اختلال دوباره در خط 5 متروی تهران کرج، روز گذشته باعث شد مسافران در میانه مسیر متوقف شده و برای رسیدن به ایستگاه مجبور به پیاده روی میان ریل ها شوند. این اتفاق نه تنها سفر هزاران شهروند، از جمله کارگران، کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان را مختل کرد، بلکه بار دیگر ضعف برنامه ریزی، تأمین بودجه و نگهداری خطوط مترو را به مرکز توجه شورای شهر تهران آورد. به گزارش شرق، اعضای شورای شهر تهران با انتقاد از مدیریت شهری و تأکید بر ضرورت اورهال واگن ها و تعمیر تجهیزات برق بالاسری، این اختلال را قابل پیش بینی و نتیجه کوتاهی در تخصیص بودجه و پیگیری تعمیرات دانستند. آنان هشدار دادند که ادامه این روند می تواند پیامدهای ناگواری برای ایمنی مسافران و اعتماد عمومی به سیستم حمل ونقل شهری داشته باشد. جعفر تشکری هاشمی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران و در واکنش به اختلال در خط 5 مترو تهران کرج گفت این اتفاق امروز باعث ناراحتی همه ما شد. متأسفانه هزاران نفر از شهروندانی که قصد داشتند از مسیر کرج به تهران با خط پنج مترو وارد شهر شوند، به دلیل خرابی برق بالاسری این خط، سفرشان دچار اختلال شد. در نتیجه، کارگران و کارمندان نتوانستند به موقع به محل کار برسند و دانشجویان و دانش آموزان نیز با مشکل مواجه شدند. این واقعا جای تأسف دارد. وی با تأکید بر اینکه این موضوع قابل پیش بینی بوده، افزود: ما بارها تذکر داده بودیم و هشدار داده ایم که تجهیزات برقی، مکانیکی و دیجیتالی در اثر کارکرد مستمر نیازمند به روزرسانی و تعمیرات به موقع هستند. تعمیرات پیشگیرانه باید انجام شود تا شاهد بروز چنین وقایعی نباشیم. سال هاست تأکید کرده ایم که باید نسبت به رفع مشکلات برق بالاسری و اورهال واگن های خط پنج اقدام شود. تشکری هاشمی با اشاره به مصوبات بودجه ای شورای شهر گفت: در بودجه مصوب شورای شهر، قرار بود شرکت بهره برداری مترو طی هشت ماه، صددرصد بودجه تخصیص یافته را دریافت کند. در جلسه پیشین شورا نیز اعلام کردم در حالی که پس از گذشت هفت ماه باید حدود 88 درصد از این مبلغ پرداخت می شد، تنها 11 درصد پرداخت شده است. رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 90 درصد واگن های خط پنج نیاز به اورهال دارند، اما متأسفانه این اقدام انجام نشده است. برق بالاسری این خط نیز سال هاست که باید قطعاتش تعویض و تعمیر می شد، اما این اتفاق رخ نداده است. ما از مدیریت شهری و شخص شهردار تهران در این زمینه گله مندیم؛ نمی شود با وقت مردم بازی کرد. زندگی بسیاری از شهروندان تحت تأثیر چنین اختلال هایی قرار می گیرد. او تأکید کرد: در این زمینه هیچ پدیده غیرقابل پیش بینی و هیچ مشکل لاینحلی وجود نداشته است. نه ارتباطی با تحریم ها داشته، نه با بودجه، نه با دانش و فناوری، بلکه فقط نیازمند انجام وظیفه به موقع و اختصاص منابع مالی بوده است. متأسفانه این وظیفه انجام نشده و بودجه لازم برای تعمیرات در اختیار شرکت بهره برداری مترو قرار نگرفته است. تشکری هاشمی با اشاره به پیگیری های خود گفت: از شرکت بهره برداری مترو پرس وجو کردم و مشخص شد که یکی از مهم ترین دلایل توقف قرارداد تعمیرات برق بالاسری، همین مسئله تأمین نشدن منابع مالی است. همان طور که در جلسه قبل شورا نیز تذکر داده بودم، این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد. شهرداری موظف است منابع را در اختیار شرکت بهره برداری قرار دهد تا بتواند قطعات لازم را تهیه و تعمیرات را انجام دهد تا مردم عزیزمان دیگر دچار چنین مشکلاتی نشوند. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم در این خصوص به اختصاص بودجه مترو اشاره کرد و گفت: در حالی که مدیران شهری از تحقق بیش از 50 درصدی اعتبارات حمل ونقل سخن می گویند، گزارش شرکت بهره برداری مترو نشان می دهد تنها 11 درصد از بودجه این بخش تخصیص یافته است. امانی با ابراز نگرانی از پیامدهای این وضعیت گفت: متأسفانه حتی قرارداد خرید قطعات مورد نیاز برای نگهداری قطارها نیز امضا و قطعی نشده است. معنای این موضوع آن است که هر روز با خرابی قطارها و اختلال در سرویس دهی مواجه می شویم. این وضعیت منجر به بروز حوادث تأسف بار می شود که موجب شرمندگی ما در برابر شهروندان است و باید برای آن پاسخ روشنی داده شود. رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت فعلی مترو و مدیریت شهری گفت: چالش های امروز مترو نتیجه بی توجهی به هشدارهای کارشناسی و انتخاب مدیران غیرمرتبط است. مهدی اقراریان در توضیح مشکلات مترو تهران اظهار کرد: متأسفانه وقتی پیش بینی درستی از وضعیت آینده نداریم و چالش های پیش روی مترو را نمی شناسیم، نتیجه همین شرایطی است که امروز شاهد آن هستیم. از ابتدای دوره بارها بنده و برخی دیگر از همکاران در شورا درباره وضعیت مترو تذکر دادیم، اما به نظر می رسد اولویت های آقای دکتر زاکانی با اولویت های واقعی شهر و شهروندان تفاوت دارد. او افزود: جنس این اولویت ها بیشتر از نوع رویکردهای سیاسی برای بقا در عرصه سیاست است تا حل مشکلات شهر تهران. همین مسئله یکی از چالش های اساسی دوره فعلی مدیریت شهری محسوب می شود. محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با اشاره به اختلال اخیر در خطوط مترو با بیان اینکه بروز اشکالات فنی در سیستم مترو امری طبیعی است، گفت: در تماس با مدیرعامل بهره برداری مترو مشخص شد در خطوط 4 و احتمالا 2 ایراد فنی کوتاه مدتی وجود داشت، اما در خط 5 مشکل از قطعی برق بود که رفع آن کمی زمان برد. با این حال، مترو در 365 روز سال به طور مداوم فعال است و گاهی بروز چنین اتفاقاتی اجتناب ناپذیر است. رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در دوره های گذشته تأمین قطعات و تجهیزات مترو به اندازه کافی انجام نشده بود، اما در این دوره اعتبارات قابل توجهی برای توسعه و نوسازی مترو در نظر گرفته شده و بخش زیادی از مشکلات رفع شده است. البته باید اذعان کرد که شهرداری با مشکل نقدینگی مواجه است و پس از حوادث خرداد، کاهش درآمدها بر بسیاری از بخش ها تأثیر گذاشته است. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: به نظر من بی انصافی است اگر تلاش شبانه روزی کارکنان مترو نادیده گرفته شود. من کاری به مدیران ندارم، اما راهبران و نیروهای فنی واقعا با جان و دل خدمت می کنند. مدیران باید با برنامه ریزی دقیق، مشکلات مالی و فنی را کنترل کنند تا زحمات این نیروها به چشم بیاید. مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با انتقاد از بی ثباتی مدیریتی در شهرداری گفت: تغییر مکرر مدیران مترو و ضعف در تصمیم گیری های راهبردی باعث شده عملکرد مدیریت شهری نتواند رضایت شورا و شهروندان را جلب کند. او تأکید کرد که تهران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مدیریت دانا، با برنامه و فراتر از ملاحظات سیاسی است. او یادآور شد: شهرداری یکی از مهم ترین دستگاه های حکمرانی در هر کشوری است، زیرا عملکرد آن رابطه مستقیمی با کیفیت زندگی مردم دارد. هرچه مدیریت شهری قوی تر باشد، آثار آن بلافاصله در زندگی روزمره شهروندان دیده می شود. حوزه هایی مانند حمل ونقل عمومی، خدمات شهری، کیفیت مسکن، زیرساخت ها، تاب آوری شهری و حتی آرامش اجتماعی و محیط زیست از شاخص های اصلی این عملکرد هستند. |