صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
یکشنبه، 27 مهر 1404 - 13:51   
 آخرین خبرها
  دفاتر اسناد رسمی در برزخ سیاست‌های متناقض
  آیا اژدهای پکن بر معامله‌گر نیویورکی چیره شده است؟
  واکنش مجمع تشخیص به ادعای ظهوریان درباره دستکاری CFT
  سقوط وحشتناک وانت آمریکایی به دره 90 متری
  نقد و بررسی کمدی‌های این روزهای سینما؛ کمدی‌های شانه تخم‌مرغی!
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49197صفحه نخست » آخرین اخبار    یکشنبه، 27 مهر 1404 - 11:20

مسیر تهران - اصفهان 2 ساعته می‌شود


قم - اصفهان می‌تواند تهران را کمتر از دو ساعت به اصفهان متصل و در سال اول هشت میلیون مسافر جابه‌جا کند.

راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان یکی از مهم ترین پروژه های حمل ونقل ریلی پرسرعت در ایران به شمار می رود که احداث آن از سال 1389 آغاز شده و از آن زمان تا کنون فراز و نشیب های بسیاری را از سر گذرانده است.

به گزارش ایسنا، این پروژه 15ساله به دلیل چالش های بسیار در حوزه تامین منابع مالی و تغییر قراردادها در برخی سال ها با کندی پیش رفته و حتی متوقف نیز شده است.

پروژه ای که بنابر نظر کارشناسان تکمیل آن، نقش اثرگذاری در تکمیل کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب دارد و می تواند در مدت زمان کوتاهی مسافران زیادی را میان شهرهای تهران، قم و اصفهان جابه جا کند و همچنین نقش قابل توجهی در کاهش سفرهای جاده ای با خودروی شخصی، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد.

در این راستا، علیرضا صلواتی - مجری پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان - با بیان اینکه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور است که به لحاظ ابعاد، تکنولوژی و دانش فنی مشابه آن در کشور وجود ندارد، گفت: این پروژه راهی برای ورود تکنولوژی مدرن و دانش فنی بروز به حوزه ریلی کشور و همچنین ورود به عرصه قطارهای پرسرعت است که باید در یکی - دو دهه اخیر در کشور اتفاق می افتاد.

وی افزود: در محور قم - اصفهان مسیر بهینه دو خطی وجود نداشت، اما با اقدامات انجام شده در سال های گذشته حدود 75 درصد از زیرسازی مسیر 245 کیلومتری قم - اصفهان تکمیل شده است و بیش از 50 درصد ابنیه بتنی احداث و 85 درصد معارضات نیز برطرف شده است.

مجری پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان تصریح کرد: مابقی مسیر نیز پیشرفت فیزیکی صفر تا 80 درصدی دارد و در مجموع حدود 75 درصد از کل زیرسازی محور که حجم عملیات سنگینی نیز داشته است، انجام شده و آماده عملیات روسازی و ریل گذاری است.

وی در ادامه گفت: بنابراین می توان گفت که در حال حاضر 30 درصد زیرسازی، اجرای روسازی، ریل گذاری محور قم - اصفهان، اصلاحات مسیر در محور قم _ تهران، اجرای سیستم های سیگنالینگ برق و مخابرات در کل محور، احداث ایستگاه های عملیاتی و ایستگاه های مسافری در قم، اصفهان و تهران تجهیز ناوگان باقی مانده است.

صلواتی با اشاره به اینکه احداث پروژه از سال 1389 شروع شده و در طی این سال ها فراز و نشیب های زیادی داشته است، اظهار کرد: در برخی مقاطع زمانی کار با سرعت بیشتر و در برخی دیگر به دلیل تغییر قراردادها کار با سرعت کمتری انجام شده است.

وی افزود: با راه اندازی این قطار مسیر تهران - قم و قم - اصفهان هرکدام تقریبا یک ساعته خواهد شد و مسیر تهران - قم - اصفهان کمتر از دو ساعت خواهد بود.

بهره برداری از پروژه تا پایان دولت چهاردهم در صورت تامین اعتبار

صلواتی در پاسخ به این سوال که این پروژه چه زمانی به بهره برداری خواهید رسید، گفت: اگر موضوعات مالی این پروژه به نتیجه برسد و تعاملات مالی بین دو کشور ایران و چین در داخل کشور برطرف شود، تا پایان دولت چهاردهم می توانیم قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان را تکمیل و بهره برداری برسانیم.

به گفته وی، به لحاظ اجرایی دو تا سه سال زمان برای تکمیل آن نیاز است ولی ناهماهنگی هایی بین ارکان داخلی یعنی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و… پروژه را دچار تاخیر کرده است.

تکمیل پروژه به 20 میلیون یوان نیاز دارد

وی همچنین به اعتبارات پروژه نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون حدود چهار میلیارد یوان برای پروژه هزینه شده است و براساس برآوردها تا زمان بهره برداری هم 20 میلیارد یوان دیگر نیاز است که مقرر شده 10 میلیارد یوان توسط دولت و 10 میلیارد دیگر نیز توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی استان های قم و اصفهان تامین شود تا این پروژه به بهره برداری برسد.

8 میلیون مسافر در سال اول راه اندازی قطار جابه جا می شوند

مجری پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان در پاسخ به این سوال که راه اندازی این قطار چه مزایایی برای کشور خواهد داشت، افزود: 98 درصد مسافران در محور اصفهان، قم و تهران که حدود 10 میلیون مسافر در سال می شود، از جاده ها تردد می کنند و یک درصد نیز هوایی سفر می کنند. تردد از جاده علاوه بر افرایش مصرف سوخت، آلودگی هوا، افزایش میزان تصادفات به جاده ها نیز خسارت وارد می کند. با راه اندازی این قطار در کمترین حالت ممکن حدود 30 درصد جذب مسافر بیشتر خواهد شد و حدود هشت میلیون مسافر در سال اول با این قطار سریع السیر جابه جا خواهند شد.

وی ادامه داد: افق طرح هم جابه جایی 20 میلیون مسافر در سال است که بعد از 20سال اتفاق خواهد افتاد.

تکمیل کریدورهای اصلی کشور با راه اندازی قطار

صلواتی همچنین اضافه کرد: نکته مهمی که در احداث قطار پرسرعت تهران_ قم - اصفهان وجود دارد این است که می تواند به نوعی کریدورهای شمال - جنوب و شرق _ غرب را تکمیل کند. وقتی با احداث این خط ورود تکنولوژی و دانش فنی را به داخل کشور داشته باشیم، در همه موضوعات زیرسازی و روسازی، برق، ناوگان و…می توانیم به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

به گفته وی، در بحث طراحی و اجرای زیرسازی مسیرهای سریع السیر مهندسان داخلی قابلیت زیادی دارند و گام به گام بومی سازی و انتقال دانش فنی در حال انجام است.

63327065

اتصال بیش از 10استان به شبکه قطارهای پرسرعت؛ افق 10ساله

وی همچنین اتصال شهرهای دیگر به شبکه قطارهای پر سرعت را از دستاوردهای دیگر این پروژه دانست و گفت: همزمان با ورود تکنولوزی و دانش فنی به کشور می توانیم بیش از 10 استان دیگر از جمله تهران _ مشهد، تهران تبریز، اصفهان _ شیراز، اصفهان _ یزد، قم _ اراک و ادامه مسیر تا غرب کشور، شیراز _ بوشهر و بندرعباس یعنی عمده مناطق کشور را به شبکه قطارهای پرسرعت متصل کنیم که البته در افق 10ساله اتصال این شهرها ترسیم شده است.

صلواتی در پایان گفت: روند رشد و تحولات کنونی به گونه ای است که امیدواریم در بحث راه اندازی قطارهای پر سرعت صاحب سبک شویم. کشورهایی نظیر عربستان، ترکیه، عراق در حال بهره برداری از خطوط مختلف هستند، بنابراین کشور ما نباید با این همه سابقه و تقاضا از این موضوع عقب بماند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
واکنش مجمع تشخیص به ادعای ظهوریان درباره دستکاری CFT
  واکنش مجمع تشخیص به ادعای ظهوریان درباره دستکاری CFT
دهنوی با تاکید بر اینکه در مصوبه ارسالی مجلس به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در دی ماه سال 1397 چنین‌بندی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: همان طور که قبلا تلفنی خدمت شما عرض کردم،
پخش سریال پلیسی «بتا» تا 10 روز دیگر با حضور شهرام حقیقت دوست
  پخش سریال پلیسی «بتا» تا 10 روز دیگر با حضور شهرام حقیقت دوست
تهیه‌کننده مجموعه نمایش خانگی «برتا» به کارگردانی امیرحسین ترابی گفت که در این سریال که تا 10 روز دیگر وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود، رامین راستاد را در نقشی متفاوت از نقش‌هایی که تاکنون داشته خواهید دید و شهرام حقیقت دوست نیز در نقش پلیس ظاهر خواهد شد.
امان از مرگ خاموش!
  امان از مرگ خاموش!
مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن. این قاتل خاموش، هر ساله جان ده‌ها نفر از هموطنان ما را می‌گیرد و خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کند.
اصلاح قیمت بنزین؛ ضرورت انکارناپذیر یا اشتباه تکراری؟
  اصلاح قیمت بنزین؛ ضرورت انکارناپذیر یا اشتباه تکراری؟
قبل از اتخاذ هر تصمیمی اولاً پیوست‌های کارشناسی و عملی و پیش‌زمینه‌های انجام چنین اقدامی با درایت و منطق عاقلانه و عالمانه خوب سنجیده شود و ثانیاً زمینه پذیرش اقناعی آن کاملا صادقانه در مردم ایجاد شود.
زورگیرانی که هرگز به پایان خط نمی‌رسند!
  زورگیرانی که هرگز به پایان خط نمی‌رسند!
بازگشت مجرمان سابقه‌دار به مسیر سرقت و ارتکاب مجدد جرم از سوی آنان، همواره چالشی بزرگ برای دستگاه قضا، پلیس و بالطبع جامعه بوده است که به نظر می‌رسد قوانین به کار گرفته شده برای مجازات مجرمان،
آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه نظامی آمریکایی-اسراییلی
  آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه نظامی آمریکایی-اسراییلی
رسانه‌های عبری زبان در گزارشی از آتش‌سوزی بزرگی در کارخانه «Carmel Forge Ltd» شهر طیرات کارمل به دلیل اختلال مشکوک در تجهیزات صنعتی این کارخانه،
حمله جنگنده‌های اسراییل به رفح؛ آتش‌بس شکست
  حمله جنگنده‌های اسراییل به رفح؛ آتش‌بس شکست
ارتش اسراییل با نقض آتش‌بس در نوار غزه اهدافی را در جنوب این منطقه مورد تهاجم قرار داد.
افزایش رسمی قیمت محصولات ایران‌خودرو در کارخانه
  افزایش رسمی قیمت محصولات ایران‌خودرو در کارخانه
شرکت ایران‌خودرو با تعلیق نماد بورسی خود، قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرد
ماجرای تیراندازی در خیابان برازنده اصفهان چه بود؟
  ماجرای تیراندازی در خیابان برازنده اصفهان چه بود؟
روابط‌عمومی سپاه صاحب‌الزمان (عج) درباره تیراندازی در خیابان برازنده اصفهان توضیح داد.
سردار علایی: اسراییل هواپیماهای خاص ترور دارد/ همه حواسشان را جمع کنند
  سردار علایی: اسراییل هواپیماهای خاص ترور دارد/ همه حواسشان را جمع کنند
‏حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران، با اشاره به جنگ 12 روزه گفت: «اسراییل هواپیماها و پهپادهای مخصوص ترور دارد. ما باید اسراییل را آن‌چنان که هست بفهمیم.
چالش افزایشی بودن سل!
  چالش افزایشی بودن سل!
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان بروز سل در جمعیت زیرپوشش این دانشگاه به دلیل مجاورت با کشورهای افغانستان و پاکستان و از سوی دیگر ورود اتباع به این مناطق افزایشی است.
100 ضربه شلاق برای کابوس زنان
  100 ضربه شلاق برای کابوس زنان
مرد آزارگر زنان پس از دو بار نقض حکم اعدامش، این بار به 100 ضربه شلاق محکوم شد.
  پربیننده ترین اخبار       
  جانشین وحید هاشمیان در پرسپولیس مشخص شد
  تصویر؛ استوری خداحافظی رضا درویش از پرسپولیس
  2+1 نفر کاندیدای مدیرعاملی پرسپولیس؛ جانشین رضا درویش کیست؟
  ماجرای اختلاف کتایون ریاحی با سعید پورصمیمی
  یک استقلالی؛ کابوس جدید پرسپولیسی‌ها
  کشتی سرگردان پس از انفجار در خلیج عدن متعلق به ایران است؟
  تفال به حافظ: پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب / تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم
  خداحافظ هفته هفتم؛ و شاید خداحافظ وحید هاشمیان!
  اعتراف عجیب سارق شمشیر به‌دست ستارخان و گیشا
  کشف 12 کیلو قهوه تریاکی در فرودگاه!
  تصاویر؛ شادی گل خاص کریستیانو رونالدو با مدل موهای جدید!
  النصر مقابل الفتح؛ فلیکس هت تریک و کریستیانو رونالدو پنالتی خراب کرد
  ادارات این استان پنج‌شنبه‌ها دورکار شدند
  حقایقی که باید از ثبت‌نام وام یارانه 400 میلیونی بدانید
  استایل ساده و سنگین آنجلینا جولی در فستیوال فیلم رم
  زیباکلام: ما به FATF رسیدیم چون منطقه عوض شده، نه سیاست داخلی
  صراحت ناطق نوری؛ از نقد احمدی‌نژاد تا سیاست امروز
  پاکستان خطر طالبان را فهمید، ایران نه
  ادعای رسایی: بنزین 1500 تومانی 5500 تومان خواهد شد
  تعطیل کنید دفاتر نمایندگان مجلس در شهرستانها را/ براساس کدام منطق نماینده خود را همطراز وزیر کرده است؟
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved