فرارو- در سال های اخیر، فروش اقساطی خودرو با دوره های بلندمدت به ویژه 60 ماهه در ایران رونق پیدا کرده است. به گزارش فرارو؛ یکی از علت های این رونق را می توان در افزایش قیمت خودرو نسبت به حقوق ماهانه قشر متوسط جامعه و نبود وام بانکی کاربردی پیدا کرد. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که شرایط خرید انواع خودروها اعم از نو یا کارکرده، صفر کیلومتر و حتی لوکس، با اقساط 60 ماهه در بازار ایران چگونه است و خریداران چه مقدار باید پیش پرداخت و سود نهایی بپردازند. فروش اقساطی خودرو نو و کارکرده با اقساط 60 ماهه طی بررسی های صورت گرفته در بازار خودرو، در طرح های اقساطی خودروهای پایین رده و میان رده، معمولاً خریدار باید بین 50 تا 70 درصد قیمت خودرو را به صورت پیش پرداخت در ابتدای خرید بپردازد و مابقی را طی 60 قسط ماهیانه تسویه کند. این امر باعث می شود خودروهایی که قیمت نقدی آن ها بین 300 تا 830 میلیون تومان است، در نهایت 45 تا 50 درصد گران تر از قیمت نقدی تمام شوند. به طور مثال: پراید کارکرده 1398 با قیمت نقدی 300 میلیون تومان، پیش پرداخت حدود 70 درصد و اقساط 60 ماهه، در نهایت 52 درصد گران تر از خرید نقدی تمام می شود. کوییک صفر کیلومتر 1401 با قیمت نقدی 500 میلیون تومان، پیش پرداخت 69 درصد و اقساط 60 ماهه، در نهایت 49 درصد گران تر تمام می شود. 207 صفر کیلومتر با طرح 60 ماهه پیش پرداختی معادل 68.6 درصد از قیمت اصلی و سود کل حدود 49 درصد نسبت به قیمت نقدی دارد. این روند نشان می دهد که هر چه مدت اقساط طولانی تر باشد، خریدار سود کل بیشتری پرداخت می کند و خودرو نهایتاً برایش گران قیمت تر تمام می شود. حتی گاهی مبلغ اقساط بالغ بر حدود 90 درصد قیمت کل یک خودرو است. فروش اقساطی خودروهای لوکس با اقساط 60 ماهه برای خودروهای لوکس صفر و لوکس کارکرده نیز شرایط مشابهی برقرار است، اما معمولاً مخاطب این خودروها، طبقه متوسط نیست و پیش پرداخت های بالا (50 تا 68 درصد) و جمع کل پرداختی بالا، شرایط اقتصادی سنگین تری ایجاد می کند. برای مثال: در سایت اصلی مدیران خودرو، تیگو 8 پرو مکس صفر با قیمت 3.4 میلیارد تومان، پیش پرداخت 50 درصد، اقساط 60 ماهه و سود کل 35 درصد به فروش می رسد. هایما 2.2 میلیارد تومانی صفر کیلومتر در بازار آزاد با پیش پرداخت 68 درصدی و سود کل تقریبی 49 درصد به دست مصرف کننده می رسد. همان طور که مشاهده می شود، اقساط بلندمدت خودروهای لوکس نیز باعث افزایش حدود 35 تا 50 درصدی قیمت نهایی نسبت به خرید نقدی می شوند. مثال های واقعی از بازار فروش اقساطی خودرو با اقساط 60 ماهه در جدول زیر، داده های واقعی از چند نمونه فروش اقساطی در تمام رده های خودروهای کارکرده پایین رده تا صفر لوکس دسته بندی شده است. در ستون "درصد "APR همان سود سالانه واقعی درج شده که پس از اتمام پرداخت اقساط هر سال، در سال جدید، روی تتمه حساب محاسبه می شود. گروه خودرو مدل / سال قیمت نقدی (تومان) پیش پرداخت (تومان) مبلغ اقساط جمع کل پرداختی درصد سود کل درصد APR پایین رده کارکرده | پراید 1398 | 300 میلیون | 209 میلیون (69.7٪) | 3میلیون و986 | 457 میلیون | 52.4٪ | 69% | میان رده صفر | کوییک 1401 | 500 میلیون | 345 میلیون (69٪) | 6 میلیون و 682 | 746 میلیون | 49.2٪ | 63.5% | میان رده کارکرده 60 ماهه | 207 830M | 830 میلیون | 569 میلیون (68.6٪) | 11 میلیون و 113 | 1 میلیارد و 236 میلیون | 48.9٪ | 62% | لوکس کارکرده | هایما 8S مدل 1402 | 2میلیارد و 200 | 1میلیارد و 499 (68.1٪) | 29میلیون و 618 | 3 میلیارد و 276 | 48.9٪ | 61.3% | لوکس صفر | تیگو 8 پرومکس | 3 میلیارد و 406 میلیون | 1 میلیارد و 702 میلیون (50٪) | 48 میلیون | 4 میلیارد و 583 میلیون | 34.6٪ | 27.6% | سود سالانه 70 درصدی برای فروش اقساطی خودرو با اقساط 60 ماهه با بررسی داده های موجود می توان گفت به این علت که فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا در طرح های محدود و کوتاه مدت وجود دارد و همیشه در دسترس نیست، بازار فروش اقساطی خودرو با اقساط 60 ماهه یک بازار متورم است که در آن بهره دریافتی بیش از نرخ تورم است. سود سالانه واقعی (APR) برای اکثر خودروهای پایین و میان رده که با اقساط 60 ماهه به فروش می رسند، بین 60 70٪ است. در نتیجه، این میزان بهره سالانه، از نرخ تورم در ایران (حدود 40 50٪ در سال های اخیر) جلو می زند. تنها در بازار خودروهای لوکس که در طرح سایت اصلی گروه خودروسازی مدیران خودرو به فروش می رسد، سود سالانه حدود 28٪ است. با این حال، اگرچه این گروه خودروسازی، طرح اقساطی منصفانه تری نسبت به بازار آزاد ارائه می دهد، اما محصولاتش ، بیشتر خودروهای لوکس و گران قیمت هستند که مشتریانش طبقه متوسط نیست. آیا وام بانکی جایگزین مناسبی برای طرح فروش اقساطی خودرو با اقساط 60 ماهه است؟ بررسی تسهیلات بانکی نشان می دهد که در ایران، تسهیلات بانکی مناسب برای خرید خودرو وجود ندارد. سقف وام ها معمولاً پایین بوده و برای تأمین هزینه خرید خودرو کافی نیست. از سوی دیگر، به جز وام های قرض الحسنه ضروری، دریافت اکثر وام ها مستلزم امتیاز سپرده گذاری است؛ به این معنا که متقاضی باید پیش از دریافت وام، مبلغ مشخصی را برای دوره ای بین 1 تا 12 ماه در بانک سپرده گذاری کند. این محدودیت ها باعث می شود وام بانکی در بسیاری از موارد جایگزین عملی برای خرید اقساطی خودرو با دوره بلندمدت نباشد. |