تاریخچه وانت با نام گوتلیب دایملر، مهندس و مخترع آلمانی گره خورده است که با نوآوری های خود نه تنها دنیای موتورسیکلت، بلکه عرصه وسایل نقلیه تجاری را نیز متحول کرد. به گزارش گجت نیوز، گوتلیب دایملر در سال 1885 میلادی، رایت واگن را ساخت که به عنوان اولین موتورسیکلت واقعی جهان شناخته می شود. این دوچرخ چوبی با یک موتور احتراق داخلی تک سیلندر کار می کرد. اما دایملر به همین اکتفا نکرد و یک دهه بعد، در سال 1896، همان فناوری موتور را برای ساخت اولین کامیون جهان به کار برد. این کامیون، که پیشگام وانت های مدرن بود، در ابتدا شبیه یک گاری اسب کش با موتور به نظر می رسید. موتور دوسیار ققنوس (Phoenix) با توان 4 اسب بخار در عقب خودرو قرار داشت و نیروی آن از طریق تسمه به محور عقب منتقل می شد. دایملر برای اثبات قابلیت های این کامیون، آن را در یک کارخانه آجرپزی مورد آزمایش قرار داد.  تکامل اولیه کامیون های دایملر و ورود به بازار جهانی به نقل از گجت نیوز، کامیون های اولیه دایملر به سرعت از ماشین هایی آزمایشی به ابزارهای کاری عملی تبدیل شدند. در سال 1898، دایملر و مایباخ موتور را از عقب به زیر صندلی راننده منتقل کردند و سپس آن را در جلوی خودرو قرار دادند که این چیدمان، همراه با گیربکس چهارسرعته و شفت طولی، پایه و اساس کامیون های مدرن را تشکیل داد. دایملر همچنین از سیستم احتراق مغناطیسی بوش استفاده کرد و رادیاتور را نیز بازطراحی نمود که این تغییرات، قابلیت اطمینان و خروجی قدرت را به شکل چشمگیری بهبود بخشید. اولین کامیون دایملر ماه ها در یک کارخانه آجرپزی در هایدن هایم آزمایش شد تا نقاط ضعف آن شناسایی و برطرف شوند. پس از اثبات کارایی، این کامیون به سرعت مورد توجه بین المللی قرار گرفت. اولین خریدار از انگلستان بود و تا سال 1901، یک کامیون دایملر در یک رقابت آزمایشی در لیورپول، از رقبای بخارمحور خود پیشی گرفت و ثابت کرد که احتراق داخلی، آینده حمل ونقل است. دایملر همچنین کامیون خود را در سال 1898 به نمایشگاه جهانی پاریس آورد که با استقبال گسترده ای روبرو شد. در ایالات متحده، دایملر با شرکت اشتاین وی و پسران (Steinway & Sons) برای ساخت موتور و وسایل نقلیه در نیویورک همکاری کرد و بین سال های 1899 تا 1905، برنامه تولید کامیون های دایملر از وانت های سبک به کامیون های سنگین با ظرفیت بار تا پنج تن گسترش یافت. کارل بنز نیز در سال 1900 خط تولید کامیون های خود را راه اندازی کرد و به این ترتیب، بنیاد کامیون های مدرن تکمیل شد. |