| هیچ پیشرفتی در پیداکردن سارقان موزه لوور در مراجع رسمی اعلام نشده است. سرقتی که در حال تبدیل شدن به نماد تحقیر فرانسه است. به گزارش شرق، روز یکشنبه 19 اکتبر در یک حمله بسیار حرفه ای در روز روشن، چهار سارق نقابدار جلوی موزه لوور توقف کردند. سارقان در ضلع جنوبی ساختمان، سوار بر کامیونی مجهز به بالابر سبدی و نردبانی قابل ارتقا بودند که به پنجره بالکن طبقه دوم می رسید و با استفاده از ابزارهای برقی به زور وارد گالری آپولون شدند که به طلاکاری های پیچیده و سقف گنبدی زیبا معروف است. سپس نگهبان ها را تهدید کرده و آن ها را مجبور به تخلیه محل کردند. آن ها شیشه های ویترین ها را شکستند و هشت قطعه جواهرات گران بها را ربودند. آن ها با به صدا درآمدن آژیرهای خطر موزه و هشدار به نگهبانان، به سرعت محل را ترک کرده و با موتورسیکلت فرار کردند. سرقت از لوور در مجموع حدود هفت دقیقه طول کشید و سارقان کمتر از چهار دقیقه در داخل ساختمان بودند. پس از این سرقت سریع، سارقان با دو موتور یاماها TMax فرار کردند. سارقان قصد داشتند خودروی خود را در بیرون آتش بزنند، اما مداخله یکی از کارکنان موزه مانع از این اقدام شد. این سرقت فرانسه را شوکه کرد. دزدان موزه لوور چه کسانی هستند؟ میزان خسارت ناشی از سرقت از موزه لوور حدود 88 میلیون یورو برآورد شده است. سه احتمال درباره سرقت از موزه لوور در پاریس وجود دارد که پلیس فرانسه در حال بررسی آن ها است. اولین احتمال این است که یکی از سازمان های تبهکار، مأموریتی ویژه را اجرا کرده باشد. دوم اینکه سارقان آموزش دیده از نقاط ضعف موزه سوءاستفاده کرده و سوم اینکه یک کشور خارجی پشت این سرقت قرار داشته باشد تا فرانسه را تحقیر کند. سوابق سرقت از موزه لوور در سال 1911، یک کارمند موزه ایتالیایی توانست تابلوی مونا لیزا (لبخند ژوکوند) را زیر کت خود به سرقت ببرد. این اثر پس از دو سال بازیابی شد و عامل سرقت مدعی شد انگیزه اش از این کار این بوده که معتقد بوده پرآوازه ترین تابلوی نقاشی لئوناردو داوینچی باید در ایتالیا نگهداری شود. همچنین در سال 1998، نقاشی Le Chemin de Sevres از کامیل کورو که مربوط به قرن نوزدهم بود، دزدیده شد و تاکنون پیدا نشده است. این حادثه باعث شد در امنیت موزه ها به طور چشمگیری بازنگری شود. اخیرا نیز سارقان به موزه آدریان دوبوش در لیموج حمله کردند و آثار پرسلین به ارزش 9.5 میلیون یورو را به سرقت بردند. در نوامبر 2024، هفت قطعه با ارزش تاریخی از موزه کونیاک-جی در پاریس دزدیده شد که پنج قطعه از آن به تازگی بازگشت. دزدان مسلح به موزه هیرو در بورگونی حمله کرده و پس از شلیک گلوله، میلیون ها دلار آثار هنری قرن بیستم را به سرقت بردند. واکنش ها به سرقت این اقدام نه تنها صدمه ای تاریخی به میراث فرانسه وارد کرده، بلکه پرسش های جدی درباره امنیت موزه ها و سیستم های نظارتی در سراسر اروپا ایجاد کرد. این حادثه نشان می دهد حتی معتبرترین و مشهورترین موزه های جهان در برابر چنین حوادثی آسیب پذیرند. این سرقت باعث برانگیخته شدن واکنش های سیاسی در فرانسه شد. امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، آن را حمله به تاریخ فرانسه توصیف کرد و وعده داد سارقان را شناسایی کرده و جواهرات سرقت شده را به موزه بازگرداند و عاملان آن به دست عدالت سپرده شوند. به باور او هنگامی که مورد حمله قرار می گیریم، اولین واکنش باید اتحاد باشد و جنجال به پا نشود. سرقت در موزه لوور حمله ای به یک دارایی فرهنگی است. این سرقت در حالی رخ داد که فرانسه از ماه ها پیش در بحران سیاسی و مشروعیت حزب حاکم گرفتار شده و احزاب مخالف از هر راهی برای اعلام مواضع انتقادی خود به مدیریت کشور بهره برداری می کنند. لوران ووکیه ، رهبر گروه جمهوری خواهان در مجلس ملی نیز طی واکنشی مدعی شد فرانسه مورد سرقت قرار گرفته است. باید از تاریخ مان که برای ما ارزشمندترین است، محافظت کنیم. مارین لوپن، از دیگر مقامات حزب راست افراطی فرانسه نیز تأکید کرد این زخم بزرگی بر روح فرانسوی ها بود. همه ما ناامید و عصبانی هستیم. درک اینکه چطور چنین اتفاقی به این راحتی افتاد، دشوار است. امنیت ناکافی، منجر به این سرقت بزرگ شد. ساختمان ها و موزه های تاریخی فرانسه امنیت کافی ندارند. به گفته لور بکو دادستان پاریس، آن ها به دنبال یک کماندو متشکل از چهار نفر هستند که با نقاب برای این سرقت وارد موزه شده و سپس با موتورهای پرقدرت فرار کرده اند. عاملان این جنایت ممکن است صرفا نوچه ها و خرده پاهایی بوده باشند که یک سازمان جنایی را به عنوان مشتری خود زیر نظر داشته اند. لوران نونز ، وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرد که ظاهرا این سرقت توسط یک تیم بسیار باتجربه انجام شده است، عاملان و اشیای دزدیده شده خیلی سریع پیدا خواهند شد. ژرالد دارمانین ، وزیر دادگستری فرانسه، اعتراف کرد: ما در این زمینه شکست خورده ایم. نگران هستم که این سرقت در بزرگ ترین موزه جهان به وجهه فرانسه آسیب برساند. این امر تصویری بسیار منفی از فرانسه منتقل می کند . لورانس دِ کار ، رییس موزه لوور، در جلسه استماع کمیسیون فرهنگی مجلس سنا در مورد سرقت مسلحانه از موزه لوور، به ناکافی بودن تعداد دوربین های حفاظت اذعان کرد و اطمینان داد که در فعال کردن سیستم امنیتی لوور تأخیری صورت نگرفته است. |