فرارو- عرضه خودرو در بورس یکبار دیگر روی میز شورای رقابت آمده است. به گزارش فرارو؛ همزمان با درخواست سازمان بورس برای فروش سواری های ایران خودرو، شورای رقابت روز 15 مهر تشکیل جلسه می دهد و یکی از مواردی که در این جلسه بررسی می شود به تایید یا رد تشکیل بازار سوم برای خودرو ارتباط پیدا می کند. قیمت خودرو در بورس به شکلی است که چیزی بین نرخ مصوب کارخانه و بازار آزاد قرار می گیرد. به همین خاطر همه طرفین معامله راضی هستند. این وسط ایرادی که شورای رقابت برمبنای اجرای دقیق قانون مطرح می کند، می تواند همه معادلات را تغییر دهد. فروش خودرو در بورس به نفع چه کسی است؟ فروش خودرو در بورس می تواند هر سه طرف معامله را راضی کند؛ خریدار، فروشنده و بورس. طرف خریدار یعنی ایران خودرو و سایپا و مونتاژکاران که جلوتر از همه خوشحال می شوند و کلاهشان را هم بالا می اندازند. فروش خودرو در بورس به فروشنده فرصت می دهد تا با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب کارخانه اقدام به عرضه خودرو کند. مثلا خودرویی که در کارخانه 700 میلیون تومان قیمت خورده، با عرضه در بورس قیمتی بالاتر از 700 میلیون پیدا می کند و به همین خاطر خودروسازان در به در دنبال دریافت مجوز فروش خودرو در بورس هستند. عرضه خودرو در بورس برای خریدار هم صرفه مالی دارد. قیمت خودرو در بورس با اینکه از نرخ مصوب کارخانه بالاتر است اما زیر بازار آزاد تعیین می شود و می تواند از این لحاظ به نفع خریدار باشد. خود سازمان بورس به عنوان طرف سوم معامله هم از عرضه خودرو استقبال می کند. ورود پول به بازار بورس یکجوری اعتباربخشی به حساب می آید و در سال های گذشته سازمان بورس به دفعات از عرضه محصولات داخلی و مونتاژی استقبال کرده است. قیمت خودرو در بورس چگونه تعیین می شود؟ قیمت خودرو در بورس اصلی ترین دلیل خودروسازان برای پافشاری روی عرضه در این بازار است. اجازه دهید این بخش را با عدد و رقم بررسی کنیم. فروش محصولات ایران خودرو در بورس سه قبل در چنین روز هایی یعنی پاییز 1401 برای اولین بار کلید خورد. پژو 207 اتومات یکی از مدل های مختلفی بود که درجریان عرضه خودرو در بورس به فروش رسید و روز 9 آذر آن سال با قیمت پایه 285 میلیون در دسترس خریداران قرار گرفت. قیمت پژو 207 اتومات در جریان معاملات روز 9 آذر 1401 توسط خریداران به شکل میانگین تا 462 میلیون بالا رفت. خود ایران در آن برهه پژو 207 اتومات را از طریق پیش فروش های مرسوم قریب 318 میلیون می فروخت و همزمان در بازار آزاد خودرو قیمت پژو 207 اتومات 520 میلیون تومان اعلام می شد. قیمت پژو 207 اتومات در بورس به این ترتیب چیزی بین کارخانه و بازار آزاد می افتد. قیمت خودرو در بورس نهایتا توسط خود خریداران تعیین می شود و شرایطی مشابه مزایده پیدا می کند. طوریکه بالاترین ارقام پیشنهادی، فروشنده را راضی به فروش خواهد کرد. چه کسی مخالف عرضه خودرو در بورس است؟ شورای رقابت تنها مخالف عرضه خودرو در بورس حساب می شود. مخالفت شورای رقابت با فروش خودرو در بورس، سال 1401 منجر به توقف این مدل خریدوفروش شد و شواری رقابت تا همین امروز هم نقش تنها مخالف عرضه خودرو در بورس را برعهده دارد. ایراد اصلی که شورای رقابت به عرضه خودرو در بورس می گیرد، تغییر قیمت مصوب در بازار سوم است. شورای رقابت اعتقاد دارد خودروسازان در بازاری که اصطلاحا به بازار انحصاری شهرت پیدا می کند، اجازه فروش خودرو با نرخ مصوب را دارند. اضافه شدن بورس به عنوان بستری جدید برای فروش خودرو، مجوز عبور از سقف قیمت مصوب است و قانون را دور می زند. اواخر شهریور امسال بحث عرضه دوباره خودرو در بورس مطرح شد. هیئت پذیرش بورس کالای ایران روز 16 شهریور حتی از آمادگی برای عرضه سه محصول ایران خودرو یعنی ری را، سورن و رانا را خبر داد. سخنگو شورای رقابت بلافاصله با عرضه سواری های پرطرفدار در بورس مخالف کرد و نهایتا تصمیم گیری جدید به جلسه روز 15 مهر موکول شد. |