علیرضا کاظمی، وزیر اموزش و پرورش، در بیست و هفتمین جشنواره تجلیل از خیران مدرسه ساز اصفهان که در سالن همایش های بین المللی این استان برگزار شد، گفت: مدرسه، کانون اصلی تحول در جامعه است و آینده جامعه به میزان توجه ما به مدرسه، نظام تعلیم و تربیت، معلمان و نیازهای دانش آموزان بستگی دارد. به گزارش اطلاعات، وی گفت: پارسال افزون بر 2400پروژه آموزشی در قالب طرح مدرسه سازی به بهره برداری رسید و این دستاورد نتیجه همت والای خیرین و مدیران متعهد بود. وجود خیرین، نعمتی الهی برای جامعه است و باید آنان را به دلیل ساختن فرهنگ و ایمان جامعه، بزرگ بشماریم. آموزش و پرورش وظیفه دارد خیرین مدرسه ساز که معلمان فرهنگ نیکوکاری در جامعه هستند را به عنوان الگوهای ماندگار معرفی کند. کاظمی ادامه داد: در تلاشیم آموزش و پرورش را به مساله اول کشور بدل کنیم که خیرین مدرسه ساز می توانند نقش بسزایی در این مسیر داشته باشند. هرچند ساخت مدرسه در جای خود ارزشی بزرگ و ماندگار دارد اما خیران مدرسه ساز فقط مدرسه نمی سازند؛ بلکه فرهنگ یک جامعه را می سازند و ارزش ساخت فرهنگ بسیار بالاتر از ساخت مدرسه است. وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نگرش رییس جمهوری به تحول در نظام تعلیم و تربیت، بر ارتقای کیفیت است، تاکید کرد: توجه دولت به حوزه تعلیم و تربیت اصلا در سطح شعار نیست؛ دکتر پزشکیان تاکنون بیش از 50جلسه تخصصی در حوزه آموزش و پرورش برگزار کرده که چنین سطحی از تمرکز مدیریتی در هیچ دوره ای سابقه نداشته است. دولت علاوه بر فراهم کردن فضاهای آموزشی استاندارد و مطلوب برای دانش آموزان، به تجهیز مدارس با امکانات مدرن و فناوری های روز دنیا متناسب با نیازهای تربیتی آینده دانش آموزان توجه ویژه ای دارد. کاظمی گفت: توانمندسازی معلمان و مدیران و توجه به دغدغه های آنان، تقویت فعالیت های پرورشی و فرهنگی و ارتقای هویت ملی، مدرسه سازی، ایجاد امید، نشاط و شادابی در دانش آموزان از اولویت ها و برنامه های مهم آموزش و پرورش است و این تحول، زمانی محقق می شود که نگرش ها و باورها در آحاد جامعه تغییر کند. وی با بیان این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همه امکانات سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سایر امکانات این وزارتخانه را در اختیار دستگاه تعلیم و تربیت قرار داده است، افزود: تلاش خواهیم کرد تا هر دانش آموز با فراگیری یک مهارت، توانمند و از یک زندگی درست بهره مند شود و این همکاری به طور حتم تحولات بزرگی را رقم خواهد زد. 6 راهبرد نظام تعلیم و تربیت وزیر آموزش و پرورش همچنین در نشست مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: توسعه فضاهای آموزشی استاندارد، ارتقای تجهیزات و فناوری مدارس، افزایش کیفیت عملکرد معلمان، توسعه فضاهای ورزشی، گسترش فعالیت های پرورشی و فرهنگی و توانمندسازی مدیران مدارس، 6راهبرد اصلی نظام تعلیم و تربیت است. کاظمی افزود: برای توسعه فضاهای آموزشی استاندارد و ارتقای تجهیزات و فناوری مدارس، تاکنون 2مدرسه با دستور رییس جمهوری تجهیز شده و آماده بهره برداری است و در صورت تایید، این الگو در سایر مدارس اجرا خواهد شد. وی گفت: برای توانمندسازی معلمان هم نقشه راهی ترسیم و بخش مهمی از آن در نیمه نخست امسال محقق شده است؛ همچنین توانمندسازی مدیران مدارس هم در قالب الگوی مدرسه تراز در حال اجراست. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت صدا وسیما گفت: دانش آموزی که مثلا در استان کردستان، خراسان، سیستان و بلوچستان و استان مرزی حضور دارد، باید بتواند از بهترین کلاس درس استفاده کند. مسیر آن صداوسیماست؛ ضریب پوشش صداوسیما در بسیاری از شبکه ها 100درصد است و این ظرفیت بی نظیری است. تجربه خوبی با صداوسیما در دوران کرونا داشتیم، گام بلندی برداشته ایم و تقویم اجرایی برنامه تلویزیونی ایران را آماده کردیم و درس هایی که قبلاً آماده شده، اکنون آماده ارائه برای همه مقاطع تحصیلی است. هیچ مقطعی از چشم ما دور نیست؛ یکی از مهم ترین گام ها در توسعه عدالت آموزشی همین مدرسه تلویزیونی است که امیدواریم زودتر راه اندازی شود. بیمه معلمان مدارس غیر دولتی همچنین رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی کشور در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: معلمان مدارس غیر دولتی در صورت فعالیت 30ساعت در هفته، بیمه کامل دریافت می کنند و اگر ابلاغ آن ها کمتر از 30 ساعت در هفته باشد به تناسب آن بیمه و حقوق دریافت خواهند کرد. احمد محمودزاده همچنین از تصویب طرح راه اندازی مدارس مجازی و اجرای آن تا 3ماه آینده خبر داد و افزود: کاهش آمار بازماندگان از تحصیل و زیر پوشش قراردادن دانش آموزان ایرانی خارج از کشور برای آموزش رسمی از اهداف این طرح است. وی گفت: 25درصد از سرفصل های آموزشی در مقاطع مختلف به آموزش فرهنگ تعاون و کارآفرینی اختصاص می یابد و این موضوع با همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در حال پیگیری است. افتتاح نخستین سالن ورزشی دانش آموزان بنا به این گزارش وزیر آموزش و پرورش همچنین در سفر به اصفهان، نخستین سالن ورزشی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور را در مجموعه ورزشی مادر ناحیه پنج شهر اصفهان افتتاح کرد. این سالن ورزشی حاصل تلاش 5ساله دستگاه های مختلف آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است که فرایند ساخت آن از سال 1399آغاز شده بود. این مجموعه ورزشی با زیربنای بالغ بر 2500متر مربع در 2طبقه طراحی و ساخته شده و برای احداث آن اعتباری بالغ بر 200میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی هزینه شده است. در طبقه همکف این مجموعه، کلاس های درس تربیت بدنی برای دانش آموزان ابتدایی مدارس همجوار و فضاهای بازی مادر و کودک طراحی شده است. |