معرفی خودروی کیا K8 به بازار داخلی ایران، به منزله یک نقطه عطفی در دوره نوین واردات وسایل نقلیه به کشور تلقی می گردد. این سدان، که در رده بندی نیمه مجلل طبقه بندی شده و عاملیت ورود آن شرکت کوشا خودرو می باشد، نه تنها به عنوان جایگزین رسمی مدل کیا کادنزا (K7) شناخته می شود، بلکه به مثابه تجلی پارادایم طراحی معاصر و نمایانگر جهش فناورانه شرکت کیا در عرصه بین المللی نیز مطرح است. به گزارش خودرو بانک، اتکای مدل K8 بر مشخصه هایی نظیر طراحی متمایز، فضای داخلی مبتنی بر فناوری و علی الخصوص، قوای محرکه هیبریدی با راندمان بالا، این پتانسیل را ایجاد نموده است که ساختار رقابتی در بخش سدان های وارداتی را دستخوش تحول نموده و استانداردی نوین از مفهوم تجمل در صنعت خودروسازی کره جنوبی تعریف نماید. وسیله نقلیه مذکور، با فائق آمدن بر محدودیت های قانونی مرتبط با حجم پیشرانه از طریق بهره گیری از سیستم قوای محرکه هیبریدی، به عنوان یک گزینه قابل تامل برای آن دسته از متقاضیانی مطرح می گردد که در جستجوی تلفیقی از جایگاه اجتماعی، تجهیزات مدرن و بهینگی در مصرف انرژی می باشند. طراحی انقلابی؛ زبان جدید کیا در کالبد یک سدان مجلل کیا K8 اولین محصولی است که فلسفه طراحی جدید این شرکت، موسوم به اتحاد تضادها (Opposites United)، را به نمایش می گذارد. این رویکرد در نمای جلوی خودرو با جلوپنجره بدون فریم پوزه ببر (Tiger Nose) که به شکلی یکپارچه با سپر و چراغ ها ادغام شده، به اوج خود می رسد. دی لایت های LED با الگوی الماسی درخشان، امضای بصری منحصربه فردی به K8 بخشیده اند که آن را از هر خودروی دیگری در خیابان متمایز می کند. در نمای جانبی، خطوط کشیده و شیب ملایم سقف که به یک فرم فست بک نزدیک می شود، ضمن ایجاد ظاهری پویا، بر ابعاد بزرگ خودرو (طول بیش از 5 متر) تأکید دارد. نوار کرومی که از زیر درها شروع شده و با رسیدن به انتهای خودرو اوج می گیرد، حس لوکس بودن را تقویت می کند. در نمای عقب نیز چراغ های به هم پیوسته LED با گرافیک Y-شکل، هماهنگی کاملی با زبان طراحی کلی خودرو دارند و تصویری مدرن و باوقار خلق کرده اند. مشخصات فنی و قلب تپنده هیبریدی برگ برنده اصلی کیا K8 در بازار ایران، پیشرانه هیبریدی آن است. این سیستم ترکیبی از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ (T-GDI) و یک موتور الکتریکی تشکیل شده که مجموعاً قادر به تولید 227 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور هستند. این نیرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود.  ترکیب یک موتور کم حجم توربو با موتور الکتریکی، علاوه بر ارائه شتاب گیری قابل قبول، مصرف سوخت ترکیبی خودرو را به حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر رسانده که برای سدانی با این ابعاد، یک دستاورد بزرگ محسوب می شود. سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مک فرسون و در عقب مولتی-لینک (چنداتصاله) است که نویدبخش سواری نرم و پایداری مناسب در مسیرهای مختلف است. این مشخصات فنی نه تنها K8 را به گزینه ای اقتصادی از نظر مصرف سوخت تبدیل می کند، بلکه آن را از سد محدودیت های واردات خودرو نیز عبور می دهد. مشخصات فنی کیا K8 هیبرید نوع پیشرانه | 1.6 لیتری توربوشارژ GDI + موتور الکتریکی (هیبرید) | تعداد سیلندر / سوپاپ | 4 سیلندر خطی / 16 سوپاپ | حداکثر توان مجموع | 227 اسب بخار | حداکثر گشتاور مجموع | 350 نیوتن متر | محور محرک | دیفرانسیل جلو (FWD) | نوع گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | سیستم تعلیق جلو | مک فرسون مستقل | سیستم تعلیق عقب | مولتی-لینک (چنداتصاله) مستقل | سیستم فرمان | برقی (EPS) | ابعاد (طول×عرض×ارتفاع) | 5015 × 1875 × 1455 میلی متر | مصرف سوخت ترکیبی | حدود 6.1 لیتر در هر 100 کیلومتر | حجم باک سوخت | 54 لیتر | کابین فناورانه و انبوهی از امکانات رفاهی فضای داخلی کیا K8 جایی است که جهش این برند به سمت بازار خودروهای لوکس به وضوح دیده می شود. طراحی مینیمال و راننده محور کابین، با یک پنل شیشه ای خمیده یکپارچه که دو نمایشگر 12.3 اینچی (یکی برای کلاستر دیجیتال و دیگری برای سیستم اطلاعات و سرگرمی) را در خود جای داده، تعریف می شود. کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد، رودری ها و صندلی ها بسیار بالاست و حس یک خودروی پریمیوم را به سرنشینان منتقل می کند. کوشا خودرو K8 را با سطح کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه کرده است. از جمله مهم ترین آپشن های این سدان می توان به سقف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، سیستم کمکی رانندگی بین خطوط و در بزرگراه، دستیار هوشمند پارک از راه دور، دوربین 360 درجه، نمایشگر نقطه کور، سیستم صوتی حرفه ای، شارژر بی سیم گوشی هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه همراه با دریچه برای سرنشینان عقب، گرم کن صندلی ها و صندوق عقب برقی اشاره کرد. این مجموعه کامل از امکانات، K8 را به رقیبی جدی برای سدان های وارداتی دیگر و حتی برخی از مدل های چینی لوکس در بازار ایران تبدیل می کند. تحلیل بازار و جایگاه کیا K8 در ایران کیا K8 در شرایطی به بازار عرضه می گردد که این عرصه، پس از یک وقفه طولانی مدت، با تقاضای قابل توجهی برای محصولات نوین و برخوردار از فناوری های روز مواجه است. این وسیله نقلیه در جایگاه رقابت مستقیم با سایر سدان های وارداتی کره ای، از جمله هیوندای سوناتا، و همچنین سدان های مجلل تولید چین نظیر فونیکس آریزو 8 و متعاقباً هونگچی H5 قرار می گیرد. مزایای رقابتی اصلی مدل K8 در قیاس با همتایان کره ای خود، در ابعاد فیزیکی بزرگ تر، سبک طراحی مجلل تر و موقعیت آن به عنوان محصول پرچمدار برند کیا متبلور می شود. در عرصه رقابت با محصولات چینی، اعتبار برند کیا، کیفیت ساخت مورد تایید و ارزش بالاتر در بازار ثانویه، به عنوان نقاط قوت کلیدی برای K8 در نظر گرفته می شوند. با وجود این، استراتژی قیمت گذاری نهایی به عنوان یک عامل حیاتی و تعیین کننده در موفقیت تجاری این خودرو ایفای نقش خواهد نمود. چنانچه شرکت کوشا خودرو موفق به عرضه K8 با یک برچسب قیمتی رقابتی گردد، این سدان هیبریدی از پتانسیل قابل ملاحظه ای جهت تبدیل شدن به یکی از گزینه های اصلی برای بخش هایی از بازار، شامل مدیران ارشد، اقشار متمول جامعه و مصرف کنندگانی که به دنبال ترکیبی از پرستیژ، امکانات جامع و بهره وری در مصرف سوخت هستند، برخوردار خواهد بود. علاوه بر این، موفقیت پایدار و بلندمدت مدل K8 در بازار، وابستگی مستقیمی به عواملی نظیر کیفیت و گستردگی شبکه خدمات پس از فروش و همچنین سهولت در تأمین قطعات یدکی خواهد داشت. |