در عملیاتی که تنها بین چهار تا هفت دقیقه به طول انجامید، سارقان با استفاده از یک بالابر مکانیکی نصب شده بر روی کامیون و ابزارهای برقی، از پنجره ای نفوذ کرده و دو ویترین مشخص را هدف قرار دادند.3 اگرچه در ابتدا نُه قطعه ربوده شد، اما تاج امپراتریس اوژنی در حین فرار سارقان بر زمین افتاد و بعداً در حالی که آسیب دیده بود، پیدا شد. این خبر بر یکی از شاهکارهای بازنگشته تمرکز دارد. این سرقت صرفاً یک ضرر مالی هنگفت نیست، بلکه به منزله پاک شدن اسنادی ملموس از تاریخ فرانسه است. این جواهرات ابزارهای قدرت سیاسی، نمادهای جاه طلبی دودمانی و اوج هنر جواهرسازی پاریسی در قرن نوزدهم بودند. تحلیل آن ها، جزر و مدهای تاریخ فرانسه از امپراتوری اول تا امپراتوری دوم و سلطنت ژوییه را آشکار می سازد. این گزارش با بررسی دقیق هر قطعه، اهمیت تاریخی، ترکیب مادی و ارزش غیرقابل جایگزین آن ها را به عنوان اشیایی از تاریخ فرانسه روشن می کند. نیم ست زمرد امپراتریس ماری-لوییز: دودمانی ساخته شده از جواهرات این نیم ست بیش از آنکه یک هدیه عروسی باشد، یک بیانیه سیاسی از سوی ناپلئون اول به همسر دومش، ماری-لوییز اتریشی، در سال 1810 بود. انتخاب زمرد، که نماد امید و تجدید حیات است، پیامی حساب شده درباره مشروعیت و آینده دودمان جدید بناپارت بود. این سفارش به جواهرساز برتر امپراتوری، اتین نیتو و پسران، داده شد که نشان از اهمیت استراتژیک این مجموعه در چشم امپراتور داشت. ناپلئون با سفارش چنین مجموعه باشکوهی برای عروس خود که یک آرشیدوشس اتریشی بود، از جواهرات عالی به عنوان ابزاری برای نمایش قدرت، ثروت و ثبات امپراتوری استفاده می کرد تا با سلطنت های کهن اروپا رقابت کرده و از آن ها پیشی گیرد. سرقت این قطعات، سندی اولیه از این دولتمردی ناپلئونی را از تاریخ حذف می کند این گردنبند از 32 زمرد و در مجموع 1,138 الماس (874 الماس با تراش برلیان و 264 الماس با تراش رز) تشکیل شده است. طراحی آن شامل ده زمرد بزرگ، به طور متناوب بیضی و لوزی شکل است که هر یک با الماس احاطه شده اند. این زمردها توسط نقوش نخل (palmette)، که هر کدام یک زمرد گرد کوچک را در خود جای داده اند، به هم متصل می شوند. از هر یک از ده سنگ اصلی، یک قطره زمرد گلابی شکل آویزان است.زمرد بیضی شکل مرکزی 13.75 قیراط وزن دارد.زمردها دارای شفافیت استثنایی هستند و به احتمال زیاد منشأ کلمبیایی دارند که ارزشمندترین منبع برای این سنگ قیمتی محسوب می شود. پس از سقوط ناپلئون، ماری-لوییز جواهرات شخصی خود را حفظ کرد.او این نیم ست را برای بستگان هابسبورگ خود به ارث گذاشت. سرانجام این مجموعه توسط نوادگان او در سال 1953 به جواهرفروشی ون کلیف و آرپلز (Van Cleef & Arpels) فروخته شد. گردنبند و گوشواره ها که در حالت اصلی خود حفظ شده بودند، در سال 2004 توسط موزه لوور با حمایت صندوق میراث و انجمن دوستان لوور خریداری شدند.  گردنبند زمرد و الماس (OA 12155) گوشواره های زمرد و الماس همسان (OA 12156) هر گوشواره دارای یک زمرد بزرگ در مرکز است که با الماس های برلیان احاطه شده و از نظر طراحی و کیفیت مواد با گردنبند کاملاً مطابقت دارد. این گوشواره ها جزء جدایی ناپذیر نیم ست بودند و برای ایجاد اثری هماهنگ و بسیار مجلل هنگام استفاده همزمان با گردنبند و نیم تاج طراحی شده بودند. سرنوشت دیگر اجزای نیم ست: مطالعه ای در پراکندگی سرگذشت نیم تاج و شانه این مجموعه، موضوعی حیاتی را نشان می دهد: جواهرات سلطنتی تغییرناپذیر نیستند. ضرورت های اقتصادی، تغییر مد و منافع تجاری اغلب منجر به جداسازی اجزای آن ها می شود. نیم ست اصلی شامل یک نیم تاج باشکوه بود. پس از خرید آن توسط ون کلیف و آرپلز، زمردهای کلمبیایی اصلی بین سال های 1954 تا 1956 از آن جدا شده و به صورت جداگانه در جواهرات مدرن فروخته شدند. یک آگهی تبلیغاتی در سال 1955 حتی به خریداران وعده می داد: یک زمرد برای شما از نیم تاج تاریخی ناپلئونی . قاب اصلی بعداً با 79 فیروزه ایرانی تزیین و توسط مارجوری مری ودر پست خریداری شد که او آن را در سال 1971 به موسسه اسمیتسونین اهدا کرد و امروز در آنجا نگهداری می شود.  قاب اصلی با 79 فیروزه ایرانی شانه اصلی این نیم ست نیز به طور کامل از هم جدا و دگرگون شد و اجزای آن احتمالاً فروخته شده و شکل تاریخی آن برای همیشه از بین رفته است. تصمیم ون کلیف و آرپلز برای از هم پاشیدن نیم تاج به منظور فروش تجاری، تنش بین حفظ تاریخ و ارزش بازار را برجسته می کند. گردنبند و گوشواره های به سرقت رفته، بازماندگان نادری بودند که این سرنوشت را تجربه نکرده بودند و این امر فقدان آن ها را غم انگیزتر می کند. |