این جنگنده مبتنی بر هوش مصنوعی که محصول شرکت شیلد ای آی است، می تواند حتی در محیط هایی که ارتباطات رادیویی و جی پی اس قطع شده به طور مستقل عملیات انجام دهد. به گزارش یورونیوز، شرکت سازنده در معرفی این مدل جنگنده می گوید: به جاده و باند نیازی نداریم . شرکت شیلد ای آی که در سال 2015 در سن دیگو کالیفرنیا تاسیس شد، یکی از استارت آپ های پیشرو در حوزه فناوری هوافضا و دفاعی است. ماموریت این شرکت محافظت از نیروهای نظامی و غیرنظامی با سیستم های هوشمند اعلام شده و یکی از محورهای اصلی فعالیت آن، خلبان هوش مصنوعی و سامانه های خودران برای هواپیماها، پهپادها و سیستم های بدون سرنشین است این شرکت پیش تر نیز با نیروهای هوایی و فرماندهی عملیات ویژه آمریکا همکاری داشته و سامانه های پرنده خودران برای ارتش های خارجی طراحی کرده است. از جمله پروژه های موفق قبلی این شرکت، پهپاد وی- بت (V-BAT) است که از سال 2021 در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده قرار دارد.  پهپاد وی-بت ساخت شرکت شیلد ای آی در حال فرود بر ناو هواپیمابر آمریکا عکس: نیروی دریایی آمریکا این پهپاد قادر است به کمک یک نرم افزار خودران، در محیط های بدون جی پی اس یا ارتباط رادیویی پرواز کند. ایکس-بت؛ طراحی نو، توان بالا مدل ایکس -بت فعلا در مقیاس آزمایشی معرفی شده است، با این حال کارشناسان مشخصات فنی اعلام شده آن را چشمگیر دانسته اند. استفاده از موتور جت با پس سوز و نازل رانش بردار برای مانورهای سنگین تا بیش از 4 برابر گرانش روی زمین، طراحی آیرودینامیک ترکیبی با بدنه و بال یکپارچه، دهانه بال 12 متری و برد پروازی بیش از 2 هزار مایل دریایی از مشخصات منحصر به فرد این جنگنده محسوب می شود. محصول نرم افزاری کلیدی این شرکت هایوماند (Hivemind) نام دارد. هایوماند در واقع یک خلبان هوش مصنوعی پیشرفته است که می تواند به طور کاملا مستقل، هواپیماها و پهپادها را در محیط های پیچیده و بدون نیاز به جی پی اس یا ارتباط مداوم با اپراتور انسانی، هدایت کند. این هوش مصنوعی پس از نصب بر روی یک جنگنده اف-16 آزمایشی توانسته بود در یک نبرد هوایی شبیه سازی شده (داگ فایت)، یک خلبان انسانی ماهر اف-16 را شکست دهد. ایکس-بت همچنین دارای محفظه داخلی برای حمل مهمات هوا به هوا و هوا به زمین است تا ویژگی پنهان کاری خود را حفظ کند، با این وجود امکان نصب تسلیحات یا تجهیزات شناسایی اضافی در نقاط خارجی بدنه نیز وجود دارد. مهم ترین ویژگی فیزیکی ایکس-بت این است که مانند بالگرد به صورت عمودی بلند می شود و فرود می آید. قابلیت عمودپرواز بودن به آن اجازه می دهد تا از مکان هایی مانند ناوهای کوچک، جزایر دورافتاده و یا مناطق جنگی بدون نیاز به باند فرودگاه طولانی عملیات انجام دهد. همچنین در حالت پرواز، سه فروند از این جنگنده در فضای اشغال شده توسط یک جنگنده سنتی جا می گیرند. برنامه پروازی تا 2028 نخستین پروازهای عمودی آزمایشی ایکس-بت در پاییز 2026 انجام خواهد شد و شیلد ای آی قصد دارد تا سال 2028 اعتبار عملیاتی کامل آن را به دست آورد. تولید انبوه از سال بعد آغاز می شود. شرکت شیلد ای آی تاکنون جزییاتی درباره قیمت اعلام نکرده، اما از قابلیت های چندمنظوره مشابه جنگنده اف-16 به عنوان یکی از مزیت های رقابتی ایکس-بت یاد کرده است. شرکت شیلد ای آی تا 5 میلیارد دلار ارزش گذاری شده و قراردادهای بسیاری با وزارت دفاع کشورهای غربی منعقد کرده است. |