راین خودرو در بیست و پنجمین نمایشگاه خودرو مشهد از دو خودروی اروپایی رونمایی کرد. این خودرو ساز قصد دارد این دو خودرو از برند اسپانیایی سئات را در ایران عرضه کند. سئات (SEAT) خودروساز اسپانیایی است که در سال 1950 تأسیس شد و امروز به عنوان زیرمجموعه گروه فولکس واگن فعالیت می کند. به گزارش آخرین خودرو، این برند ابتدا با هدف صنعتی سازی اسپانیا شکل گرفت اما از دهه 1980 و پس از پیوستن به فولکس واگن جایگاه پررنگ تری در بازار اروپا پیدا کرد. یکی از خودروهایی که این شرکت قصد دارد آن را به بازار ایران عرضه نماید سئات لئون است. لئون مهم ترین محصول این شرکت در کلاس هاچ بک است که از سال 1999 تاکنون در چهار نسل عرضه شده و همواره نقش کلیدی در تثبیت نام سئات داشته است. نسل چهارم این خودرو که قرار است با راین به ایران بیاید از سال 2020 معرفی شده و برپایه پلتفرم MQB فولکس واگن توسه یافته است. از جمله خودروهایی که با لئون پلتفرمی مشترک دارند می توان به آئودی A3 و فولکس واگن گلف اشاره کرد. این خودرو از سال 2020 تاکنون توانسته است سالانه به طور میانگین 100 هزار نسخه فروش را به ثبت برساند که در بازار اروپا عددی متوسط و خوب ارزیابی می شود. طراحی SEAT León طراحی نسل چهارم سئات لئون (Mk4) زیر نظر آلخاندرو مسونرو-رومانوس، مدیر طراحی وقت سئات، شکل گرفت. او پیش تر طراح مدل های سئات مثل Ateca و Arona نیز بوده است. با اینکه در سال 2020 به داچیا پیوست، اما امضای او در لئون Mk4 به وضوح دیده می شود. زبان طراحی لئون Mk4 بر اساس فلسفه Dynamic Tension سئات توسعه یافته؛ تمرکز روی ترکیب خطوط تیز، فرم های هندسی (مثلثی و ذوزنقه ای) و پویایی اسپرت.  الهام بصری مشخص از VW Golf Mk8 به دلیل پلتفرم مشترک MQB در این خودرو وجود دارد. این خودرو از زبان طراحی بروزی پیروی نمی کند و طراحی آن حتی در سال معرفی مقداری قدیمی ارزیابی می شود اما با تفاوت اینکه این خودرو جذابیت و عامه پسندی خوبی را در کمال طراحی ساده داشت. نمای جلوی لئون ترکیبی از تهاجم و ظرافت اروپایی است. چراغ های جلو باریک و زاویه دار طراحی شده اند و امضای نور LED به شکل مثلثی-پیکانی لهام گرفته از طراحی “Arrow Head درون آن ها دیده می شود که هویت اسپانیایی خودرو را تقویت می کند. جلو پنجره شش ضلعی با ابعادی متناسب و خطوط مشبک افقی، هماهنگی خوبی با ورودی های هوای جانبی و سپر چند ضلعی دارد. در نمای جانبی، خطوط طراحی Sharp Lines لئون کاملاً مشهود است. خط شانه ای از چراغ جلو آغاز شده و با کشیدگی مستقیم تا درب صندوق عقب ادامه دارد، بدون شکستگی، که حس یکپارچگی و کشیدگی بدنه را تقویت می کند. در قسمت پایین درب ها، یک خط موازی با رکاب ایجاد شده که زاویه ای ظریف دارد و بدنه را از یکنواختی خارج می کند. تناسبات کلی در پروفایل، یادآور خودروهای هاچ بک اسپرت شهری اروپایی است اما جای خالی رینگ های دو رنگ گرافیکی در این خودرو احساس می شود و رینگ آلیاژی 17 اینچی آلیاژی از زیبایی اسپرت خودرو می کاهد. در نمای عقب سئات لئون چراغ های عقب با فرم سه بعدی و امضای مثلثی (شبیه به جلو) طراحی شده اند و توسط یک نوار LED باریک سرتاسری به هم متصل می شوند. سپر عقب دارای خطوط ذوزنقه ای در قسمت پایین و خم های ملایم است و خروجی های اگزوز دکوراتیو به صورت کرومی ذوزنقه ای طراحی شده اند. مشخصات فنی سئات لئون در محفظه موتور لئون یک پیشرانه سه سیلندر قرار گرفته است که از فناوری توربو شارژ و تزریق مستقیم سوخت استفاده می کند و در کنار آن نیز موتوری الکتریکی 48 ولتی وجود دارد که مجموعه مایلند هایبرید را می سازد. موتور 999 سی سی این خودرو می تواند 110 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را با ترکیب موتور الکتریکی بسازد و از طریق جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو برساند. صفر تا صد کیلومتر این خودرو 10.6 ثانیه اعلام شده است و مصرف سوخت میانگین آن 5.5 لیتر یه ازاء هر 100 کیلومتربوده و استاندارد آلایندگی یورو 6 را پاس کرده است.  برند | سئات | مدل | لئون | کلاس بدنه | هاچ بک | سال تولید | 2024 | حجم موتور | 999 سی سی | تعداد سیلندر | 3 | تعداد سوپاپ | 12 | فناوری موتور | توربو شارژر TGDi | قدرت | 110 اسب بخار | گشتاور | 210 نیوتن متر | شتاب 0 تا 100 | 10.9 ثانیه | حداکثر سرعت | 197 کیلومتر بر ساعت | گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک | انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | تعلیق جلو | مک فرسون | تعلیق عقب | مولتی لینک | طول | 4368 میلی متر | عرض | 1800 میلی متر | ارتفاع | 1456 میلی متر | فاصله محوری | 2685 میلی متر | وزن | 1245 کیلوگرم | حجم باک | 45 لیتر | مصرف سوخت | 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر | ابعاد رینگ و لاستیک | 195/65R15 | شرکت عرضه کننده | خودروسازان راین | برند نشان مادر | سئات | کشور سازنده | اسپانیا | سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلو مک فرسون است و در بخش عقب تورشن بیم، در مدل های فول آپشن سیستم تعلیق عقب به مولتی لینک مجهز می باشد. کابین و امکانات سئات لئون متریال استفاده شده در کابین سئات لئون در ترکیبی از پلاستیک های نرم و خشک است. متریال کلی کابین از کیفیت مناسبی برخودار است و می تواند سرنشینان را تا حدودی بالایی راضی نگهدارد. کیفیت فوم استفاده شده در صندلی ها نیز خوب ارزیابی می شود. طراحی کابین این خودرو به نوعی ارزان سازی شده از الگوی طراحی جدید مورد استفاده در هاچبک های اروپایی است و می توان به راحتی شباهت آن را با خودروی هایی همچون آئودی A3 و محصولات فولکس واگن دید. مقداری طراحی کابین این خودرو به پژو 208 نیز شبیه بوده و حس حال کابین خلبانی این خودرو را تداعی می کند. مالتی مدیا و کلاستر این خودرو جدا از هم طراحی شده اند و هردو آنها دیچتال هستند هستند کیفیت تصویر مالتی مدیا معمولی است اما کلاستر گرافیک و کیفیت خوبی دارد. دریچه های تهویه در تمامی بخش ها ذوزنقه بوده و حس اسپرتی را منتقل می کند. در بخش میانی ترمز پارک برقی طراحی شده و دسته دنده به شکل دکمه ای کوچک در آمده که شاید برای بسیاری خوش آیند نباشد. در بحث راحتی سرنشینان در این خودرو به دلیل وجود فاصله محوری 2686 میلی متری که دارد ابعاد مناسبی را در اختیار سرنیشان قرار می دهد و در ردیف جلو و عقب جای پای خوبی در درسترس است. فضای صندوق سئات لئون 380 لیتر بوده که عدد بالایی نیست. از جمله آپشن هایی که در سئات لئون می توان از آن بهره برد می توان به؛ آینه های جانبی برقی، فناوری LED چراغ ها، 8 بلندگو سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع دستی، مالتی مدیای 8.25 اینچی، فرمان برقی، آینه الکتروکرومیک، کروز کنترل تطبیقی، رادار تشخیص مانع، هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور، سیستم پایش هوشیاری راننده، سنسور نور و بارن، ترمز اضطراری، ایربگ نقطه ای، TPMS، سنسور پارک جلو و عقب به همراه… اشاره کرد. امکانات ایمنی و رفاهی امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - اخطار برخورد از جلو | امکانات رفاهی | پنل تهویه اتوماتیک جلو - پنل تهویه سرنشینان عقب - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل - فناوری LED چراغ ها - سنسور نور - سنسور باران - کروز کنترل - محدود کننده سرعت - سنسور پارک جلو و عقب - دوربین عقب - استارت دکمه ای - ترمز پارک برقی - اتوهلد - نمایشگر لمسی - پدل شیفتر - فرمان کمکی برقی | مزایا و معایب مزایا | کیفیت ساخت و مونتاژ بالا - پایداری مناسب - مصرف سوخت پایین | معایب | کابین نه چندان جادار - امکانات رفاهی کم - توان حرکتی نه چندان ایده آل | رقبای SEAT لئون سئات لئون در دسته خودروهای اروپایی با رده قیمتی اقتصادی قرار می گیرید و در بازار اروپا قیمت بالایی ندارد. این خودرو به دلیل اروپایی بودن در بازار ایران مقداری از رقبای دیگر خود در رده هاچبک اقتصادی گران تر خواهد بود. از جمله رقبای سئات لئون می توان به کراس اوور های فول تر اما چینی حاضر در بازار اشاره کرد. البته می توان این خودرو را رقیب هاچبکی نظیر سوزوکی بالنو هم دانست که هر دو در این کلاس غیر چینی های جذابی هستند. |