فرارو- بنز مایلر، غولی که باید در موزه های اشتوتگارت خاک می خورد، هنوز تولید می شود و همچنان در بازار آزاد تا 6 میلیارد تومان قیمت دارد. به گزارش فرارو؛ بنز مایلر یا همان مرسدس بنز Kurzhauber که زمانی نماد قدرت صنعتی بود، امروز سرتیتر کامیون های کُشنده قرار دارد. کامیونی که فاجعه محور فسا - داراب (22 مهر 1404) را رقم زد. یک خودرو پژو 405 در برخورد مستقیم با این کامیون کاملا له شد؛ همان دماغه و ارتفاع خطرناکی که از دهه ها پیش قاتل بسیاری از سرنشینان خودروهای سواری بود. طی این تصادف، پنج کارمند معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا در ماموریتی رسمی جان خود را از دست دادند. سانحه ای که نه حاصل اشتباه لحظه ای، بلکه نتیجه ادامه حیات یک پلتفرم نیم قرن پس از مرگ است. بنز مایلر همچنان بدون تجهیز به حداقل استانداردهای ایمنی در جاده های کشور تردد می کند. تیغه فولادی جاده؛ مایلر برابر خودروهای سواری  در حادثه فسا، تمام ضعف های مایلر در یک پکیج عیان شد. کامیونی با شاسی بلندتر از یک متر که هیچ سپر ضدزیرگیری در قسمت جلو ندارد که طی برخورد با خودروهای سواری به تیغه ای فولادی بدل می شود. بنابراین در لحظه تصادف، ضربه نه به نقطه های ایمنی خودرو، بلکه به شیشه جلو و سقف وارد شده و کابین در کسری از ثانیه خرد می شود. علاوه بر این، طراحی دماغه کوتاه مایلر، فضای فرو رفتن خودروهای کوچک را بطور کامل باز می گذارد. همچنین نبود سامانه های پایه ایمنی مانند ترمز ضدقفل (ABS) و کنترل پایداری (ESC)، همراه با وزن سنگین محور جلو، راننده را در لحظه بحرانی عملا از کنترل مسیر کامیون بازمی دارد. در چنین شرایطی، مایلر نه می چرخد و نه می ایستد؛ تمام انرژی برخورد را بی واسطه به کابین خودرو منتقل خواهد کرد، جایی که دیگر مجالی برای زنده ماندن باقی نمی ماند. شکاف ایمنی کامیون های امروز و مایلر دیروز ایمنی در نسل جدید کامیون ها دیگر موضوعی تشریفاتی نیست؛ در واقع، اساس طراحی هر خودرو سنگین همین شانس بقا برای سرنشینان خودروهای کوچک در برابر برخورد مستقیم است. سامانه هایی چون ترمز ضدقفل (ABS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کابین جلو موتور با ناحیه جذب ضربه و سپر ضدزیرگیری جلو، دقیقا با همین هدف ساخته شده اند تا با کاهش ارتفاع برخورد، از فرو رفتن سواری زیر شاسی جلوگیری کنند. بنز مایلر اما کپی ناقصی از محصول 1959 است؛ مطالعات فنی نشان می دهد احتمال نجات سرنشینان در برخورد مشابه با کامیون های مدرن آمریکایی مانند ماک Anthem یا ولوو FH تا پنج برابر بالاتر است، چراکه طراحی ارتفاع سپر و شکل بدنه، نیروی تصادف را در مسیر افقی توزیع می کند؛ در مایلر اما همین لحظه به نابودی بدل می شود؛ تصادف فسا در حقیقت برخورد دو جهان بود: یکی گرفتار در طراحی نیم قرن پیش اروپا و دیگری ناگزیر از زندگی در جاده های امروزی بدون هیچ الزام واقعی برای نوسازی ناوگان. تاریخچه مایلر؛ از شکوه آلمان تا خطر در ایران  سری Kurzhauber سال 1959 در کارخانه های مرسدس بنز آلمان متولد شد؛ در آغاز برای استفاده های نظامی و صنعتی طراحی شد و بعدها به بازارهای صادراتی راه یافت. تولید این سری تا سال 1995 در اروپا ادامه داشت اما به تدریج از چرخه جهانی کناره گیری کرد. نسخه های ساخته شده در برزیل هم تا سال 1991 در کشورهای آمریکای جنوبی و حتی ایالات متحده فروخته می شد و سپس جای خود را به محصولات مدرن تر Freightliner داد. به مرور، طراحی سنتی مایلر دیگر با استانداردهای ایمنی و کارایی روز سازگار نبود اما در کشورهای آسیایی مانند ایران و هند به حیات خود ادامه داد. در هند نسخه هایی با همین پلتفرم عرضه شد، هرچند سرانجام از خط تولید کنار رفت. مایلر در ایران هنوز به شکل عجیبی زنده است! تاریخ حضور آن به دهه پنجاه خورشیدی بازمی گردد؛ زمانی که شرکت ایران خودرو دیزل مونتاژ این کامیون را از نمونه های وارداتی آغاز کرد. در آغاز، تنها بدنه و شاسی مایلر از آلمان وارد و به تدریج بخش زیادی از قطعات از چین و هند در خطوط مونتاژ داخلی سرهم می شد. بنز مایلر با آن چهره کلاسیک و فناوری منسوخ همچنان در فهرست تولید ایران خودرو دیزل به نام مایلر 2628 یا زیرمایلر کمپرسی دیده می شود. قیمت کامیون بنز مایلر چقدر است؟ زیرمایلر کمپرسی مدل های مختلف در بازار پایتخت با قیمت 3٫2 تا حدود 6٫7 میلیارد تومان معامله می شوند؛ برآورد دلاری این کامیون طرح 1959 حدود 61 هزار دلار است؛ معادل کامیون مدرن ماک Anthem 2023 در بازار آمریکا. همین کامیون های قدیمی با موتورهای Euro III در بازار آسیا و هند 35 تا 45 هزار دلار فروخته می شوند. |