فرارو- تولید خودرو در نیمه اول 1404 نسبت به مشابه سال گذشته 10.7 درصد کاهش یافته است. به گزارش فرارو؛ صنعت خودرو کشور این روزها بی رمق تر از همیشه به حیات خود ادامه می دهد. در میانه جنگ 12 روزه، چراغ بازار خودرو خاموش شد. در حالی که دو هفته تعطیلی کامل کارخانه ها به دلیل بحران های منطقه ای پشت سر گذاشته شد، صنعت خودرو کشور به خطوط تولید بازگشت. تولید خودرو در شش ماه نخست امسال به 524 هزار و 794 دستگاه رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.7 درصد کاهش را نشان می دهد. چرخ صنعت خودرو همچنان می چرخد اما نه در مسیر رشد. ایران خودرو و سایپا؛ وضعیت غول های جاده مخصوص ایران خودرو در نیمه اول سال با تولید 254 هزار و 581 دستگاه نسبت به مدت مشابه رشد 11 درصدی داشته و همین رقم را دستاوردی از مسیر خصوصی سازی واقعی می خواند؛ شعاری که سایپا هم با افت 28 درصدی در تولید (فقط 117 هزار و 120 دستگاه) علم کرده تا شاید از بار سنگین زیان انباشته رها شود. در عمل اما آنچه هر دو به عنوان احیای رقابت معرفی می کنند، بیشتر شبیه تلاش برای بقاست. خودروهای اقتصادی مانند کوییک و ساینا که زمانی حکم ستون فقرات فروش سایپا را داشتند، حالا یکی پس از دیگری در حال کنار رفتن از خطوط تولیدند. سایپا هم به امید محصولات جدید اطلس و سهند درجا می زند. ایران خودرو هم رشد آمار تولید خود را ابتدا مدیون سورن پلاس و سپس پژو 207 و تارا است. مونتاژی ها در تنگنا؛ سقوط بخش خصوصی  مونتاژکاران نقشی کلیدی در جلوگیری از فروپاشی کامل عرضه ایفا می کنند اما گلوی خودشان زیر تیغ بحران قرار گرفته است. مدیران خودرو که تا همین یکی دو سال پیش بی رقیب ترین برند مونتاژی بود، حالا با افت بیش از 61 درصدی تولید تیر خلاص رکود را دریافت کرده؛ تیراژ تولید مدیران خودرو از حدود 75 هزار دستگاه به نزدیک 30 هزار دستگاه سقوط کرده تا شاخص ضعف بخش خصوصی در خودروسازی باشد. کرمان موتور نیز مسیر الگوی خود را پیش گرفته و با کاهش 12 درصدی و افت تولید 3 هزار و 200 دستگاه به وضعیت رکود مزمن رسیده (هرچند همین عددها رو هم بخاطر تولید چند خودرو جدید کسب کرده)؛ کارخانه ای فعال در صدر اخبار اما نیمه خاموش در واقعیت. تنها بهمن موتور به عنوان سومین ضلع شرکت های مونتاژکار کشور توانست با رشد 52 درصدی و افزایش تولید تا حدود 5 هزار دستگاه اندکی از رکود حاکم بر بازار بکاهد. البته این رشد عمدتا ناشی از مونتاژ شاسی بلندهای فیدلیتی و دیگنیتی است؛ خودروهایی لوکس که بیش از آ نکه پاسخ گوی نیاز مصرفی باشند، در ویترین سرمایه گذاری خانوارهای مرفه جای گرفته اند. دِین صنعت خودرو به برندهای نوظهور اگر ظهور برندهای تازه در بازار خودرو نبود، گزارش نیمه سال جاری احتمالا روایتی از سقوط کامل صنعت خودرو ارائه می داد؛ در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ با افت تولید مواجه شدند، شرکت هایی مانند آرین پارس موتور، مکث موتور و دیارخودرو که در سال گذشته تقریبا فعالیتی نداشتند، امسال با رشدهای سه رقمی در صحنه درخشیدند. آرین پارس با عرضه نسل های جدید لاماری و فلو توانسته رشد 106 درصدی را ثبت کند و مکث موتور با تولید بیش از 6 هزار و 400 دستگاه لوکانو به رکورد 867 درصد رشد دست یافته است. در واقع، اگر موج بازیگران نوپا نبود، صنعت خودروسازی ایران در نیمه نخست امسال کند نبود، بلکه در وضعیت ایست کامل قرار می گرفت. |