علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش امروز (سه شنبه) در جلسه صحن علنی مجلس حضور یافت. علیرضا کاظمی گفت: موضوع افت تحصیلی چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در تمام دوره ها بوده است و همیشه دغدغه همه وزرای آموزش و پرورش و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف بوده است. وی افزود: البته افت و رشد کیفیت آموزش در مدارس آموزش و پرورش کشور معمولاً تابع و تحت تأثیر سیاست ها و برنامه های کلان و همین طور شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در عرصه های مختلف بوده است. وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: میانگین نمرات نهایی دوازدهم نظری در سال 1403 نسبت به سال 1402 حدود 58 درصد افزایش داشته است. وی گفت: معدل دوره دوم متوسطه نظری کل دوره دوم متوسطه نظری در سال 1404 نسبت به سال 1403 که تکلیف جدول 20 ماده 78 قانون برنامه هفتم بوده است از 14 و 75 به 15 و 32 یعنی 57 صدم درصد ارتقا داشته است. کاظمی تأکید کرد: نباید فراموش کرد که در امتحانات نهایی پایه دوازدهم بنا به دلایل متعدد از جمله تعطیلی های ناخواسته مربوط به ناترازی های انرژی و آلودگی هوا در عملکرد دانش آموزان تأثیر بسیار زیادی گذاشته و باعث افت تحصیلی به میزان 43 درصد در سال 1404 گردیده است. وی افزود: شکاف برنامه درسی با نیازهای زمانه یکی از دلایل افت است؛ برنامه درسی کنونی مبتنی بر محفوظات دور از نیازهای واقعی بازار کار و مهارت های زندگی در قرن 21 است که این امر منجر به کاهش انگیزه درونی دانش آموزان می شود. وزیر آموزش و پرورش گفت: حجم بالای کتاب های درسی و سایه سنگین کنکور در دوره دوم متوسطه و همین طور پوشش کم تربیت دوران پیش دبستانی 1 و 2 از دیگر عوامل افت است. وی در پایان اظهار داشت: تعطیلی 24 روز مفید یعنی یک ماه کامل به دلیل آلودگی هوا و ناترازی انرژی که خارج از اختیارات آموزش و پرورش بوده است و برگزاری آزمون سراسری در دو نوبت باعث عدم تمرکز جدی دانش آموزان پایه دوازدهم بر مطالب و مفاهیم کتاب های درسی شد. |