فرارو- ایران خودرو قیمت تاکسی برقی جدید خود را برای سفارش از نمایندگی اعلام کرد. به گزارش فرارو؛ قیمت دانگ فنگ E70، سومین خودرو تمام برقی زیرمجموعه ایران خودرو یک میلیارد و 11 میلیون و 458 هزار تومان اعلام شد. فرآیند ثبت نام خرید این خودرو در قالب فروش نقدی و اقساطی از اول آبان 1404 آغاز می شود و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت. ویژگی های فنی دانگ فنگ E70 برقی دانگ فنگ E70 که در بازار چین با نام فیس لیفت AEOLUS A60 شناخته می شود، از یک پیشرانه تمام الکتریکی با توان 149.5 اسب بخار و گشتاور نهایی 210 نیوتن متر بهره می برد. این سدان برقی قادر به شارژ باطری 42.5 کیلووات ساعتی خود در مدت 8 ساعت با شارژر معمولی و تنها در 36 دقیقه با شارژر سریع خواهد بود. صفر تا صد این خودرو به زمان تقریبی 10 ثانیه نیاز دارد که تا حدود 400 کیلومتر را با یک بار شارژ طی می کند -بردی که برای کاربری تاکسی شهری قابل قبول ارزیابی می شود. ظرفیت پک باطری دانگ فنگ E70 حاضر در ایران به 62 کیلووات ساعت ارتقا یافته است و حداکثر سرعت خودرو نیز به 150 کیلومتر بر ساعت می رسد. مشخصات طراحی و امکانات داخلی  هرچند طراحی بیرونی دانگ فنگ E70 همچنان ساده و محافظه کارانه است اما در کابین شباهت هایی انکارنشدنی با مدل شاین مکس دارد (البته با ظاهری به روزتر!) تاکسی برقی ایران خودرو مجهز به دو نمایشگر به هم پیوسته دیجیتال، فرمان دی کات دوشاخه و دسته دنده خلبانی است. ایران خودرو همچنین اعلام کرده که نسخه تاکسی برقی E70 به سامانه کنترل پایداری، کنترل کشش، سیستم شروع حرکت در سربالایی، آینه های برقی، فرمان کمکی و روکش چرمی صندلی ها تجهیز شده و از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو بهره می برد. قیمت سایر خودروهای برقی تاکسیرانی پیش از دانگ فنگ E70 دو مدل تمام برقی دیگر یعنی لونا GRE و بستیون NAT وارد محدوده حمل ونقل عمومی شده اند. قیمت نمایندگی لونا حدود یک میلیارد و 212 میلیون تومان و بستیون NAT نزدیک به یک میلیارد و 236 میلیون تومان است. در کنار آن، تاکسی های آیون ES چینی نیز با قیمت یک میلیارد و 685 میلیون تومان از طریق شهرداری تهران در مسیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی قرار گرفته است. با این حال، ورود تاکسی های برقی به ناوگان شهری کشور با ابهات گسترده روبه روست؛ از یک سو، با گذشت بیش از یک سال (زمستان 1402) از ورود برقی ها به ناوگان تاکسیرانی هنوز تعداد اندکی از این خودروها در سطح شهر دیده می شود. بسیاری از تاکسی داران نیز به دلیل قیمت بالا و نبود زیرساخت شارژ مناسب از ورود به طرح خودداری کرده اند. بدین ترتیب، شرایط زیرساخت ها ترجیح رانندگان را به استفاده از خودروهای دوگانه سوز یا هیبریدی گذاشته تا حداقل دغدغه توقف های چندساعته را نداشته باشند. خدمات پس از فروش نیز هنوز در مرحله آزمایشی بوده و بسیاری از نمایندگی ها فاقد قطعات یدکی لازم برای تعمیر خودروهای برقی هستند. در نهایت هم مسئله قیمت خودروهای برقی در مقابل دیگر تاکسی ها مطرح می شود؛ قیمت یک تاکسی برقی بین 1 تا 1.6 میلیارد تومان است، درحالی که خرید یک سمند سورن پلاس دوگانه سوز با مخزن 100 لیتری ویژه تاکسیرانی حتی به یک میلیارد تومان هم نمی رسد و با قیمت 826 میلیون تومان از کارخانه قابل خریداری است. |