فرارو- ثبت نام پارس نوآ، محصول جدید شرکت پارس خودرو که به نوعی وارث معنوی ال 90 محسوب می شود تا ساعت 24 روز جمعه 25 مهرماه ادامه دارد. به گزارش فرارو؛ پارس نوآ برای سگمنت خودروهای خانوادگی اتفاق مهمی خواهد بود. این خودرو از نظر فنی قابل قبول به نظر می رسد و طراحی نسبتاً جدیدی دارد. همچنین در مقایسه با رقبای مستقیم از ارزش خرید مناسبی برخوردار است اما با توجه به شیوه عرضه مشارکت در فروش باید ثبت نام پارس نوآ را نوعی سرمایه گذاری میان مدت دانست و به خریداران هشدار داد آمادگی پذیرش ریسک تغییر قیمت نهایی و تأخیر احتمالی در تحویل را داشته باشند. اگر هدف خریدار، دریافت خودرویی نسبتا ایمن و با کیفیت مونتاژ قابل قبول در بازه زیر 800 میلیون تومان باشد، ثبت نام در طرح پارس خودرو می تواند گزینه ای منطقی باشد اما اگر دنبال سود مالی هستید، در کنار کلی مزایا باید به یک سری ملاحظات نیز توجه کنید. 6 مزیت فنی و اقتصادی ثبت نام پارس نوآ دست کم شش دلیل اقتصادی و فنی وجود دارد که در نهایت باعث می شوند حضور و مشارکت در طرح ثبت نام پارس نوآ پارس خودرو توجیه پذیر به نظر برسد. 1. موتور ME16 پارس نوآ؛ ارتقای فنی نسبت به کوییک و ساینا یکی از اصلی ترین مزیت های پارس نوآ پارس خودرو استفاده از موتور جدید ME16 است که در واقع همان نسخه ارتقایافته موتور TU5 پلاس محسوب می شود. این موتور 1.6 لیتری با توان 111 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر، در مقایسه با پیشرانه های ضعیف ساینا و کوییک، قدرت و نرمی عملکرد بهتری دارد. پارس نوآ از لحاظ کیفیت فنی در سطحی بالاتر از محصولات فعلی سایپا قرار می گیرد. تعلیق مک فرسون در جلو و محور پیچشی نیمه مستقل در عقب نوید سواری پایدار و ایمن را می دهد. از سوی دیگر، وجود سامانه هایی مانند ESP، HSA و TCS نشان می دهد پارس خودرو (با فشار استانداردهای 85گانه) سطح ایمنی را به کار گرفته است. 2. قیمت پارس نوآ در مقایسه با تارا و شاهین با وجود آنکه پارس نوآ از همان موتور مورد استفاده در تارا و شاهین بهره می برد، قیمت نهایی پارس نوآ به مراتب پایین تر از این دو خودرو برآورد شده است. پارس خودرو اعلام کرده قیمت خالص نهایی 733 میلیون تومان خواهد بود. هرچند در عمل، این عدد بسته به شرایط تولید تا زمان صدور دعوت نامه ممکن است تغییر کند. پایین بودن قیمت به حذف برخی امکانات لوکس مانند صندلی چرمی، سانروف یا سیستم تهویه کاملاً اتوماتیک برمی گردد. با این حال، وجود امکانات استاندارد نظیر مانیتور 7 اینچی، آینه های برقی، حسگر نور و باران و چراغ دی لایت باعث می شود پارس نوآ از نظر ارزش خرید، جایگاه مناسبی در بازه قیمتی خود داشته باشد. 3. مقایسه پارس نوآ با رانا پلاس؛ برتری در مونتاژ و کابین در بازار فعلی، نزدیک ترین رقیب از نظر ابعاد، توان فنی و سطح امکانات، رانا پلاس ایران خودرو است. هر دو خودرو با موتور 1600 سی سی و گیربکس دستی عرضه می شوند و وزن و ابعاد مشابهی دارند. با این حال، پارس نوآ به خاطر طراحی داخلی مدرن تر، سیستم فرمان دی کات با کلیدهای مولتی مدیا و نمایشگر بزرگ تر، دست بالا را دارد. همچنین در حضورهای نمایشگاهی تا الان کیفیت مونتاژ کابین و متریال مورد استفاده در پارس نوآ بالاتر از رانا پلاس گزارش شده است. 4. کیفیت مونتاژ پارس نوآ؛ پشتوانه برند پارس خودرو نام پارس خودرو در ذهن بسیاری از خریداران ایرانی یادآور دقت مونتاژ و کیفیت نسبی بالا است. در دوره ای که تندر 90 به صورت مشترک میان ایران خودرو و پارس خودرو تولید می شد، نسخه پارس خودرو به دلیل مونتاژ دقیق ، با قیمت بیشتر در بازار معامله می شد. این سابقه اعتماد باعث شده بسیاری از خریداران نسبت به ثبت نام پارس نوآ پارس خودرو احساس اطمینان بیشتری داشته باشند. انتظار می رود کنترل کیفی و مراحل تست نهایی این خودرو، مشابه استانداردهای سخت گیرانه انجام شود. نمای جانبی یادآور تندر 90 است اما ترکیب اغراق آمیز گلگیر و جلوپنجره و چراغ های بزرگ باعث شده خودرو ناهماهنگ باشد 5. طراحی کاربردی و رسمی پارس نوآ؛ ظاهر متفاوت برای خانواده ها از نظر طراحی ظاهری، پارس نوآ تلفیقی از زبان طراحی تندر 90 و سبک عضلانی نسل جدید خودروهای داخلی است. هرچند این طراحی در گذشته با برچسب هایی مثل اداری و کارمندی قضاوت می شد اما دقیقاً برای همان گروه از مشتریان هدف گذاری شده که به دنبال خودرویی با ظاهر رسمی و کاربرد خانوادگی هستند. در بازه قیمت زیر یک میلیارد تومان، بازار ایران به محصولی نیاز داشت که نه مانند 207 جوان پسند و اسپرت باشد و نه ساده و اقتصادی مانند کوییک. پارس نوآ می تواند این خلأ را پر کند. 6. مزایای طرح مشارکت در تولید پارس نوآ پارس خودرو عرضه این محصول را به صورت مشارکت در تولید آغاز کرده است. موعد تحویل در این روش فروش اگرچه کمی طولانی است اما برای افرادی که نقدینگی کامل ندارند، فرصت مناسبی به شمار می رود. در این طرح، متقاضیان هنگام ثبت نام وجهی پرداخت نمی کنند و تنها پس از برنده شدن در قرعه کشی باید 435 میلیون و 310 هزار تومان پیش پرداخت علی الحساب بپردازند. موعد تحویل از آذر تا اسفند 1405 اعلام شده است. پارس خودرو برای جبران خواب سرمایه مشتریان، سود مشارکت 19.5 درصد سالانه، سود انصراف 16.5 درصد و سود تأخیر 12 درصد سالانه در نظر گرفته است. به عنوان مثال، اگر موعد تحویل آذر 1405 باشد، متقاضی بابت سود مشارکت حدود 85 میلیون تومان دریافت می کند که این رقمی نزدیک سود سپرده بانکی یک ساله است. معایب ثبت نام پارس نوآ و ریسک های مهم سوای تمام مزایا که در بالا برشمردیم شرکت در ثبت نام پارس نوآ بدون ریسک نیست. مهم ترین مواردی که باید پیش از تصمیم گیری در نظر گرفته شود را برایتان فهرست می کنیم. 1. طراحی بحث برانگیز پارس نوآ و فاصله از ال 90 اصلی در طراحی ال نود ایرانی سعی کرده اند از اصالت فنی محصول اصلی بهره ببرند اما در جزییات بدنه، به ویژه در نمای جلو و عقب، تغییرات سر و شکلی اغراق آمیز دارد. ظاهر عضلانی جدید تا حدی از سادگی و تناسب مدل اصلی فاصله گرفته است. درها در نمای جانبی هنوز یادآور تندر 90 هستند اما ترکیب گلگیر برجسته و چراغ های بزرگ عقب باعث شده خودرو از برخی زوایا ناهماهنگ به نظر برسد. 2. ریسک زمان تحویل طولانی و نامشخص بودن قیمت نهایی پارس نوآ بر اساس اطلاعیه رسمی، تحویل خودرو به متقاضیان برای آذر و اسفند 1405 برنامه ریزی شده است. این یعنی فاصله ای حدود یک سال تا دریافت خودرو! ضمن اینکه قیمت نهایی پارس نوآ هنگام صدور دعوت نامه اعلام می شود و ممکن است از رقم اولیه 733 میلیون تومان بیشتر شود. با توجه به روند تورم و افزایش هزینه های تولید، احتمال می رود قیمت نهایی در محدوده 850 تا 900 میلیون تومان قرار گیرد که تازه باید به آن هزینه عوارض و شماره گذاری و بیمه را هم اضافه کرد. 3. نرخ پایین سود مشارکت و تأخیر هرچند در ظاهر اعداد سود مشارکت 19.5 درصد و سود تأخیر 12 درصد اعلام شده اما در عمل این نرخ ها در مقایسه با تورم سالانه کشور چندان جذاب نیست. به ویژه سود تأخیر 12 درصد، در صورتی که تحویل خودرو بیش از موعد به تعویق بیفتد، جبران واقعی ارزش پول خریدار را نخواهد کرد. 4. ناشناخته بودن کیفیت سری اول پارس نوآ پارس نوآ نخستین تجربه تولید انبوه از پلتفرم داخلی سازی شده تندر 90 است. تا زمان عرضه و تست واقعی توسط مصرف کنندگان، نمی توان از کیفیت نهایی و سازگاری موتور ME16 با گیربکس یا عملکرد سیستم برقی خودرو مطمئن بود. بنابراین خریداران سری اول عملاً نقش آزمایش کننده را دارند. 5. محدودیت رنگ پارس نوآ و احتمال تشکیل بازار واسطه ای در مرحله فعلی ثبت نام پارس نوآ پارس خودرو، فقط رنگ سفید عرضه شده است. امکان دارد این محدودیت در بازار آزاد تنوع و جذابیت خودرو را کاهش دهد. از سوی دیگر، به دلیل محدود بودن عرضه، احتمال شکل گیری بازار دلالی تقویت می شود. تجربه عرضه اولیه شاهین سایپا و ری را ایران خودرو نشان داده در صورت فشار فروش، قیمت بازار آزاد ممکن است خیلی زود بشکند. |