صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
یکشنبه، 4 آبان 1404 - 11:04   
 آخرین خبرها
  460 روز مفقودی/ ناامیدی از پیداشدن جنازه چهارمین کارگر معدن شازند
  آمریکا و «Cannara I»؛ کانسپتی که تاریخ‌ساز شد
  پست معنادار یامال پیش از ال‌کلاسیکو؛ نبرد آینده‌ساز!
  سازمان‌های بی‌خاصیت پول می‌گیرند تا برای مردم مشکل بیافرینند
  سازمان ملی هوش مصنوعی تشکیل می شود
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50917صفحه نخست » اخبار مهمیکشنبه، 4 آبان 1404 - 08:35

تقابل دو گفتمان


تقابلِ گفتمان سکولار یا غیردینی و گفتمان دینی با جلوه‌های رنگارنگ خودا بروز و ظهور می‌کند و اگر این تقابل به درستی واکاوی و ریشه‌یابی نشود،

محمد کوکب در اعتماد نوشت: هر از چندی، گاه و بی گاه و به هر بهانه ای موضوعاتی مانند حقوق شهروندی، آزادی های اجتماعی، سبک زندگی، حجاب و نظایر اینها بر سر زبان ها و قلم ها می افتد و در فضای مجازی و رسانه های مکتوب و شفاهی محل مناقشه موافقان و مخالفان واقع می شود.

به نظر نگارنده اینها همه تظاهرات بیرونی یک واقعیت درونی است و به قول میرفندرسکی فیلسوف: صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی . در واقع این تقابلِ دو نوع گفتمان یا ایدئولوژی، یکی گفتمان سکولار یا غیردینی و دیگری گفتمان دینی است که جلوه های رنگارنگ خود را بروز و ظهور می دهد و اگر این تقابل به درستی واکاوی و ریشه یابی نشود و ظواهر ملاک قضاوت قرار گیرد، چه بسا به سوءبرداشت و گمراهی ناظر بی طرف منجر خواهد شد.

البته این تقابل سابقه ای دیرینه در جهان دارد و در کشور ما به قریب 120 سال قبل یعنی نهضت مشروطیت باز می گردد. این نهضت که با شعار آزادی خواهی و مطالبه تاسیس عدالتخانه به رهبری علمای بزرگی همچون سید محمد طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی و علامه میرزا محمدحسین نایینی آغاز شد، در نهایت توسط افرادی فرصت طلب مانند یپرم خان ارمنی مصادره شد و در نتیجه سردار ملی ها و سالار ملی ها خانه نشین و منزوی شدند و فرجام مشروطیت چیزی نبود جز بر سردار رفتن شیخ فضل الله نوری و استقرار رژیم مستبد و دست نشانده رضاخانی.

در 120 سال اخیر همواره تقابل این دو گفتمان در اشکال و صور گوناگون وجود داشته و امروز نیز حکایت همچنان باقی است. حال برای آگاهی از مواضع موافقان و مبلغان گفتمان سکولار که طلایه دار آن لیبرالیسم غربی است و تفاوت ماهوی آن با گفتمان دینی که انقلاب اسلامی ایران داعیه دار آن است، بهتر است به اظهارات خود آن ها استناد شود.

فرید زکریا در توصیف جامعه سکولار و نقش و کارکرد دولت لیبرال در چنین جامعه ای می نویسد: دولت لیبرال به شهروندان خود نمی گوید چه چیزی به حیات شایسته و بسامان می انجامد. سیستم های لیبرال چنین مقولاتی را به خود فرد واگذار می کنند. جوامع مدرن از زندگی و آزادی شما حراست می کنند تا بتوانید مختارانه در پی شادمانی و رضایت باشید (1).

چنانکه ملاحظه می شود وظیفه دولت در جامعه لیبرال یا سکولار در عرصه اجتماعی و فرهنگی، صرفا فراهم کردن بستر مناسب برای تحقق نیات و مقاصد فردی است. ضمنا مرز حریم خصوصی و عمومی در این گفتمان چنان در هم تنیده و گره خورده است که به سادگی نمی توان حد فاصلی برای آن تعیین کرد.

به عبارت دیگر در بحث از آزادی ها اساسا مفهومی به نام حریم عمومی وجود ندارد، به گونه ای که حتی نحوه پوشش در ملأعام نیز در چارچوب حریم خصوصی تعریف شده و دخالت حکومت در آن، مداخله در امور شخصی تلقی می شود. آقای محمد فاضلی در این باره می نویسد: انسان مدرن، نوع پوشش را بخشی از حریم خصوصی خود می داند.

وقتی حکومت و به تبع آن بخش های همراه با ایدئولوژی حکومت تلاش می کنند به این حریم خصوصی وارد شوند، عمیق ترین لایه زندگی فرد مدرن را نشانه گرفته اند .

وی سپس تعبیر ایدئولوژی ضد مدرن را در وصف گفتمان متعلق به حکومت اسلامی به کار می برد و می نویسد: حکومت با اصرار بر رویه های ناقض حریم شخصی افراد، در قامت بیرق دار یک ایدئولوژی ضد مدرن، با اکثریت جامعه ایرانی در افتاده است . (2)

بنابراین روشن است که الگو و گفتمان سکولار در تضاد آشکار با گفتمانی قرار می گیرد که احکام شرع از جمله اصل امر به معروف و نهی از منکر را نه تنها یک حق، بلکه تکلیف افراد و حکومت می داند، برخلاف گفتمان سکولار که کارکرد دین را در رابطه خصوصی انسان با خدا یعنی عبادات و احکام فردی خلاصه می کند و در تحولات فرهنگی و اجتماعی کمترین نقش و حضوری برای دین قائل نیست و چنانچه حکومت بخواهد احکام الهی را پیاده کند، از سوی متفکران سکولار به اجبار و تحمیل و خشونت و… متهم می شود.

آقای عباس عبدی در این مورد چنین اظهارنظر می کند: پدیده های اجتماعی ازلی و ابدی نیستند. عقاید مردم، سبک زندگی آن ها، سلیقه ها و گرایش ها و بسیاری از چیزها همواره در حال تغییر است و کسی یا کسانی نمی توانند یک قاعده تعیین کرده و از همگان بخواهند که بر اساس آن عمل کنند، مثل اینکه قاعده ای بگذارند که همه باید یک نوع غذا بخورند . (3)

در مقابل این دیدگاه سکولار، استاد مطهری در مقام یک متفکر و نظریه پرداز اسلامی می گوید: دین و اخلاق چیزی جز راهنمایی به سوی مصالح واقعی بشر نیست. دین و اخلاق می خواهد اعمال و حرکات انسان را تحت قاعده و قانون معین در آورد و آزادی طبیعی را محدود کند. چرا؟ برای آنکه نظر به مصلحت واقعی دارد نه به لذت و خوشی آنی . (4)

وی سپس به نقد دیدگاه سکولار و تفاوت بنیادین آن با دیدگاه اسلامی می پردازد: یک فرق طرز تفکر فرنگی با طرز تفکر ما که اسلامی است - و خیلی از ما همان طرز تفکر فرنگی را می پذیرند- این است که آن ها این جور خیال می کنند که دین جزو مسائل عمومی بشر نیست، جزو مسائل شخصی و فردی و حداکثر ملی است… دین را یک چیزی نظیر موسیقی تلقی می کنند یا مثل رنگ لباس. اینها برای دین یک واقعیتی، نه از نظر مصالح زندگی دنیایی به آن اندازه که آزادی ارزش دارد، ارزش قائل هستند و نه از نظر دنیای دیگر، ولی می گویند حالا آدم یک دینی را باید انتخاب کند که دلش با آن خوش باشد همان طور که یک موسیقی را، یک نوع غذا را، یک نوع نقاشی را و یک نوع ادبیات را… هر چه دل آدم بخواهد همان خوب است. (5)

چنانکه پیداست در گفتمان دینی، آزادی فرد نه به طور مجرد، بلکه توام با مصلحت جامعه در نظر گرفته و در صورت تعارض این دو، مصلحت جامعه بر آزادی فرد مقدم داشته می شود. استاد مطهری در این زمینه می نویسد: مثل آزادی فرد برخلاف مصالح اجتماع، همان مثل آدمی است که در کشتی نشسته و می خواهد از آزادی خود استفاده کند و کشتی را سوراخ کند. افرادی اگر بخواهند نوامیس اجتماع را (از اخلاق و فرهنگ و تاریخ) خراب کنند، آزاد نیستند (6).

نکته شایان توجه در خصوص دیدگاه سکولار و تفاوت بارز آن با دیدگاه دینی این است که سکولارها تمام احکام شرعی اعم از فردی و اجتماعی را با یک چوب می رانند، یعنی مثلا نماز را که یک فریضه فردی است در ردیف حجاب که یک حکم اجتماعی است، قرار می دهند و می گویند: همان گونه که برای نماز، قانونی وضع نمی شود و تارک الصلاه مشمول مجازات نمی شود، حجاب نیز نباید در حیطه قانونگذاری قرار گیرد و بی حجابی جرم محسوب شود.

بنابراین اگر هم از طرف روشنفکران سکولار نقد و اعتراضی نسبت به قانون عفاف و حجاب انجام می شود، انگیزه آنان اصلاح این قانون یا جانشین ساختن قانون دیگری به جای آن نیست، بلکه چنانکه گفته شد اصولا حجاب را از شمول هر قانونی که بخواهد برای افراد محدودیت ایجاد کند، خارج می دانند.

پاورقی

1- مقاله چالش با ارزش های لیبرالیسم غربی در جهان امروز ، واشنگتن پست، 22 مارس 2024

2- کانال تلگرامی محمد فاضلی، 21/12/1402

3- پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به نقل از روزنامه اعتماد، 5/2/1403

4- خطابه های اخلاقی، ج 1/ ص68 و 69

5- جهاد اسلامی، ص 50-53

6- یادداشت های استاد مطهری، ج1/ص84 و 85

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
460 روز مفقودی/ ناامیدی از پیداشدن جنازه چهارمین کارگر معدن شازند
  460 روز مفقودی/ ناامیدی از پیداشدن جنازه چهارمین کارگر معدن شازند
با گذشت حدوداً 460 روز از مفقود شدن جسد چهارمین کارگر معدن شن وماسه شازند، همکاران وی مدعی شدند دیگر جستجویی انجام نمی‌شود و معدن هم به طور معمول به کار روزانه خود ادامه می‌دهد.
آمریکا و «Cannara I»؛ کانسپتی که تاریخ‌ساز شد
  آمریکا و «Cannara I»؛ کانسپتی که تاریخ‌ساز شد
کانسپت افسانه‌ای آمریکا با طراحی گوه‌ای خیره‌کننده؛ «Cannara I» 1966 بازگشته تا آینده‌ی رترو را زنده کند!
سازمان‌های بی‌خاصیت پول می‌گیرند تا برای مردم مشکل بیافرینند
  سازمان‌های بی‌خاصیت پول می‌گیرند تا برای مردم مشکل بیافرینند
بسیار غم‌انگیز است که عده‌ای از بیت‌المال استفاده کنند و به جای حل یک مشکل از صاحبان بیت‌المال که مردم هستند، ده‌ها مشکل برای آن‌ها به وجود بیاورند.
تغییر ریل میانجی‌گری از عمان و قطر به مصر، یک اشتباه تاکتیکی است/ دولت مصر قابل اعتماد نیست
  تغییر ریل میانجی‌گری از عمان و قطر به مصر، یک اشتباه تاکتیکی است/ دولت مصر قابل اعتماد نیست
دستگاه سیاست خارجی با تغییر ریل میانجی‌گری و مذاکره با آمریکا از عمان و قطر و وین به قاهره اشتباه تاکتیکی مرتکب شده است. به قول قدیمی‌ها آزموده را آزمودن خطاست.
دلیل نابودی ارتش ناپلئون در حمله به روسیه این دو بیماری بود!
  دلیل نابودی ارتش ناپلئون در حمله به روسیه این دو بیماری بود!
ناپلئون و ارتش 600 هزار نفری‌اش قربانی بیماری‌های مخفی شدند؛تحقیقات جدید ژنتیکی تب شبه‌حصبه و تب راجعه را هم آشکار کرد.
تایلند و کامبوج در حضور ترامپ توافق صلح امضا کردند
  تایلند و کامبوج در حضور ترامپ توافق صلح امضا کردند
«رهبران تایلند و کامبوج توافق‌نامه‌های صلح کوالالامپور را امضا کردند. هر دو کشور موافقت کردند که تمام خصومت‌ها را متوقف کنند و برای ایجاد روابط خوب و همسایگی،
ایگوانای مادر بدون وجود نر، صاحب 8 قلو شد!
  ایگوانای مادر بدون وجود نر، صاحب 8 قلو شد!
مارمولک ایگوانا بدون مارمولک نر، 8 بچه به دنیا آورد. یک معجزه نادر در باغ‌وحش تلفورد که دانشمندان را شگفت‌زده کرد.
صنعت دارو زیر چرخ‌های «تحریم»/ کمبود شدید دارو تا پایان سال
  صنعت دارو زیر چرخ‌های «تحریم»/ کمبود شدید دارو تا پایان سال
مکانیسم ماشه به‌طور مستقیم دارو را هدف نمی‌گیرد، اما با مشکلاتی که به دنبال فعال شدن مکانیسم ماشه در مسیر تامین ارز،
آیفون 18 پرو با اینترنت 5G ماهواره‌ای همیشه آنلاین خواهد بود
  آیفون 18 پرو با اینترنت 5G ماهواره‌ای همیشه آنلاین خواهد بود
آیفون‌های آینده اینترنت ماهواره‌ای 5G خواهند داشت: اتصال بدون سیم و محدودیت زمینی!
آقای صالحی امیری! فاجعه سیل شیراز به خاطر ساختن خانه در کنار رودخانه بود
  آقای صالحی امیری! فاجعه سیل شیراز به خاطر ساختن خانه در کنار رودخانه بود
وزارت میراث باید گزارش ارزیابی صدور مجوز بارگذاری و ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها و پیکره‌های آبی را، با قید تاریخ و کمیسیون مربوطه در دولت و بررسی‌های کارشناسی مطرح و منتشر کنند.
ال کلاسیکوی 2025 زیر سایه شوخی جنجالی یامال و رکورد ارزش بازیکنان
  ال کلاسیکوی 2025 زیر سایه شوخی جنجالی یامال و رکورد ارزش بازیکنان
امروز ال کلاسیکو پرشور و تماشایی میان دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در سانتیاگو برنابئو برگزار خواهد شد؛ دیداری که فقط یک رقابت فوتبالی نیست،
پاسخ حماس به ضرب‌الاجل ترامپ؛ تحویل اجساد جدول زمانی ندارد
  پاسخ حماس به ضرب‌الاجل ترامپ؛ تحویل اجساد جدول زمانی ندارد
ابومرزوق به‌شدت هشدار داد که هرگونه اقدام برای خلع سلاح حماس یا حذف آن از ساختار امنیتی غزه، می‌تواند منطقه را وارد مرحله‌ای از آشوب و درگیری داخلی کند که کنترل آن غیرممکن خواهد بود.
  پربیننده ترین اخبار       
  ترامپ وارد آسیا شد؛ توافق در راه است؟
  تفال به حافظ: شب صحبت غنیمت دان که بعد از روزگار ما / بسی گردش کند گردون بسی لیل و نهار آرد
  ترامپ به حماس 48 ساعت فرصت داد
  گوشت تنظیم‌بازار از کدام کشورها وارد می‌شود؟
  چه کسی خبر اخراج را به هاشمیان داد
  افزایش تقاضا برای خانه‌های زیر 40 متر در تهران
  بودجه بدون کسری؛ آقای رییس جمهور شوخی می کنید؟
  تکرار خاتمی
  درباره عکسی از موتورسوار زن محجبه و بچه‌اش
  شمخانی که وارث ثروت پدرش نبود؛ این همه پول از کجا آمد؟
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  پیامی از یزد
  تقابل دو گفتمان
  نسل زدی‌های جامعه ما
  قیمت موبایل‌ | جدول کامل قیمت گوشی‌های بازار امروز
  دانشگاه‌های ایران عقب ماندند/ رتبه‌بندی تایمز و آماری نگران کننده
  بورس در پیچ تاریخی
  سقوط به‌‌مثابه انتقام/ درباره واکنش‌ها به ماجرای پژمان جمشیدی
  امیدواری ترامپ به حصول توافق جامع با چین
  حمله کیهان به کرباسچی/ چه وحشتی از مساجد دارید که مثل منافقین درباره آن حرف می‌زنید؟
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved