون ها، کنسول و ...) | - | • | | صندلی برقی (جلو)، تنظیم گودی کمر (راننده)، گرمکن صندلی (جلو و عقب) | - | • | | فرمان با پوشش چرمی به همراه گرمکن | - | • | | رینگ و لاستیک مشکی دایموند کات سایز 255/60R18 | - | • | | قاب مشکی آینه های جانبی، دستگیره های جانبی مشکی، قاب مشکی پنجره ها، گارنیش مشکی درب صندوق | - | • | | سان روف برقی | - | • | |