بی ام و و مرسدس بنز که برای چندین دهه رقیب یکدیگر بوده اند، تقریبا در یک استخر ماهیگیری می کنند. اما بر اساس آمار فروش منتشر شده در این هفته، در حالی که نرخ صید یکی از این برندهای بزرگ آلمانی سقوط کرده، دیگری به زودی به قایق بزرگ تری نیاز خواهد داشت. مرسدس در سه ماهه سوم سال 2025، 441,500 دستگاه خودرو (به علاوه 83,800 ون) عرضه کرد که نسبت به سه ماهه مشابه در سال 2024، کاهشی 12 درصدی را نشان می دهد، در حالی که بی ام و 514,620 دستگاه خودرو با برند بی ام و به فروش رساند که نشان دهنده افزایشی 5٫7 درصدی است. اگر برندهای دیگر گروه بی ام و، از جمله رولزرویس، M پاور و مینی را نیز در نظر بگیریم، کل فروش به 588,300 دستگاه می رسد، یعنی 8٫8 درصد بیشتر از جولای تا سپتامبر سال گذشته. آنچه واقعاً جالب است، عملکرد بسیار متفاوت این دو برند در بازارهای کلیدی خاص است. به عنوان مثال، در ایالات متحده که امسال تحت تأثیر تعرفه ها قرار گرفته است، افت 17 درصدی فروش مرسدس به 70,800 واحد احتمالاً تعجب آور نیست. اما با معکوس کردن این منطق، بی ام و در همان دوره، فروش خود در ایالات متحده را به میزان شگفت انگیز 24٫9 درصد افزایش داد و به 297,247 دستگاه رساند. حتی در چین، جایی که هر دو برند مانند بسیاری از خودروسازان غربی روزهای سختی را می گذرانند، مرسدس عملکرد بسیار بدتری داشت. فروش بنز با کاهش تکان دهنده 27 درصدی مواجه شد، اما بی ام و توانست با کاهشی 11 درصدی از این وضعیت فرار کند. این آمار هنوز وحشتناک است، اما به مراتب کمتر از مرسدس.  عملکرد خودروهای برقی اعداد مربوط به خودروهای برقی (و برقی شده) این شکاف را عمیق تر می کند. برای مرسدس، تحویل خودروهای تمام الکتریکی (BEV) ثابت ماند. این شرکت 42,600 دستگاه خودروی برقی در سه ماهه سوم عرضه کرد که اساساً نسبت به سال گذشته ثابت مانده است، زیرا با فشارهای هزینه ای، موانع تعرفه ای و رقابت فزاینده خودروهای برقی در چین، دست و پنجه نرم می کند. داستان بی ام و پیچیده تر است. سبد محصولات برقی شده (شامل برقی+ پلاگین هیبریدی) گروه بی ام و به طور کلی رشد سالمی را نشان داد، زیرا 151,282 خودروی برقی در سه ماهه سوم عرضه کرد که 8 درصد افزایش یافته است. اما آن ها در ایالات متحده 2٫8 درصد کاهش داشتند. فروش خودروهای تمام برقی در همان دوره به صورت جهانی 0٫6 درصد کاهش یافت و به 102,864 واحد رسید، هرچند که در مجموع سال تاکنون 10 درصد افزایش یافته است. هر دو خودروساز محصولات جدید و حیاتی در راه دارند، از جمله GLC با فناوری EQ و iX3، بنابراین بسیار جالب خواهد بود که ببینیم این خودروها چه تأثیری بر آمار سال آینده خواهند داشت.  |