فرارو- ری را به خط تولید ایران خودرو بازگشت؛ این مرتبه بصورت فیس لیفت. به گزارش فرارو؛ مدتی از توقف تولید ری را گذشته و هزاران دستگاه ناقص هنوز در پارکینگ ها منتظر قطعه خاک می خورند. حالا خبر رسیده که نسخه فیس لیفت شده این کراس اوور راه بازگشت به کارخانه را پیدا کرده است. فیس لیفت ری را پس از توقف تولید هنوز خبر بازگشت ری را در حد گمانه بود که انتشار چند تصویر بنری از نسخه تازه این کراس اوور ایران خودرو به شایعات رنگ واقعیت بخشید. این تصاویر آزمایشی در محوطه تست شرکت گرفته شده و تغییرات ظاهری فیس لیفت خودرو را آشکار کرده بود. به استناد همان تصاویر، فیس لیفت ری را جلوپنجره باریک تر و هماهنگی با چراغ های LED جدید دارد که طرح آن بر پایه زبان طراحی جدید ایران خودرو شکل گرفته؛ علاوه بر خطوط افقی برجسته و بازطراحی سپر جلو، جزییات کرومی هم حذف و در واقع چهره ری را مدرن تر شده است.  تغییرات کابین نیز اگرچه به ظاهر محدود است اما هر کدام تاثیر خاص خود را دارند. کنسول میانی ظریف تر طراحی شده و متریال تریم داخلی نرم تر به کار رفته تا بافت قابل لمس تری به خودرو بدهد. همچنین صفحه نمایش مرکزی رابط کاربری تازه ای دارد و امکانات چندرسانه ای با ساختار ساده تر ارائه می شود. فرمان برقی نیز با تغییر ضرایب کنترلی، پاسخ نرم تری در سرعت های پایین پیدا کرده است. این نسخه در نه تنها چهره ای تازه بلکه پاسخی مهندسی شده به بحران تولید گذشته است؛ راهی که شاید برای نجات ری را از انباشت پارکینگ ها و بازگرداندن آن به مدار فروش اثرگذار باشد. فیس لیفت تازه ری را قرار است جایگزین مستقیم نسخه توربو و نقطه آغاز بازسازی اعتبار ایران خودرو در بازار کراس اوورهای متوسط داخلی باشد؛ مدلی که اگر در موعد مقرر تولید شود و اصلاح نرم افزاری قطعات الکترونیکی آن به ثبات برسد، احتمالا قوی تر از ری را سال 1403 ظاهر خواهد شد. علت توقف تولید ری را توربو زنجیره تامین قطعات حیاتی این کراس اوور در دوره پیشین تولید ری را طی سال 1403 دچار اختلال جدی شد. کمبود چند قطعه الکترونیکی کلیدی از جمله ECU، سنسورهای شبکه CANBUS و ماژول توربو که وابسته به تأمین کنندگان خارجی بودند، روند تولید را به حالت توقف کامل رساند. همین وابستگی موجب انباشت بیش از 4 هزار و 300 دستگاه ناقص در محوطه سایت کرج شد که سرانجام به خاموشی خط مونتاژ در فروردین 1404 انجامید. اکنون همان بحران به نقطه آغاز طراحی فیس لیفت بدل شده؛ ایران خودرو در برنامه جدید خود ضمن کاهش تکیه بر قطعات وارداتی، تصمیم دارد بخش نرم افزاری کنترل موتور و توربو را بازنویسی کند تا هماهنگی عملکرد و پایداری حرارتی خودرو بهبود یابد. قیمت کارخانه فیس لیفت ری را ایران خودرو لیست قیمت جدید محصولات خود برای فصل جدید اعلام کرد؛ در این بین قیمت دو مدل ری را اتوماتیک (محصول جدید) به چشم می خورد. قیمت نسخه های جدید ری را به ترتیب در حدود یک میلیارد و 424 میلیون و 52 هزار تومان برای مدل اتوماتیک و یک میلیارد و 429 میلیون و 80 هزار تومان برای نسخه مجهز به سامانه SBR محاسبه شده است. سامانه SBR یا یادآور کمربند ایمنی از طریق سنسورهای وزن و قفل کمربند وضعیت بسته یا باز بودن کمربند را برای هر صندلی تشخیص داده و در صورت حرکت با کمربند باز هشدار صوتی و تصویری صادر می کند. در برخی نسخه ها نیز این سامانه با اتصال به واحد کنترلی موتور، شتاب اولیه در سرعت بالا را در حالت باز بودن کمربند محدود خواهد کرد؛ دلیل اختلاف قیمت پنج میلیون تومانی همین سیستم SBR است. |