| فرارو- فیلم سینمایی بچه مردم به کارگردانی محمود کریمی اولین بار در چهل و سومین جشنواره فجر، سپس در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اکران شد. نمایش عمومی این فیلم در سینماهای کشور آغاز شده است. به گزارش فرارو، این اثر داستان نوجوانانی را روایت می کند که وقوع انقلاب سرنوشت آن ها را تغییر می دهد. کلمه بچه مردم شاید برای برخی از علاقه مندان دنیای ادبیات آشنا باشد، کتابی کوتاه از جلال آل احمد که داستان کودکی رها شده را روایت می کند، همان چیزی که مخاطب در این فیلم هم شاهد آن است. به نظر می رسد، محمود کریمی که قبلا مخاطب صدای آن را در خندوانه شنیده است، ایده بچه مردم را نیز از گفت گوی یکی از مهمانان گرفته، ماجرا به زمانی برمی گردد که یوسف اصلانی، مدیر خیریه بهشت امام رضا در خندوانه حضور پیدا کرد و از بچه هایی صحبت کرد از پرورشگاه ها به جبهه رفتند و مفقودالاثر شدند و کسی منتظر آن ها نیست. همین جملات ایده اولیه بچه مردم را شکل داد. روایتی متفاوت از جست وجوی هویت گمشده  داستان ایده درخشانی دارد، روایت نسلی که از پرورشگاه به جنگ رفتند و در تاریخ آن گم شدند. چهار نوجوان پرورشگاهی برای کشف گذشته خود، تصمیم می گیرند پرونده هایشان را از اتاق مدیریت بدزدند، تصمیمی که سرنوشت آن ها را تغییر می دهد. این اثر به تنهایی توانسته چهار مفهوم اساسی جامعه ایران را در خود جای دهد. عشق، رفاقت، وطن و جنگ. با اینکه بچه مردم در این مفاهیم عمیق نمی شود اما تصویری جذاب از همگی آن ها نشان می دهد. در این فیلم مادر یا همان مهین خانم را می توان تمثیلی از ایران دانست که همه را در کنار هم جمع کرده است، در واقع فارغ از کیفیت ساخت، قصه ای از هویت ایرانی را روایت می کند. بچه مردم داستان را با نگاه فانتزی در دوران پرتلاطم جنگ و موشک باران روایت می کند و تا نیمه های داستان بی آنکه در کلیشه غرق شود مخاطب را با خود همراه می کند. با این حال وقتی قصه وارد فضای جنگ می شود، مسیر تغییر می کند، چیزی که تبدیل به پاشنه آشیل فیلم می شود. ابوالفضل که به دنبال مادر خود می گردد، به مرور می فهمد که مادرش عامدانه او را رها کرده، به همین دلیل به جبهه برمی گردد. در حقیقت بچه مردم در پایان شهادت را راهی برای پیدا کردن هویت نشان می دهد، چیزی که مخاطب با آن همراه نمی شود. در نهایت این فیلم اثری که با وجود نقطه ضعف ها، نگاهی متفاوت از زندگی بچه ها و نوجوانان نشان می دهد. |