30 تابلوی نقاشی از باب راس، هنرمند دهه های 1980 و 1990، قرار است به زودی در چند حراجی بین المللی عرضه شود تا بخشی از هزینه های برنامه سازی شبکه های تلویزیون عمومی کوچک و روستایی آمریکا تأمین شود؛ شبکه هایی که پس از کاهش بودجه فدرال با مشکلات مالی روبه رو شده اند. به گزارش ایسنا، به گفته جون کوالسکی، رییس شرکت باب راس اینک ، این اقدام تضمین می کند که میراث راس همچنان به حمایت از همان رسانه ای ادامه دهد که شادی و خلاقیت او را دهه ها به خانه های آمریکایی آورد . شرکت بانامز (Bonhams) در لس آنجلس روز 11 نوامبر سه تابلوی راس را به حراج می گذارد و حراج های بعدی نیز در لندن، نیویورک، بوستون و به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. تمام سود حاصل به شبکه هایی اختصاص می یابد که از محتوای توزیع کننده تلویزیون عمومی آمریکا استفاده می کنند. با تصمیم کنگره آمریکا و به درخواست دونالد ترامپ، بودجه ای معادل 1.1 میلیارد دلار برای پخش عمومی حذف شده و اکنون حدود چندین ایستگاه تلویزیونی ناچارند منابع مالی تازه ای بیابند. بسیاری از آن ها کارزارهای اضطراری جمع آوری کمک به راه انداخته اند و برخی ناچار به اخراج کارکنان و کاهش برنامه ها شده اند. باب راس که در سال 1995 بر اثر عوارض سرطان درگذشت، یازده سال با برنامه ی لذت نقاشی بینندگان را آموزش می داد و در سراسر آمریکا و جهان محبوب شد. 30 تابلویی که قرار است به حراج گذاشته شود، دوره کاری راس را دربر می گیرد و مناظری از کوهستان های آرام و دریاچه های خلوت را نشان می دهد و ارزش تقریبی آن ها 1.4 میلیون دلار است. درباره باب راس باب راس در سال 1942 در شهر دیتونای ایالت فلوریدا متولد شد و در کلاس نهم ترک تحصیل کرد تا با پدرش که یک نجار بود کار کند. در سن 18 سالگی به نیروی هوایی پیوست و به آلاسکا رفت و 20 سال را به عنوان گروهبان آموزشی فعالیت کرد و جالب این جاست که فردی به شدت سختگیر و غیرقابل انعطاف بوده است! اما زندگی او با کشف هنر تغییر کرد. او با الهام گرفتن از بیل الکساندر که یک نقاش تلویزیونی بود شروع به کشیدن مناظر طبیعی کرد و آن ها را در بازارهای محلی در آلاسکا میفروخت و به تدریج درآمد او از فروش تابلوهای نقاشی از درآمد حضورش در ارتش بیشتر شد و بنابراین در سال 1981 به فلوریدا بازگشت و با گذراندن دوره آموزشی تحت نظر بیل الکساندر به یک معلم نقاشی رسمی تبدیل شد. آنت کواسکی که یکی از شاگردان باب راس بود و مسحور نقاشی های او شده بود به او پیشنهاد همکاری داد و این دو با کنار هم گذاشتن پس انداز خود و تاسیس کمپانی باب راس تصمیم گرفتند یک برنامه تلویزیونی بسازند و این آغاز ساخت برنامه معروف لذت نقاشی بود که بین سال های 1983 تا 1994 روی آنتن می رفت و تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد و روزانه از 300 شبکه تلویزیونی پخش می شد و بیش از 80 میلیون مخاطب داشت. در هر قسمت 27 دقیقه ای از مجموعه لذت نقاشی ، باب راس یک نقاشی منظره را از ابتدا تا انت ها می کشید و با لحن جذاب خود مخاطبان را به طور کلی در جریان فرآیند خلق نقاشی قرار می داد. راس برای اجرای برنامه لذت نقاشی هیچ دستمزدی دریافت نمی کرد اما کمپانی باب راس که او صاحب بخشی از آن بود از محل اجرای این برنامه تلویزیونی به فروش رنگ، لوزام نقاشی، برگزاری کارگاه های آموزشی، ویدئوهای آموزشی و… می پرداخت و در سال 1992 درآمد این کمپانی به 15 میلیون دلار رسید. باب راس در طول فعالیت خود توانست 351 قسمت از برنامه لذت نقاشی را ضبط کند و برای هر قسمت سه نسخه از یک نقاشی را می کشید؛ یک نسخه قبل از شروع برنامه، یکی حین برنامه و یک نسخه هم بعد از فیلمبرداری. این هنرمند در مجموع بیش از 30 هزار تابلوی نقاشی کشیده که سه برابر بیشتر از تعداد آثاری است که پیکاسو از پرکارترین نقاشان در نوع خودش خلق کرده است. پس از باب راس که با 30 هزار نقاشی در رتبه نخست پرکارترین نقاشان قرار داد، پیکاسو با 13 هزار 500 اثر، کلود مونه با 2500 اثر، ادوارد مونک با 1789 اثر و سالوادور دالی با 1500 اثر قرار دادند و ون گوگ، رامبرانت، پولاک، مانه و فریدا کالو و داوینچی نیز بعد از آن ها جای گرفتند. |