فرارو-عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده که برنامه استیضاح حداقل 4 وزیر در دستور کار است. او تاکید کرده که استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماه ها پیش آغاز شد، اما به دلایل مصالحی که در مسیر کار نمایندگان قرار گرفت، با تأخیر و تعویق در ارجاع به هیئت رییسه مواجه شد. به گزارش فرارو، هدف از استیضاح، وزرای راه، نیرو، کار و جهاد کشاورزی توجه به حقوق مردم عنوان شده است. بر اساس آن چه برخی نمایندگان مجلس عنوان می کنند، این وزارتخانه ها نتوانسته اند رضایت اهالی مجلس را جلب کنند. اما فارغ از این استیضاح ها، برخی وزرای دیگر از جمله وزیر آموزش و پرورش نیز زیر نقد قرار دارد و حتی برخی کارشناسان معتقدند ممکن است تعداد استیضاح ها افزایش پیدا کند. عزت الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس، مدیر کل پیشین دبیر خانه قوه قضاییه و فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با فرارو به بررسی شرایط موجود پرداخته است: برخی وزاری دولت، نمایندگان درجه 4 مجلس بوده اند عزت الله یوسفیان ملا به فرارو گفت: ترکیب وزرای دولت چهاردهم همین است که هست. با دعوت کردن به مجلس و تذکر شفاهی و تهدید به استیضاح نه می توان برنامه وزرا را تغییر داد و نه می توان آن ها را مجبور به تغییر کرد. برخی از آقایان وزیر از مجلس خارج شده و وزیر شده اند. مجلس 290 نماینده دارد و برخی وزرا در حد درجه یک بودند و برخی در حد درجه 2 و برخی درجه 3 و 4. متاسفانه نمایندگان ارزیابی نمی شوند و این در حالیست که همه کارکنان دولت، ارزیابی می شوند. اما نمایندگان ارزیابی نمی شوند. جالب است که وقتی یک وزیر احضار می شود درواقع در حال ارزیابی است. جالب است که بسیاری از مردم، نمایندگان مجلس را نمی شناسند. چند درصد نمایندگان با مردم جلسات مداوم دارند؟ وی افزود: من با قطع به یقین می گویم نمایندگانی که از مجلس رفته و وزیر شده اند، نماینده درجه 4 مجلس بوده اند. نکته مهمتر این است که اگر این افراد سابقه نمایندگی نداشتند اصلا محال بود که وزیر شوند. درواقع با توجه به جایگاه نمایندگی خود به افرادی که وزیر، معاون وزیر و استاندار تعیین می کردند دسترسی داشتند. نمایندگان بر چه اساسی به این وزرا رای اعتماد داده اند؟ این نماینده ادوار مجلس در خصوص طرح استیضاح وزرای راه و شهرسازی، کشاورزی، نیرو و کار در هیات رییسه مجلس گفت: نمایندگان، همان چیزی را که خود ساخته اند، خراب می کنند. اگر این وزرا با این تعداد بالا عملکرد ضعیفی دارند، اصلا چرا از ابتدا رای اعتماد گرفته اند؟ وزرا به 2 گروه تقسیم می شوند. وزرایی که به شکل مستقیم با مردم سر و کار دارند و آثار کار آنان را مردم لمس می کنند؛ وزرایی که مردم به طور مستقیم آثار رفتارشان را لمس نمی کنند. برای مثال در وزارت امور خارجه، این که چه کسی سفیر، چه کسی کنسول، چه کسی دبیر اول یا دوم سفارتخانه ها می شود، برای مردم مهم نیست. شاید اسم چند نفر را بشنوند اما آحاد مردم چندان اهمیتی به این موضوع نمی دهند. نه این که عملکرد وزارت خارجه مهم نیست اما تاثیر حضور برخی افراد یا اصلا حضور برخی چهره ها چندان مورد توجه افکار عمومی نیست. وی افزود: اما برخی وزارتخانه ها به شکل روزانه و دائم با مردم سر و کار دارند. نمونه نخست این نوع وزارتخانه ها، وزارت جهاد کشاورزی است. قوت قالب مردم نان و برنج است. میزان تولید این اقلام و میزان کسری کاملا مشخص است. یعنی هر ایرانی به طور متوسط حداقل سه بار به این اقلام نیاز دارد و یا به نانوایی مراجعه می کند. بنابراین برخلاف وزارتخانه هایی مثل امور خارجه که آثار عملکردش به طور غیرمستقیم در زندگی مردم حس می شود، وزارت جهاد کشاورزی هر روز و مشهود در زندگی مردم نقش دارد. اقلام دیگری مثل گوشت قرمز و سفید نیز به راحتی قابل محاسبه هستند. بنابراین، وزیر و معاون وزیر به راحتی به اعداد کسری دسترسی دارند و می توانند از پیش فکری برای وضعیت موجود داشته باشند. وقتی از تولید پیاز و سیب زمینی تا تولید گوشت و مرغ، تا مصرف آن کاملا مشخص است، چرا باید با کسری موجودی بازار رو به رو شویم؟ آیا نباید وزارتخانه تا حدی تسلط داشته باشد که اجازه ناترازی در بازار را ندهد؟ اگر وزارتخانه از پس کنترل قیمت لوبیا چیتی هم بر نمی آید پس نقش وزارتخانه دقیقا چیست و وزیر چه می کند؟ نمایندگان بر چه اساسی به این وزرا رای داده اند؟ وزیر نیرو جوری حرف می زد که گویی لامپ خانه های مردم چشمک هم نخواهد زد این فعال سیاسی در ادامه گفت: حقیقت این است که به جز وزرای اعلام شده، مجلس تمایل دارد 4، الی 5 وزیر دیگر را نیز استیضاح کند، اما چون تعداد بالاتر از حد می شود، در استیضاح وزرای جدید احتیاط به خرج می دهد. طبعا وقتی ناگهان بیش از 4 وزیر استیضاح شوند، اصلا دولت در ادامه فعالیت های خود با مشکل مواجه می شود. اصلا در قانون اساسی، اعلام شده اگر نصف اعضای دولت با استیضاح با هر امر دیگری کنار بروند باید دوباره کابینه تشکیل شود. همین آقای وزیر نیرو روزی که برای رای گرفتن به مجلس رفت به شکلی حرف زد که من با این همه سابقه نمایندگی تصور کردم اگر ایشان وزیر شود، لامپ خانه های مردم چشمک هم نخواهد زد چه برسد که قطعی برق گسترده داشته باشیم. وی افزود: یک اشتباه بزرگ دیگر را ادغام برخی وزارتخانه ها می بینم. ادغام وزارت راه و شهرسازی چه لزومی داشت؟ شهرسازی، خود یک وزارتخانه با وظایف بسیار متعدد بود. وزارت راه نیز به همین ترتیب. اکنون وضعیت این وزارتخانه چگونه است؟ سایر وزارتخانه های ادغامی نیز به همین ترتیب هستند. هر اندازه که یک مسئول، کارامد و حرفه ای باشد، اگر حجم کار بیش از حد باشد، نمی تواند از پس کارها بربیاید. |