اطلاعات جدید از روند توسعه محصول شرکت سایپا نشان می دهد که این شرکت برنامه دارد تا ساینا وانت را به بازار عرضه کند. به گزارش آخرین خودرو، پروژه تولید وانت بر مبنای خودروهای سدان در ایران چیز جدیدی نیست و قبل تر پژو 405 را دیده بودیم که به آریسان تبدیل شده بود و پراید هم تبدیل به سایپا 151 شد که این دو محصول همچنان تولید می شوند. اما جدیدترین اطلاعات از برنامه های توسعه محصول سایپا حاکی از آن است که این شرکت برنامه دارد تا نسخه وانت از ساینا را به بازار عرضه کند. ساینا وانت احتمالا با نام سایپا 252 شناخته خواهد شد و تحقیق و توسعه این محصول در سایپا در حال انجام است. بر اساس اطلاعات واصله به پایگاه خبری آخرین خودرو، سایپا در ابتدا برنامه داشته تا وانتی را برمبنای طراحی سهند یا اطلس به بازار عرضه کند اما در نهایت پروژه وانت جدید سایپا به تولید محصولی با الگوهای طراحی ساینا رسیده است. اگرچه تولید چنین محصولی در نگاه اول شاید عجیب به نظر برسد اما بازار نسبتا پر تقاضای وانت های سبک در ایران باعث شده تا سایپا توسعه چنین محصولی را پیش ببرد. مشخصات فنی ساینا وانت وانت ساینا احتمالا به همان پیشرانه ای مجهز خواهد شد که در حال حاضر در سایپا 151 هم می بینیم. یعنی همان پیشرانه موسوم به M13 که نهایت قدرت 70 اسب بخار و نهایت گشتاور 112 نیوتن متر را تولید می کند و توان همچنان در نسخه جدید از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. البته ممکن است در این وانت از نمونه جدیدتر موتور استفاده شود که البته هنوز اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. اما با این مشخصات و تولید فعلی سایپا 151، دیگر چه لزومی به تولید چنین محصولی است؟ در این مورد باید گفت که در این خودرو ظرفیت بار افزایش یافته و به حدود 650 کیلوگرم رسیده و کابین هم به مراتب جادارتر و راحت تر از پراید وانت است. پس عملا می توان گفت که کارایی ساینا وانت به مراتب بیشتر از پراید وانت است.  هنوز اطلاعاتی در مورد کابین و امکانات این خودرو در دسترس نیست اما احتمالا همان امکاناتی را در این خودرو خواهیم دید که پیش تر در سایپا 151 ارتقا یافته دیده می شد و این یعنی در ساینا وانت آپشن هایی نظیر دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور، قابلیت تنظیم ارتفاع ستون فرمان، تنظیم ارتفاع چراغ ها، قابلیت تنظیم دور برف پاک کن ها، ایموبلایزر و… دیده می شود. وضعیت وانت های سبک در ایران وضعیت اقتصادی و روند صنعت خودرو در شرایط تحریمی باعث شده تا در رده وانت های سبک بازار شاهد توسعه محصولاتی بر مبنای محصولاتی دیگر باشیم. به عبارت دقیق تر می توان گفت که اگر کشور در حالت تحریمی نبود و شرایط اقتصادی و صنعتی روند درستی داشت، حالا باید شاهد حضور پیکاپ های سبک و با کیفیت در بازار می بودیم. اما شرایط در ایران به گونه ای است که شرکت ها برای تامین این بخش از بازار مجبور اند وانت هایی از این دست را تولید کنند. قطعا کیفیت وانتی که از اساس به عنوان وانت توسعه داده شده به مراتب بیشتر وانت هایی نظیر آریسان و ساینا وانت است. پس عملا در ایران تولید کننده برای اقتصادی بودن محصول مجبور به تولید چنین محصولاتی است و حالا باید دید بعد از ساینا نوبت به کدام محصول ایرانی می رسد که تبدیل به وانت شود. |