صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
شنبه، 26 مهر 1404 - 16:05   
 آخرین خبرها
  دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: قانون منع فعالیت ایرانیان دو تابعیتی تحمیل انگلیس است!
  کشف دایناسور سالمی که انگار دیروز مرده است!
  وام خودرو فرهنگیان چقدر است و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  آتش‌سوزی در خیابان انقلاب تهران + جزییات
  همه‌چیز درباره مینی‌ون ایران‌خودرو
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 48949صفحه نخست » اخبار مهمشنبه، 26 مهر 1404 - 13:50

کارتل ماشین چیست و چرا ترکیدن آن موتور خودرو را نابود می کند؟


کارتل ماشین، قطعه‌ای کوچک اما حیاتی در قلب موتور است که وظیفه ذخیره و گردش روغن موتور را برعهده دارد. اگر این بخش آسیب ببیند یا نشتی پیدا کند،

کارتل ماشین یکی از قطعات مهم و حیاتی در خودروهای احتراق داخلی است. فعالیت موتورهای احتراق داخلی بدون حضور کارتل امکان ناپذیر است. این قطعه با نام های متفاوتی همچون کارتر ماشین یا کارتل روغن نیز شناخته می شود.

در مطلب پیش رو از دیجیاتو به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و نکات تکمیلی پیرامون این قطعه را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر می خواهید به پرسش هایی از قبیل کارتل چیست؟ یا کارتل ماشین چیست؟ پاسخ دهید، در ادامه متن با همراه باشید. در این متن موضوعاتی از قبیل جوشکاری کارتل روغن یا شکستن کارتل روغن را نیز بررسی خواهیم کرد. کارتل ماشین چیست و چه وظیفه ای دارد؟

کارتل ماشین که در معنای صحیح با نام کارتر شناخته می شود، قطعه ای مهم و کلیدی در موتورهای درون سوز است که در پایین ترین بخش موتور و چسبیده به بلوک سیلندر قرار دارد. این قطعه را در زبان انگلیسی Oil Pan یا تابه روغن می نامند. به نظر می رسد از نام این قطعه، مشخص است که وظیفه آن چیست.

کارتل خودرو وظیفه دارد تا روغن موتور را پس از اتمام چرخه روغن کاری جمع آوری کرده و ذخیره نماید. این قطعه در واقع مخزن اصلی روغن موتور محسوب می شود. پمپ روغن با کارتل در تماس است و روغن مورد نیاز را برای گردش مجدد در سیستم، از طریق کارتل تأمین می کند. کارتل معمولا شبیه یک سینی بزرگ و عمیق است که مقادیر زیادی روغن درون آن جای می گیرند و به همین دلیل است که انگلیسی ها آن را تابه روغن می نامند.

کارتل در کجای ماشین قرار دارد؟

همان گونه که در قسمت قبلی اشاره کردیم، کارتل ماشین زیر بلوک سیلندر و در پایین ترین نقطه موتور قرار می گیرد. قرارگیری کارتل در این محل باعث می شود تا این قطعه در معرض آسیب های جاده ای همانند برخورد با دست اندازها، سنگ ها و اجسام تیز قرار بگیرد. برای محافظت از این قطعه، یک سپر فلزی یا پلاستیکی به نام سینی زیر موتور در نظر گرفته شده است. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که این قطعه توسط واشر کارتل به بلوک سیلندر متصل می شود تا از هرگونه نشت روغن جلوگیری به عمل آید.

نقش کارتل در سیستم روغن کاری

نقش کارتل ماشین در سیستم روان کاری موتور خودرو حیاتی محسوب می شود. این قطعه چند نقش را در موتورهای درون سوز ایفا می کند که به شرح زیر هستند:

ذخیره سازی : کارتل مکانی برای نگهداری تمامی روغن موتور خودرو محسوب می شود. خنک سازی : کارتل ابعاد بزرگی دارد و با هوای آزاد نیز در تماس است. بنابراین هنگام توقف یا حرکت خودرو، روغن ذخیره شده درون آن تا حدی خنک می شود. تأمین روغن مورد نیاز پمپ : لوله مکش پمپ روغن در خودروهای درون سوز، درون کارتل قرار دارد. روغن از این قطعه به سمت اجزای داخلی موتور کشانده می شود. تثبیت سطح روغن : در خودروهای پیشرفته تر، کارتل روغن به شکلی طراحی می شود که هنگام شتاب گیری یا ترمزهای ناگهانی، حرکت و پاشش روغن درون مخزن را به حداقل برساند. در نتیجه این اقدام، پمپ روغن همیشه دسترسی کافی به مقدار کافی روغن موتور خواهد داشت.

اجزا، جنس و ساختار کارتل خودرو

کارتل خودرو از چند جز اصلی تشکیل شده است. این اجزا شامل واشر، پیچ تخلیه، سینی و پلیت ها (صفحه آهنی داخل کارتل) هستند. در ادامه به جزییات این بخش ها خواهیم پرداخت:

سینی اصلی یا بدنه کارتل : بخش اصلی و مخزن روغن است که معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته می شود. واشر کارتل : این قطعه یک درزگیر مهم است که بین کارتل و بلوک موتور قرار می گیرد. واشر کارتل از نشتی روغن جلوگیری می کند. پیچ تخلیه : این پیچ در پایین ترین نقطه کارتل قرار دارد و برای خروج روغن قدیمی هنگام تعویض روغن مورد استفاده قرار می گیرد. این پیچ به یک واشر فلزی یا لاستیکی مجهز است تا کاملاً آب بندی شود و از خروج روغن جلوگیری به عمل آید. بافل ها، پلیت ها یا صفحات آهنی : صفحات داخلی کارتل هستند که برای کنترل حرکت روغن در هنگام رانندگی پرشتاب و جلوگیری از کف کردن آن درون کارتل جاسازی شده اند. جنس بدنه و مقاومت مکانیکی

آن طور که در قسمت های قبل اشاره کردیم، کارتل خودرو در معرض ضربات خارجی و همچنین تغییرات دما قرار دارد. بنابراین کارتل باید مقاومت مناسبی داشته باشد. به طور معمول کارتل ها از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته می شوند.

ورق فولادی فشرده رایج ترین و ارزان ترین ماده ای است که برای ساخت کارتل استفاده می شود. این قطعه مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد اما وزن آن بالاتر از کارتل آلومینیومی است.

ماده دیگری که برای ساخت کارتل مورد استفاده قرار می گیرد، آلومینیوم است. استفاده از آلومینیوم برای ساخت کارتل به تکنیک ریخته گری نیاز دارد. کارتل های آلومینیومی معمولاً سبک تر هستند و درون آن ها از پره های خنک کننده استفاده شده است تا حرارت را به بیرون انتقال دهند. کارتل های آلومینیومی برای خودروهای اسپرت یا گران قیمت استفاده می شوند.

تفاوت کارتل های فلزی و آلومینیومی

ویژگی

کارتل فولادی (فلزی)

کارتل آلومینیومی

وزن

سنگین تر

سبک تر

هزینه

ارزان تر

گران تر

خنک کاری

ضعیف تر

بهتر (به دلیل رسانایی بهتر آلومینیوم)

مقاومت در برابر ضربه

معمولاً انعطاف پذیرتر (کمی خم می شود)

شکننده تر (با ضربه شدیدتر احتمال ترک خوردن وجود دارد)

کاربرد

خودروهای اقتصادی و معمولی

خودروهای اسپرت و مدرن

انواع کارتل خودرو

به طور کلی دو نوع کارتل در خودروها وجود دارد. نحوه تقسیم بندی کارتل ها براساس نوع مدیریت روغن است. این دو نوع، کارتل تر و کارتل خشک هستند.

کارتل تر چیست؟

کارتل تر (Wet Sump) نوع رایج سیستم روغن کاری است که در اکثر خودروهای معمول بازار مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم، کارتل زیر موتور قرار دارد و تمام روغن موتور هنگامی که فرآیند روغن کاری تمام می شود، در همین مخزن ذخیره می شود. پمپ روغن نیز روغن موتور را به صورت مستقیم از همین کارتل به درون موتور پمپاژ می کند. کارتل های تر ساده هستند، قابلیت اطمینان بالایی دارند و هزینه تولید آن ها نیز پایین است.

کارتل خشک چیست؟

کارتل خشک (Dry Sump) برای خودروهای اسپرت و مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم، کارتل زیر موتور قرار دارد اما بسیار کم عمق است. در کارتل های خشک، روغن به سرعت جمع آوری می شود و در زمانی کوتاه توسط پمپ های مکش به یک مخزن جداگانه روغن که در جای دیگری از خودرو قرار دارد، منتقل می شود.

تفاوت های کاربردی و ساختاری کارتل خشک و تر:

ویژگی

کارتل تر (Wet Sump)

کارتل خشک (Dry Sump)

محل ذخیره روغن

مستقیماً در کارتل زیر موتور

مخزن روغن خارجی (Separate Reservoir)

تعداد پمپ

یک پمپ اصلی

یک پمپ فشار و چند پمپ مکش

ارتفاع موتور

موتور بلندتر (کارتل زیر آن است)

موتور کوتاه تر (قابلیت نصب پایین تر)

کنترل روغن در پیچ ها

محدود (احتمال کمبود روغن رسانی)

عالی (روغن همیشه در مخزن خارجی است)

کاربرد

خودروهای شهری و خانوادگی

خودروهای مسابقه ای و سوپر اسپرت

علائم خرابی و ترکیدن کارتل ماشین

خرابی کارتل که در شکل های ترکیدگی یا نشتی ظهور می کند، یکی از مشکلات جدی این قطعه است. این مشکل می تواند منجر به آسیب های فاجعه باری شود که سلامت موتور را به خطر می اندازند. خرابی کارتل چند نشانه دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

نشتی روغن در زیر خودرو

شایع ترین علامت خرابی کارتل، نشتی روغن و مشاهده لکه های روغن موتور زیر خودرو است. این علامت هنگامی که خودرو را برای مدت طولانی پارک کرده اید، بروز پیدا می کند. نشتی کارتل خودرو می تواند بر اثر ضربه مستقیم به بدنه کارتل یا فرسودگی و خرابی واشر کارتل باشد. همچنین در صورت بروز مشکل برای پیچ تخلیه نظیر سفت شدن بیش ازحد یا خرابی واشر پیچ، روغن موتور از کارتل به بیرون نشت خواهد کرد.

روشن شدن چراغ چک روغن

اگر کارتل سوراخ شود یا نشتی شدید در آن به وجود آید، سطح روغن موتور کاهش خواهد یافت. هنگامی که سطح روغن موتور به کمتر از حد ایمن برسد، سنسور فشار روغن فعال می شود و چراغ هشدار روغن نیز روشن خواهد شد. در این شرایط باید بلافاصله موتور را خاموش کنید و سطح روغن را چک نمایید. ادامه حرکت در وضعیتی که چراغ روغن خودرو روشن است، به موتور آسیب جدی وارد می کند. همچنین اگر سطح روغن به صورت غیرطبیعی پایین می آید، ممکن است خودرو دچار روغن سوزی شده باشد.

صداهای غیرعادی موتور

کمبود شدید روغن در اثر نشتی کارتل، باعث می شود تا اجزای متحرک موتور به خوبی روغن کاری نشوند و در اصطلاح خشک کار کنند. بنابراین اگر کارتل نشتی داشته باشد، صداهای ناهنجاری از میل لنگ، یاتاقان ها و سوپاپ ها به گوش خواهد رسید. شنیده شدن صدای ساییدگی فلز روی فلز، نشان دهنده اصطکاک و آسیب داخلی به موتور است.

دلایل خرابی یا ترک کارتل خودرو

عوامل مختلفی ممکن است باعث خرابی کارتل خودرو شوند. این عوامل ممکن است به صورت فیزیکی یا شیمیایی، بر سلامت کارتل تأثیر منفی بگذارند. در ادامه دلایل خرابی این قطعه را بررسی خواهیم کرد.

ضربه مستقیم به کارتل

شایع ترین دلیلی که باعث ترک خوردن یا سوراخ شدن کارتل می شود، برخورد مستقیم بدنه آن با اجسام خارجی است. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که با سرعت بالا از روی دست اندازهای بزرگ عبور کنید، سنگ ها و قطعات فلزی سطح جاده به کارتل برخورد کنند، خودرو از ناحیه کارتل دچار سانحه شود یا با خودرو سواری به آفرود بروید.

دمای بالا و شوک حرارتی

یکی دیگر از دلایل نشتی کارتل، شوک حرارتی است. اگر موتور برای مدت طولانی بدون روغن کاری مناسب کار کند، دچار افزایش دما می شود. در این زمان اگر آب سرد روی کارتل بپاشد، این قطعه دچار شوک حرارتی خواهد شد. شوک حرارتی باعث می شود تا ترک هایی روی بدنه کارتل ایجاد شود.

نقص در طراحی یا تولید

گاهی اوقات راننده در خرابی کارتل تقصیری ندارد و این قطعه به دلیل ساخت نامناسب دچار مشکل شده است. استفاده از آلیاژ نامرغوب در تولید کارتل، نصب نامناسب واشر و رزوه های خراب پیچ تخلیه، باعث آسیب پذیری کارتل می شوند که در نتیجه آن نشتی اتفاق خواهد افتاد.

راه های جلوگیری از خرابی کارتل ماشین

حتماً تابه حال متوجه شده اید که کارتل خودرو یک قطعه حساس است و اهمیت بالایی دارد. بنابراین باید از آن محافظت کرد تا آسیب نبیند. در ادامه راهکارهایی برای محافظت از کارتل خودرو ارائه شده اند.

استفاده از سینی زیر موتور

نصب سینی زیر موتور بهترین راه پیشگیری از خرابی کارتل است. این سینی ها از جنس فولاد، آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می شوند. وظیفه این سینی ها، جذب ضربات احتمالی است. همچنین نصب سینی زیر موتور از برخورد سنگ و فلزات با کارتل خودداری می کند.

چک کردن سطح روغن به صورت منظم

چک کردن هفتگی سطح روغن در موتورهای درون سوز، موضوعی حیاتی است. با انجام این کار می توانید متوجه شوید که آیا نشتی در موتور اتفاق افتاده است یا خیر. درصورت بروز نشتی، می توانید آن را شناسایی و رفع کنید.

انجام سرویس های دوره ای در موعد مقرر

انجام سرویس های دوره ای یکی دیگر از راه های حفظ سلامت کارتل و سیستم روغن کاری است. در این سرویس ها، روغن موتور و فیلتر روغن تعویض می شوند. همچنین وضعیت واشر کارتل و پیچ تخلیه نیز بررسی می شود تا مطمئن شوید که هیچ گونه نشتی از این ناحیه وجود ندارد.

روش های تعمیر و رفع نشتی روغن از پیچ کارتل

برای تعمیر کارتل آسیب دیده، نخست باید به میزان آسیب وارده توجه کنید. در آسیب های کوچک، امکان تعمیر کارتل وجود دارد تا برای مدتی همچنان بتوانید از این قطعه استفاده کنید. بااین حال در آسیب های بزرگ، راهی به جز تعویض کارتل وجود ندارد.

تعمیر موقت با چسب یا جوشکاری

در زمان بروز نشتی های جزیی، ترک های محدود یا سوراخ های کوچک، می توانید از چسب زدن یا جوشکاری برای تعمیر کارتل استفاده کنید. این روش، یک راه حل اضطراری است که باعث می شود تا خودرو بتواند همچنان به فعالیت خود برای مدتی محدود ادامه دهد. همچنین باید توجه داشته باشید که جوشکاری کارتل باید توسط جوشکار ماهر و پس از تخلیه کامل روغن انجام شود.

تعویض کامل کارتل

هنگامی که کارتل دچار آسیب ساختاری جدی شده باشد، ترک های بزرگ و متعدد روی آن مشاهده شود یا رزوه پیچ تخلیه خراب شده باشد، بایستی نسبت به تعویض کارتل اقدام کنید. در این وضعیت باید روغن به طور کامل تخلیه شود، پیچ های نگهدارنده باز شوند، کارتل قدیمی جدا شود، سطح بلوک موتور تمیز شود و سپس کارتل جدید به همراه واشر نصب شود.

هزینه های تقریبی تعمیر یا تعویض کارتل چقدر است؟

هزینه های تعمیر یا تعویض کارتل بسته به کاری که شما می خواهید انجام دهید، متغیر است. ترمیم رزوه پیچ تخلیه با استفاده از چسب، کمترین هزینه را به همراه دارد. جوشکاری ترک های کوچک هزینه بالاتری را روی دست شما می گذارد و به مهارت جوشکار بستگی دارد.

در نهایت تعویض کامل کارتل بیشترین هزینه را برای شما به دنبال خواهد داشت. در این حالت بایستی کارتل و قطعات آن خریداری و نصب شوند. همچنین باید روغن موتور و فیلتر روغن نیز تعویض شوند. هزینه تعویض کامل کارتل یک خودرو ایرانی مرسوم در سال 1404 به همراه بررسی های پس از آن، حدود 16 تا 20 میلیون تومان است.

جمع بندی

در نگاه اول، کارتل ماشین قطعه ای کم اهمیت به نظر می رسد که تنها وظیفه آن جمع آوری روغن موتور است. بااین حال اگر عمیق تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که این قطعه حامی و تضمین کننده عملکرد روان سیستم روغن کاری موتور است. موقعیت این قطعه که زیر موتور قرار دارد، باعث می شود تا کارتل در معرض آسیب های جدی فیزیکی قرار بگیرد و بایستی از آن محافظت به عمل آید. نصب یک سینی محافظ، انجام سرویس های دوره ای و چک کردن مداوم سطح روغن موتور، سلامت این قطعه را برای مدتی طولانی تضمین خواهد کرد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: قانون منع فعالیت ایرانیان دو تابعیتی تحمیل انگلیس است!
  دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: قانون منع فعالیت ایرانیان دو تابعیتی تحمیل انگلیس است!
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از منع به‌کارگیری نخبگان دو تابعیتی در دانشگاه‌ها، قوانین مربوط به فعالیت ایرانیان دارای تابعیت دوگانه را اشتباه و ناشی از تحمیل آن از سوی انگلیس به مجلس ایران در دوران پهلوی اول خواند.
همه‌چیز درباره مینی‌ون ایران‌خودرو
  همه‌چیز درباره مینی‌ون ایران‌خودرو
بستیون NAT از خودروهای برقی و چینی است که از سوی ایران‌خودرو وارد شده است؛ این خودرو در دسته‌ مینی‌ون قرار دارد
رونمایی از گوشی گیمینگ اقتصادی اچ‌تی‌سی با باتری غول پیکر
  رونمایی از گوشی گیمینگ اقتصادی اچ‌تی‌سی با باتری غول پیکر
در نمایشگاه GITEX 2025، HTC با رونمایی از گوشی گیمینگ اقتصادی و مدل‌های جدید سری Wildfire، دنیای موبایل را با طراحی‌های جذاب و باتری غول‌پیکر 5,600 میلی‌آمپرساعتی به هیجان آورد!
ارسال پیامک هشدار آنی تخلف سرعت در تهران آغاز شد
  ارسال پیامک هشدار آنی تخلف سرعت در تهران آغاز شد
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران از آغاز شدن ارسال پیامک هشدار آنی تخلف سرعت در پایتخت خبر داد.
انفجار خط لوله هیدروژن کره جنوبی؛ 5 نفر زخمی شدند
  انفجار خط لوله هیدروژن کره جنوبی؛ 5 نفر زخمی شدند
بنابر اعلام منابع محلی، 5 کارگر بر اثر انفجار خط لوله هیدروژن در یک پالایشگاه در جنوب شرقی کره جنوبی زخمی شدند.
دستگیری سارق حرفه‌ای با 49 فقره سرقت
  دستگیری سارق حرفه‌ای با 49 فقره سرقت
معاون عملیات ویژه پلیس آگاهی فراجا از دستگیری سارقی حرفه‌ای با 49 فقره سرقت موتورسیکلت، منزل و اماکن خصوصی خبر داد.
حادثه دریایی جدید در سواحل یمن
  حادثه دریایی جدید در سواحل یمن
بنابر اعلام یک رسانه عربی یک حادثه امنیتی جدید در مقابل سواحل یمن رخ داده است.
طولانی‌ترین موج تاریخ توسط ماهواره‌ها شکار شد
  طولانی‌ترین موج تاریخ توسط ماهواره‌ها شکار شد
طوفان عظیم Eddie در دسامبر 2024 امواجی با ارتفاع نزدیک به 20 متر در اقیانوس آرام شمالی ایجاد کرد و تمامی رکوردهای قبلی را شکست.
خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد 60 روز اجازه تردد می‌گیرند
  خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد 60 روز اجازه تردد می‌گیرند
برخلاف گذشته که خودروها تنها مجاز دو نوبت تردد 30 روزه در سال بودند، هم اکنون این مدت به 4 نوبت 15 روزه (مجموعاً 60 روز) افزایش یافته است.
بهرام عظیمی: مجبورم کردند «مصلای نیمه‌کاره» را در «تهران 1500» تکمیل کنم!
  بهرام عظیمی: مجبورم کردند «مصلای نیمه‌کاره» را در «تهران 1500» تکمیل کنم!
بهرام عظیمی، انیمیشن‌ساز شناخته‌شده، از ایده‌ای جالب اما سانسورشده در ساخت انیمیشن «تهران 1500» پرده برداشت؛ او می‌خواست مصلای ناتمام تهران را در آینده نیز نیمه‌کاره نشان دهد،
نقد و بررسی فیلم ترسناک «شلبی اوکس»
  نقد و بررسی فیلم ترسناک «شلبی اوکس»
فیلم «Shelby Oaks» نخستین تجربه کارگردانی یوتیوبر مشهور کریس استاکمن است که با الهام از آثار کلاسیک وحشت ساخته شده است.
تجارت با واکسن 20 میلیون تومانی در بازار سیاه/ چرا گارداسیل قاچاق می‌شود؟
  تجارت با واکسن 20 میلیون تومانی در بازار سیاه/ چرا گارداسیل قاچاق می‌شود؟
سازمان غذا و دارو اعلام کرد که ویال‌های قاچاق گارداسیل در بازار آزاد و خارج از مسیر رسمی داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.
  پربیننده ترین اخبار       
  در پی رفتار عجیب؛ حسین حسینی به کمیته انضباطی باشگاه سپاهان فراخوانده شد
  وای اگر وحید هاشمیان امشب برنده نشود ...
  علت به کما رفتن صابر کاظمی مشخص شد
  موشک تاماهاک چیست و چه مشخصاتی دارد؟
  ظهره‌وند، نماینده تهران به 3 ماه حبس تعلیقی محکوم شد
  تصویر؛ پیغام روزبه چشمی به استقلالی‌ها با ادبیاتی خاص!
  حمله نماینده مجلس به ظریف/ هشدار پیگیری قضایی در صورت تکرار
  آقای رحیم صفوی! در برابر خدا ادب داشته باشید/ دعا کنید خداوند سعادت شهادت نصیب کند حتی در استخر!
  ببینید؛ سرقت بزرگ طلا توسط سه زن چادری
  سریال «نون خ» از دستور کار تلویزیون خارج شد/ آقاخانی در «اسباب زحمت»
  اظهارات جالب نیک واکر درباره هادی چوپان
  از برجام تا هواپیمای اوکراینی؛ پروژه حذف روحانی و ظریف کلید خورد
  شوک بزرگ صبحگاهی؛ صابر کاظمی به کما رفت
  جزییات جدید پرونده قتل امام جماعت مسجد بقیه الله تهران
  خاطره‌ افسانه چهره‌آزاد از جوانی خسرو شکیبایی و هادی اسلامی
  مازیار لرستانی: فرزندم را از دست دادم
  ساعت بازی فوتبال خیبر خرم‌آباد - پرسپولیس؛ امروز 26 مهر
  سفره‌های خالی مردم
  آسانی، مرد روزهای سخت؛ پای چپی که استقلال را به راه راست هدایت می‌کند
  آسیب «قانون‌نویسی پشت درهای بسته»
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved