دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: با وجود توان فنی و صنعتی لازم برای تولید موتورسیکلت های برقی در کشور، نبود زیرساخت های حمایتی، قیمت بالای باتری و محدودیت پیمایش موجب شده استقبال چندانی از این وسایل نقلیه صورت نگیرد. به گزارش ایسنا، در حالی که در جهان استفاده از موتورسیکلت های برقی به دلیل حذف قطعاتی چون کلاج، تسمه تایم، گیربکس، شمع، فیلتر هوا و روغن موتور و نداشتن آلودگی صوتی و زیست محیطی رواج یافته، در ایران استقبال از آن ها پایین است. به گفته بهمن ضیاءمقدم، وسعت کلان شهری مانند تهران و شیب های زیاد آن از دلایل نگرانی درباره توان حرکتی و خاموش شدن موتورسیکلت های برقی است. همچنین قیمت بالاتر این موتورسیکلت ها نسبت به نوع بنزینی و محدودیت پیمایش از عوامل اصلی عدم استقبال است. وی تأکید کرد که بیش از 90 درصد کاربران موتورسیکلت در کشور از آن به عنوان وسیله کار و منبع درآمد استفاده می کنند و به همین دلیل، مدل های برقی به دلیل محدودیت پیمایش و قیمت بالا پاسخگوی نیاز آن ها نیست. ضیاءمقدم توضیح داد: برای پاسخگویی به کاربری متداول در کشور، موتورسیکلت برقی باید باتری بالای 3000 وات داشته باشد تا بتواند بیش از 100 کیلومتر پیمایش کند، در حالی که پیک های موتوری روزانه بین 200 تا 250 کیلومتر حرکت می کنند. در حال حاضر، موتورسیکلت های برقی با توان 3000 وات و بالاتر حدود 200 میلیون تومان قیمت دارند که نیمی از آن مربوط به باتری است؛ باتری ای که پس از حدود سه سال باید تعویض شود. وی افزود: طرح هایی در دست بررسی است تا مالکیت باتری از دوش خریدار برداشته شده و دولت یا پیمانکار، باتری ها را تأمین کند. در این طرح، ایستگاه های تعویض باتری برای جایگزینی باتری های شارژ شده ایجاد می شود و هزینه باتری از قیمت نهایی محصول حذف خواهد شد. اجرای این طرح نیازمند تشکیل کارگروهی از نمایندگان تولیدکنندگان و سازمان های ذی ربط برای تعیین نوع و توان باتری های استاندارد است. به گفته دبیر انجمن، باتری های نوع لید اسید در داخل کشور تولید می شوند و توان تولید آن ها وجود دارد، اما زیرساخت لازم برای استفاده گسترده از موتورسیکلت های برقی هنوز فراهم نشده است. وی تأکید کرد که گسترش استفاده از این موتورسیکلت ها تنها با حمایت های جدی دولت، تعیین تکلیف مالکیت باتری و اجرای طرح توزیع و تعویض باتری ممکن خواهد بود. |